«دوربرگردان عشق»

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸


مهرنوش سلوکی نشرچشمه در تازه‌ترین‌های خود به معرفی کتابی پرداخته با نام «دور برگردان» نوشته میثم کیانی.

بیشتر داستان‌ها درونمایه عاشقانه دارند؛ عشق‌هایی به فرجام نرسیده، شکست خورده و بیشتر شخصیت‌های کتاب وهم‌ زده‌اند، اسیر دیروزشان و دایم در حال رفت و برگشت بین دو عالم خیال و واقعیت. میثم کیانی با تردستی توانسته داستان‌هایی اغلب خواندنی بنویسد. نه دچار ادا اطوارهای پست‌مدرنیستی شده که خواننده را پس از به پایان بردن داستان گیج و منگ برجا بگذارد و نه داستانی خطی و کلاسیک نوشته که از «الف» شروع و به «ی» ختم شود. نثر و زبان داستان‌ها اغلب دل‌نشین‌اند و بدون کمترین سکندری و هر داستان زبان مناسب خاص خودش را دارد. این را هم بگویم که نویسنده «دوربرگردان» با انتخاب عنوان‌هایی بکر برای داستان‌هایش نشان می‌دهد نه‌تنها به اهمیت عنوان داستان آگاه است بلکه در انتخابش سلیقه‌یی تام به‌خرج می‌دهد. به هر روی، شکستش در نوشتن تنها به یکی، دو داستان ختم می‌شود؛ جاهایی که توقعی را که نویسنده داستان فوق‌العاده زیبایی مثل «فال فسیل» ایجاد کرده، برنمی‌آورد. «فال فسیل» داستانی است ساخته پرداخته، ‌تر و تمیز، بدون کمترین عیب و نقص و بسیار خواندنی. فکر می‌کنم شنیدن آن از زبان خود نویسنده باید خیلی لذت‌بخش باشد. گفت‌وگوها، فضاسازی‌ها، اوج و فرودها و گره‌گشایی‌های این داستان همه دقیق‌اند. اما «چاقوی دسته زنجان کوهن» و «چتر پایتخت» داستان‌های موفقی نیستند، به‌خصوص «چتر پایتخت» که گرچه فکر نویی دارد اما داستان منسجمی نیست. زبانش کم و بیش شلخته است.

معلوم است کیانی این داستان را عجولانه نوشته شده. مثل این جمله: «از کی اینجا بودن و مال چه کسی بودنش را هرچه فکر کرد به یاد نیاورد.» چنین جمله‌یی از نویسنده چنین کتابی بعید بود.

کیانی خود در توضیح حال‌وهوایی که خواننده با آن روبه‌رو می‌شود، می‌گوید: «داستان‌ها در این مجموعه در موقعیتی اتفاق می‌افتند که می‌توانند قبرستان، میدان یا امامزاده باشند. داستانی هم دارم که در صحنه جنگ ایران و عراق می‌گذرد یا داستانی که در یک آپارتمان است. اما پی‌رنگ داستان‌ها متفاوت است. در داستان اول تم و ماجرای پلیسی وجود دارد اما این تم در قالب دیالوگ بیان شده است. در داستان «نت‌های خیس» هم درباره کودکان کار صحبت شده است.»

مجموعه داستان «دوربرگردان» 10 داستان دارد با نام‌های فال فسیل، خزیده تا آن گوشه حال، بهمن برای مرده، دیوارهای دوار، شبی‌خون، سهم پاییز، خواب انار، نت‌های خیس، چاقوی دسته زنجان کوهن و چتر پایتخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر