واژه‌های اقتصادی را بشناسید

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵

تولید ناخالص داخلی(GDP)

Groos Domestic Product

تولید ناخالص داخلی یا همان محصول ناخالص داخلی، مجموع ارزش پولی کالاها و خدمات تولیدشده در یک اقتصاد در طول یک‌دوره زمانی یک‌ساله تا سه‌ماهه است. از‌آنجایی‌که این متغیر کلان اقتصادی شامل هزینه‌های استهلاک است، ماهیت ناخالص دارد. همچنین داخلی است زیرا درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خارجی و دارایی‌های خارج از کشور در محاسبه آن در نظر گرفته نمی‌شود، تنها شامل ارزش پولی کالاهایی می‌شود که در داخل مرزها تولید شده است.


تولید ناخالص ملی (GNP)

GrossNational Product

تولید ناخالص ملی، مجموع تولید ناخالص داخلی و کلیه درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری اتباع کشور خارج از مرزهای کشور مورد نظر است. البته برای دستیابی به تولید ناخالص ملی، از این مجموع باید کلیه عواید ناشی از سرمایه‌گذاری‌های اتباع خارجی که در کشور مورد‌نظر به‌دست می‌آورند، کم شود. برای مثال تولید ناخالص ایران، تولید داخل ایران و درآمد سرمایه‌گذاری ایرانیان در کشورهای خارجی است. البته در تولید ناخالص ملی ایران، درآمد خارجی‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کردند، محاسبه نمی‌شود.

مواردی که در محاسبه GDP یا GNP باید در نظر گرفت: 1- در محاسبه GNP یا GDP باید ارزش پولی کالا و خدمات نهایی محاسبه شود. مراد از کالا و خدمات نهایی، کالا و خدماتی است که برای مصرف خریداری می‌شود.

2- ارزش پولی کالای خودمصرفی مانند مربای خانگی یا کالای کشاورزی برای مصرف خود کشاورز در GDP و GNP منظور نمی‌شود.

3- ارزش پولی کالاهای غیرقانونی و عملیات زیرزمینی در محاسبه GDP و GNP به‌حساب نمی‌آید.

4- خرید و فروش دارایی‌ها مانند زمین، کالای دست دوم، اوراق بهادار، اوراق قرضه یا سرقفلی در محاسبه GNP یا GDP لحاظ نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر