متانول ایران رقیب سرسخت اتان امریکاست

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۶

تا قبل از دستیابی امریکا به شیل‌گس، ایران در زمینه تجارت متانول حرف اول در دنیا را می‌زد؛ اما با انقلاب شیل در امریکا این روند تغییر کرد. محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اما معتقد است متانول در آینده رقیبی قدرتمند‌تر از اتان امریکا خواهد بود. پیوندی دلیل این قدرت را در هزینه‌های سنگین حمل و نقل اتان تولیدی امریکا می‌داند. او معتقد است با‌وجود اینکه امریکا برنامه‌ریزی دقیق و خوبی برای زیاد کردن عرض کانال پاناما دارد تا در نتیجه آن صادرات اتان از این کشور راحت‌تر انجام شود اما در نهایت واردات مشتقات اتلین برای اروپا از خاورمیانه اقتصادی‌تر از واردات از امریکا است.

به‌گزارش «تعادل» محمدحسن پیوندی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز گذشته در میان خبرنگاران دورنمای صنعت پتروشیمی تا سال 2022 را ترسیم کرد. معاون مدیرعامل پتروشیمی از برنامه‌ریزی کشور برای تولید ١٨٠میلیون تن محصولات پتروشیمی تا سال ٢٠٢٢ میلادی خبر داد. پیوندی با بیان اینکه ایران در آینده نزدیک وابستگی مجتمع‌های پتروشیمی تازه خود به خوراک مایع را کاهش می‌دهد، گفت: تبدیل ٢٥میلیون تن متانول به پروپیلن و اتیلن از برنامه‌های اولویت‌دار صنعت پتروشیمی به‌شمار می‌آید. پیوندی گفت: هم‌اکنون سالانه حدود ٥میلیون تن متانول در کشور تولید می‌شود که این میزان طی ٥سال آینده به ٢٥میلیون تن خواهد رسید، از این‌رو ایران در آینده یکی از تاثیرگذاران قیمت این محصول در جهان خواهد بود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: به‌عنوان مثال هم‌اکنون بزرگ‌ترین طرح تولید متانول دنیا به ظرفیت تولید سالانه 2میلیون تن در منطقه دیر درحال ساخت است؛ شرکت NPC تمایل زیادی دارد تا سقف ٢٠درصد سهام این پروژه را خریداری کند. وی ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی ایران را ٦٠میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: با احتساب ٦٠میلیون تن ظرفیت درحال ساخت است که ٣٠میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و نیز ٦٠میلیون تن ظرفیت طراحی شده، تا پایان سال ٢٠٢٢ در صورت تامین خوراک تولید محصولات پتروشیمی ایران به ١٨٠میلیون تن در سال خواهد رسید.


اتمام اتیلن‌های پارس‌جنوبی

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تشریح وضعیت بازار پتروشیمی در آینده می‌گوید: «تقاضا برای متانول در دنیا کاهش خواهد یافت چراکه چین نیز درحال تولید متانول از زغال‌سنگ است؛ در نتیجه بخش خصوصی در کشور مجبور خواهد بود پروپیلن و اتلین تولید کند.» او با تقسیم کردن بازار تا سال 2022 به 3 مقطع می‌گوید: «در سال 2012 ما 4درصد اتیلن دنیا را در اختیار داشتیم که این آمار در سال 2017 به 7درصد و در سال 2022 به 7.5درصد خواهد رسید» او دلیل کم شدن افزایش این درصد را تمام شدن اتیلن‌های پارس جنوبی بیان می‌کند.

محمدحسن پیوندی در ادامه به پاسخ سوال خبرنگاری که از او درباره تاثیر کاهش قیمت نفت جهانی بر قیمت محصولات پتروشیمی پرسید پاسخ داد: «محصولات پتروشیمی که محور آنها خوراک مایع است با فاصله چند ماهه تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار خواهند گرفت اما هنوز نشانه‌یی از این کاهش دیده نشده است.» معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین درباره هاب پتروشیمی قشم که توسط بخش خصوصی درحال انجام است نکته جالبی را یادآوری کرد؛ پیوندی از سال 1383 و از پیشنهادی که در آن سال در این باره به وزارت نفت داده بود سخن گفت. او گفت: «در آن سال من معتقد بودم لازم نیست فاز 2 پتروشیمی عسلویه اجرا شود و معتقد بودم با نزدیک کردن واحدهای پتروشیمی به دریای عمان 1000کیلومتر به بازارهای جهانی نزدیک خواهیم شد که در نتیجه هزینه‌های ما را کاهش خواهد داد؛ اما این طرح در آن سال اجرا نشد و اکنون توسط بخش خصوصی درحال اجرا است» پیوندی در پاسخ به سوال «تعادل» درباره چرایی اجرا نشدن این طرح در سال 83 گفت: «اگر چه در آن سال این طرح از نظر من دارای اولویت بود اما وزارت نفت اولویت‌های متفاوتی داشت و در نتیجه این طرح در آن سال اجرا نشد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر