سیر نزولی ارزش روبل از سر گرفته شد

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۹


جهان ارزش روبل، واحد پول روسیه، پس از چند روز افزایش، دوشنبه (دیروز) بار دیگر در بازار مسکو کاهش یافت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در بازار بورس مسکو، دوشنبه هر یورو در ازای 68روبل و 80کوپک (Kopeck) معامله شد درحالی که این رقم جمعه 65روبل و 99کوپک بود. همچنین در معاملات دوشنبه بازار مسکو هر دلار در ازای 56روبل و 40کوپک دادوستد شد درحالی که هر دلار روز جمعه با 54روبل برابری می‌کرد. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که ارزش روبل از ابتدای سال 2014 تاکنون در برابر یورو 35درصد و در برابر دلار 42درصد کاهش یافته است.

یورو در روزهای پانزدهم و شانزدهم دسامبر امسال بدترین سقوط خود را در برابر ارزهای مهم خارجی تجربه کرد اما پس از آن به‌تدریج تحت‌تاثیر فروش ارزهای خارجی همزمان توسط بانک مرکزی، دولت و شرکت‌های صادرکننده بزرگ دولتی روسیه روندی صعودی پیدا کرد. با این وجود کارشناسان مالی اعلام کردند جهش دوباره ارزش روبل که واحد پول روسیه را به بالاترین سطح در ماه دسامبر رساند، به‌واسطه نبود آثار و نشانه‌های امیدوارکننده در اقتصاد روسیه تحلیل خواهد رفت.

پیامدهای شوک پولی که در ماه‌های اخیر اقتصاد روسیه تحمل کرده است به‌تدریج آثار و علایم خود را نشان می‌دهد و نخستین نشانه آن افزایش تورم در این کشور است که به اذعان مقامات مسکو احتمالا از 11درصد نیز فراتر خواهد رفت. وزارت اقتصاد روسیه در ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های ماهانه خود که روز دوشنبه ارایه شد، اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر 2/0درصد کاهش یافت درحالی که این شاخص ماه پیش از آن 1/0درصد رشد یافته بود. تولید ناخالص داخلی روسیه نسبت به نوامبر 2013، 5/0درصد تنزل یافته که نخستین کاهش این شاخص در مقیاس سالانه از سال 2009 محسوب می‌شود.

گزارش‌های رسمی وزارت اقتصاد روسیه حاکی از آن است که مقامات مسکو کاهش 8/0درصدی تولید ناخالص داخلی کشورشان را در سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند. این درحالی است که این شاخص در سالی که رو به پایان است، 6/0درصد رشد داشت. اما وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه پیش‌بینی کرده‌اند که اگر قیمت هر بشکه نفت‌خام در بازارهای بین‌المللی حدود 60 دلار باقی بماند، کاهش تولید ناخالص داخلی روسیه از 4درصد نیز تجاوز خواهد کرد. بازارهای مالی مسکو 31 دسامبر تا چهارم ژانویه تعطیل خواهند بود و پنجم تا یازدهم ژانویه نیز فعالیت کامل نخواهند داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر