نرخ بیکاری ایران 10/5 درصد شد

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۴

گزارش مرکز آمار ایران از طرح آمارگیری نیروی کار در فصل پاییز سال جاری حاکی است 10.5‌درصد از جمعیت فعال کشور، ‌بیکار و 37.3‌درصد از جمعیت در سن کار، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند. به این ترتیب نرخ بیکاری در پاییز سال جاری نسبت به تابستان93 یک‌درصد رشد داشته است.

درحالی‌که نرخ بیکاری در کل کشور فقط یک‌درصد رشد در یک فصل را تجربه کرده است اما نرخ بیکاری در استان تهران با انفجار مواجه شده و از 5.1‌درصد به ۱۱.4درصد رسیده است. یعنی در یک دوره سه‌ماهه نرخ بیکاری استان تهران 2.5برابر شده است. موضوعی که از دید کارشناسی با ابهام مواجه است.

آیا آمار ارایه‌شده نرخ بیکاری درباره استان تهران در تابستان امسال از طرف مرکز آمار با اشتباه همراه بوده است یا اینکه کارفرمایان تهرانی ناگهان تصمیم به تعدیل و اخراج نیروی کار خود گرفته‌اند یا اینکه عرضه نیروی کار ناگهان دو‌برابر شده است.

از سوی دیگر براساس گزارش مرکز آمار ایران استان ایلام با کاهش شدید نرخ بیکاری مواجه شده و نرخ بیکاری این استان از ۱۴‌درصد به 8.7‌درصد رسیده است. افزایش شدید نرخ بیکاری در استان قزوین و رسیدن آن به ۱۴‌درصد در پاییز امسال که رشدی نزدیک به ۴۰درصد دارد از نکات جالب‌توجه گزارش مرکز آمار ایران به حساب می‌آید.

براساس گزارشی که مرکز آمار ایران از نیروی کار در فصل پاییز سال جاری منتشر کرده است، در‌حالی‌که نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور 37.3‌درصد است و نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.6‌درصد افزایش داشته است. اما نرخ مشارکت در سیستان و بلوچستان 29‌درصد و کهگیلویه و بویراحمد 29.2‌درصد کمترین نرخ مشارکت و خراسان‌شمالی با 43.1‌درصد و قزوین با 41.6‌درصد بیشترین نرخ مشارکت را داشته‌اند. این درحالی است که نرخ مشارکت در استان سیستان و‌بلوچستان در فصل تابستان سال جاری 28.6‌درصد و در فصل پاییز سال گذشته 28.7‌درصد بوده است. در استان قزوین نرخ مشارکت که در پاییز سال گذشته 39.9‌درصد بوده و در تابستان سال جاری به 40.3‌درصد و در پاییز سال جاری به 41.6‌درصد افزایش می‌یابد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد نرخ مشارکت از 29.8‌درصد در پاییز سال گذشته به 29.7‌درصد در تابستان سال جاری رسیده است. در استان خراسان‌شمالی نرخ مشارکت از 39.9‌درصد در تابستان گذشته به 40‌درصد در پاییز سال گذشته و 43‌درصد در پاییز سال جاری افزایش یافته است. طبق گزارش منتشر‌شده از سوی مرکز آمار ایران، با مقایسه نرخ بیکاری تابستان سال جاری با پاییز می‌توان دریافت که 15 استان دارای نرخ بیکاری دو‌رقمی و هفت استان نیز در وضعیت بحرانی قرار دارند، ناگفته نماند در کنار افزایش جمعیت بیکاران در برخی از استان‌ها، نرخ بیکاری 15 استان در تابستان سال جاری در مقایسه با پاییز93 با روند کاهشی روبه‌رو بوده است.

از سوی دیگر در‌حالی‌که نرخ بیکاری کشور در فصل پاییز 10.5درصد است اما این نرخ در مورد جوانان 15 تا 24ساله که در فصل پاییز سال گذشته 24.3‌درصد بوده، در تابستان سال جار ی به 22.9‌درصد کاهش یافته و مجددا در پاییز93 به 25.7‌درصد افزایش یافته است. به این ترتیب در‌حالی‌که نرخ بیکاری در کل کشور در فصل پاییز سال جاری نسبت به تابستان93 فقط یک‌درصد رشد داشته، اما برای گروه جوانان 15 تا 24ساله این نرخ 2.8‌درصد رشد داشته است. به‌عبارت دیگر بخش عمده افزایش نرخ بیکاری به جوانان گروه سنی 15 تا 24ساله محدود می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر