پیش‌بینی وزیر راه از وضعیت بازار مسکن

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۰

درحالی که مدت‌ها از حکومت رکود بر بازار مسکن می‌گذرد و به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها اثری از رونق در این بخش دیده شود، وزارت راه‌وشهرسازی همچنان تلاش خود برای بازگرداندن رونق به این بازار را ادامه می‌دهد. به خصوص از زمانی که دولت بسته‌یی برای خروج از رکود در نظر گرفت، این وزارتخانه هم طرح‌های مختلفی در این راستا ارایه کرده است. در بسته خروج از رکود، در کنار موضوعات مربوط به تامین مالی، در بازار سرمایه به صندوق‌های زمین و ساختمان به‌طور مشخص اشاره شد و ایجاد این صندوق، راهی بود که وزارت راه‌وشهرسازی با هماهنگی فرابورس برای ورود سرمایه‌های خرد به بازار مسکن در نظر گرفت. برهمین اساس صبح روز گذشته مراسم افتتاح تابلوی صندوق‌های زمین و ساختمان در فرابورس ایران، با شعار «سقفی به اندازه سرمایه شما» با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و راه‌وشهرسازی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد. اینکه بازار سرمایه در حوزه مسکن، هم از جهت عرضه و هم تقاضا می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و ایجاد این صندوق‌ها در راستای سیاست‌های تقویت عرضه است و در حوزه تقاضا نیز بازار سرمایه می‌تواند نقش موثری داشته باشد، از اظهارنظرهای عباس آخوندی در این مراسم بود. وی همچنین معتقد است بزرگ شدن بازار رهن باید به‌عنوان یک استراتژی بسیار مهم مدنظر قرار گیرد و تشکیل صندوق زمین و ساختمان می‌تواند در خروج بازار مسکن از رکود بسیار تاثیرگذار باشد.


مردم از صندوق زمین و ساختمان استقبال می‌کنند

«در صندوق زمین و ساختمان زنجیره تولید، فروش، عرضه و تقاضای مسکن با هم دیده شده است» این نظر وزیر راه‌وشهرسازی است درباره کارکرد صندوق زمین و ساختمان. به گفته عباس آخوندی ‌صندوق‌های زمین و ساختمان در جهت تقویت عرضه و تولید مسکن عمل می‌کنند و با توجه به اینکه مردم ایران از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن همواره تجربه بسیار مثبتی داشته‌اند، به احتمال زیاد صندوق‌های زمین و ساختمان مورد استقبال آنها قرار خواهد گرفت.

وی گفت: با توجه به اینکه صندوق‌های مذکور یک ساختار رسمی دارد، از همه کسانی‌که پول‌های خرد در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند حمایت کامل می‌شود و در واقع امکان سوخت پول‌های مردم نزدیک به صفر کاهش می‌یابد. آخوندی بابیان اینکه مردم می‌توانند واحدهای سرمایه‌گذاری خود را به واحدهای مسکونی تبدیل کنند خاطرنشان کرد: در مورد این صندوق‌ها دولت هیچ دخالتی در سرمایه‌گذاری ندارد و خود سازمان بورس بر سیستم تاسیس و معاملات نظارت می‌کند تا کار قانونمندی صورت گیرد. آخوندی با تاکید بر اینکه صندوق‌ها در جهت توسعه عرضه مسکن نقش بسیار موثری ایفا می‌کنند، اظهار کرد: علاوه بر این زنجیره تولید، فروش، عرضه و تقاضای مسکن هم دیده شده، همچنین صندوق‌های پس‌انداز با نامه مشترک با آقای سیف به‌زودی فعال می‌شود. آخوندی معتقد است این دو تدبیر همدیگر را تکمیل می‌کنند و می‌توان برای خروج از رکود و رونق بازار مسکن به‌عنوان یکی از محرک‌های اصلی به موفقیت قابل‌توجهی رسید. وی یادآور شد: افزایش میزان عرضه قاعدتا اثر ضدتورمی دارد و می‌تواند در جهت کنترل قیمت هم تاثیر‌گذار باشد.

وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در میان صحبت‌های خود تاکید کرد: تلاش می‌کنیم 700‌هزار واحد مسکونی مهر را در سال 93 تکمیل و در اختیار مردم قرار دهیم. در هفته دولت هم یکی از بخش‌های خبری افتتاح واحدهای مسکن مهر بوده است و ما هم با شدت و قوت تمام پیگیر همه واحدها هستیم و به همه تعهدات دولت قبل پایبند هستیم.


زنجیره عرضه و تقاضا باید همزمان مد‌نظر باشد

وزیر راه‌وشهرسازی ضمن اظهار امیدواری از اینکه ایجاد صندوق زمین و مسکن آغازی برای شگل‌گیری بازارهای تامین مالی در کشور باشد، با بیان اینکه 11 سال طول کشید تا امکان ایجاد یک نهاد مالی جدید در بازار بورس کشور ایجاد شود، اظهار کرد: بازار سرمایه ایران با وجود رشدهایی که در سال‌های گذشته داشته است، نسبت به اندازه اقتصاد کشور هنوز کوچک است. عباس آخوندی گفت: در حوزه‌های مسکن و ساختمان چیزی حدود سرمایه‌گذاری ملی در این بخش صورت می‌گیرد و حدود 25درصد تخصیص منابع بانکی در این بخش است و نقش بازار سرمایه در این بخش بسیار کم است. عباس آخوندی با بیان اینکه بازار سرمایه می‌تواند در بخش ریلی، جاده‌یی و دریایی شکل گیرد، تاکید کرد: در بازار سرمایه باید تنوع زیادی وجود داشته باشد و حتما باید به سمت صندوق‌های مستغلات پیش برویم. این صندوق‌ها به‌عنوان مکمل صندوق‌های زمین و ساختمان عمل می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه باید زنجیره کامل وجود داشته باشد، افزود: این زنجیره باید به‌صورت کامل عمل کند. ما هم قبل از اینکه به سمت تحریک تقاضا باشیم از یک‌سال قبل مقدمات تقویت بخش عرضه را آماده کرده بودیم. وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: باید زنجیره عرضه و تقاضا را با هم مدنظر داشته باشیم چراکه عرضه بدون تقاضا و تقاضا بدون عرضه، بازار را دچار مشکل می‌کند.


استراتژی گسترش بازار رهن

عباس آخوندی با اشاره به وضعیت بازار رهن در کشور افزود: در فرآیند صندوق‌های زمین و ساختمان بحث بازار رهن نکته بسیار مهمی است و مساله این است که در ایران بازار سرمایه و بازار پول بیشتر در جهت رقابت با یکدیگر عمل کرده‌اند تا اینکه با هم حرکت کنند. وی در ادامه اظهار داشت: باید بتوانیم 10‌هزار‌میلیارد تومان اوراق مبتنی بر دارایی‌ها را به‌عنوان افزایش بانک‌ها مورد توجه قرار دهیم و بانک‌ها می‌توانند تا 12.5 برابر این مبلغ تسهیلات ارایه دهند. وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: باید با راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، بانک‌ها بتوانند تامین مالی مجددی داشته باشند و گردش مالی را در کشور زیاد کنند. وی افزود: کندی جریان مالی یکی از مشکلات بازار مالی ایران است و ایجاد چنین صندوق‌هایی می‌تواند بدون آنکه پایه پولی را زیاد کند، جریان مالی را افزایش دهد. آخوندی خاطرنشان کرد: باید یک هدفگذاری در ایران از لحاظ اندازه بازار رهن داشته باشیم چون در برخی کشورها این اندازه چند برابر تولید ناخالص داخلی است درحالی که اندازه بازار رهن در ایران کمتر از 10‌درصد تولید ناخالص داخلی است. به‌گفته وی، بزرگ شدن بازار رهن باید به‌عنوان یک استراتژی بسیار مهم مدنظر قرار داشته باشد. آخوندی بابیان اینکه اقشار کم‌درآمد حتما به برنامه مستقل نیاز دارند، گفت: برای خروج از رکود باید به قشر متوسط جامعه توجه کنیم و در این زمینه راهکار اول برای خانه اولی‌ها به توسعه بازار رهن برمی‌گردد. وی تاکید کرد: در ستاد اقتصادی دولت، باید هدفگذاری در رابطه با اندازه و توسعه بازار رهن داشته باشیم و نخستین لازمه این کار دسترسی به آمار درست است.

نظام آماری نیاز به اصلاح دارد

وزیر راه‌وشهرسازی با انتقاد از عدم ارایه آمار از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، گفت: باید به سمت ایجاد صندوق‌های مستغلات به‌عنوان مکمل صندوق‌های زمین و ساختمان پیش برویم. به‌گفته وی نظام آماری ایران نیاز به اصلاح دارد تا بتوان براساس آن هدفگذاری کرد تا هر سال میزان انحراف از برنامه به‌صورت دقیق مشخص شود.

آخوندی تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان را یکی از راهکارهای ایجاد شفافیت در آمار دانست و اظهار کرد: بازار مالی می‌تواند باعث کاهش تورم مثبت شود و از سوی دیگر بر خروج از رکود تاثیر‌گذار باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر