بالاترین جهش ارز طی دو ماه گذشته

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۶

بازار ارز به کدام سو می‌رود؟ این روزها دیگر کسی نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی از فردای بازار ارز کشور بدهد. بازاری که روزها ممکن است رنگ ثبات داشته باشد اما یک روز هم ممکن است با 40 تومان افزایش روبه‌رو باشد. به گمان برخی تحلیلگران این بازار، روند پیش رو را باید به عوامل حاشیه‌یی و اطراف آن پیوند داد، عواملی که بیش از پیش بر این بازار تاثیرگذار هستند. دیروز در بازار ارز کشور روزی متفاوت نسبت به دیگر روزها بود. بازاری پر جنب‌وجوش که روزها کساد بود. دلار که درآخرین روز هفته با نرخ 3130تومان به کار خود پایان داده بود، روز شنبه کار خود را با 3140تومان آغاز کرد و در ادامه روز با روند افزایشی توانست سد 3150 را رد کند و به 3166 تومان نیز برسد. طبق آمارها آخرین بار که دلارتوانسته بود دراین سطح قرار داشته باشد اوایل تیر و قبل از شروع دورآخرمذاکرات هسته‌یی بوده است. بسیاری از تحلیلگران بازار ارز و صرافان این روند افزایشی را تکرار سناریوی تاثیر خبرهای سیاسی و اخبارتحریم‌ها بر بازار ارزی کشور می‌دانند. روز جمعه درخبرها داشتیم دولت امریکا، شرکت‌ها و افراد تازه‌یی را تحریم و در اطلاعیه‌یی اعلام کرده است که این تحریم‌ها برای حفظ فشار بر ایران اعمال می‌شوند و مدعی شده که شرکت‌ها و افرادی که تحت آن قرار می‌گیرند در کمک به برنامه هسته‌یی ایران و کمک به این کشور در دور زدن تحریم‌ها نقش داشته‌اند و این تحریم‌ها منافاتی با توافق ژنو ندارد. بر اساس این گزارش؛ ایران نسبت به تحریم‌های جدید واکنش نشان داده و آن را مغایر با توافقات بر شمرده است.

همین خبر کافی بود تا آرامش و ثباتی که ماه‌ها بر بازار حاکم بود بر هم زده شود و بازار بار دیگر وارد کانال جدیدی شود. بسیاری این ثبات اخیر را انتظار بازار برای خبری در همین حوزه می‌دانستند و آن مساله‌یی که درحال حاضر باعث غافلگیری مردم شده را خبری پیش از موعد تعیین شده می‌دانند. بسیاری انتظار انتشار اخبار حول و حوش رفع تحریم‌ها را طبق همان قرار قبلی در آذر می‌دانستند اما خبر روزجمعه تحریم‌های جدید از سوی امریکا تمام معادلات بازار ارز کشور را به‌هم ریخت.

اما نکته قابل توجه در این اتفاقات این است که تجربه‌های گذشته در این بازار نشان داده که این روند افزایشی نمی‌تواند ثبات چندانی در بازار داشته باشد و ممکن است دلار بتواند به سطح قیمت روزها و هفته‌های گذشته خود برگردد.


دلار در هر دو سمت بالا می‌رود

در ادامه روند کاهش شکاف بین ارز مرجع و آزاد، بانک مرکزی امروز نرخ دلار در بازار را افزایش و به 2612 تومان رساند. بانک مرکزی امروز در تازه‌ترین تغییرات ارزی، نرخ ۱۳ ارز را نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته افزایش و نرخ ۲۱ ارز را کاهش داد.

نرخ دلار امریکا با ۱۱ریال رشد ۲۶,۶۱۲ ریال، پوند انگلیس با ۵۱ ریال افزایش ۴۴,۱۸۲ ریال و نرخ یورو با ۱۰۱ریال کاهش ۳۴,۹۴۷ ریال تعیین شد همچنین نرخ پنج ارز نیز ثابت ماند.

با حرکت افزایشی بانک مرکزی بسیاری روزهای چند نرخی بودن ارز را رو به پایان می‌دانند و اقتصاد کشور را رو به ثبات می‌دانند.

محمدحسین فلاح، عضو هیات رییسه انجمن مدیران صنایع درگفت‌وگو با خبر آنلاین شرایط را این‌طور تشریح می‌کند:

دو نرخی بودن ارز کشور تاثیری که می‌گذارد شاید به‌طور مستقیم دیده نشود اما به اثرات غیرمستقیم آن می‌توان اشاره کرد. باید بپذیریم که ارایه ارز با قیمت پایین شاید برای بسیاری از دولت‌های دنیا هم امکان‌پذیر نباشد، هرچند که در سیستم دولتی ما نیز ارایه ارز با قیمت مناسب به اندازه کافی وجود ندارد. اما این موضوع را باید درنظر داشت که اگر قیمت‌ها یکی شوند حداقل صنایع ما از بلاتکلیفی که در بازار کسب وکارشان وجود دارد، بیرون می‌آیند. اثرات غیرمستقیم دو نرخی بودن قیمت ارز درکشور باعث شده که گردش مالی صنایع کشور بسیار کند و لاک‌پشتی پیش رود. در نگاه کلی اثرات غیرمستقیم دونرخی بودن ارز یکی از دلایل کاهش تقاضا و در نتیجه توقف فعالیت‌های کارآمد واحدهای تولیدی است. درکنار تمامی این مسایل، فساد اداری که در راستای این موضوع به وجود می‌آید بحث دیگری است که چالش‌های بسیاری تاکنون به وجود آورده است.


مقاومت سکه در برابر دلار

اما با روند افزایشی دلار در بازار ارز روز گذشته سکه نیز حدود 2500 تومان افزایش قیمت داشت و این افزایش پایداری چندانی نداشت و در اواسط روز سکه به قیمت روز قبل خود برگشت. شاید بسیاری انتظار افزایش قیمت بیشتری را برای سکه در نظر گرفته بودند اما کاهش طلای جهانی در بازار تا حد زیادی از آن جلوگیری کرد و باعث شد سکه تا لحظه نگارش این گزارش بر قیمت 949 هزارتومان استوار بماند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر