ائتلاف بزرگ در انتخابات اتاق بازرگانی

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۷۸

مجمع فعالان توسعه اقتصادی یکی از مهم‌ترین گروه‌‌های اثرگذار در انتخابات اتاق بازرگانی تهران است. با جدا شدن محمدمهدی راسخ از این گروه، جلسات مجمع ادامه یافت و با حضور هفت عضو یک ستاد انتخاباتی ایجاد شد. تصور اولیه درباره این ستاد این بود که قرار است این ستاد فعالیت‌های مجمع فعالان برای انتخابات را ساماندهی کند ولی اکنون خبرها حاکی از ایجاد ستادی به‌صورت بین گروهی و برای ایجاد یک ائتلاف بزرگ است. رویکرد این ستاد نداشتن خط قرمز است. درواقع مجمع فعالان از طریق این ستاد دیدارهای زیادی با تمامی گروه‌ها برگزار کرده و حاضر است با هر گروهی مذاکره کند. سنگ بنای این ائتلاف را هم مجمع فعالان توسعه و خانه اقتصاد ایران گذاشته است. درواقع در ستاد انتخاباتی ائتلاف بزرگ ابراهیم جمیلی و مسعود دانشمند از خانه اقتصاد و در مقابل احمد پورفلاح، محمدرضا بهرامن، علی نقیب و محمدرضا طلایی حضور دارند. در ستاد ائتلاف هشت کمیته ایجاد شده و روسای آنها مشخص شده است.


چینش ستاد ائتلافی

کارگروه‌های اصلی که درحال حاضر از سوی ستاد ایجاد شده و مسوولان و اعضای آنها هم مشخص شده، شامل کارگروه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، کارگروه نشست‌ها و سمینارها، کارگروه شهرستان‌ها، کارگروه تشکل‌ها، کارگروه فعالان اقتصادی، کارگروه اصناف، کارگروه مالی و بودجه و کارگروه ستاد مرکزی انتخابات است. ریاست ستاد هم بر عهده جمیلی نهاده شده و سخنگویی این گروه را ابوالفضل روغنی گلپایگانی از مجمع فعالان عهده‌دار است. اعضای این گروه تقریبا هفته‌یی دو جلسه برگزار می‌کنند و اکثر بحث‌ها مربوط به هماهنگی لازم برای مذاکره با سایر گروه‌ها و برنامه‌ریزی برای اجرای کارها است. کاری که از چند هفته پیش در گروه‌های مقابل نیز آغاز شد.


کمیته وفاق در مقابل مجمع

درست در سوی مقابل مجمع فعالان گروه‌های اصلاح‌طلب اتاق بازرگانی مدتی است که تلاش دارند دوباره با یکدیگر متحد شوند. از چند هفته قبل به ابتکار سیدحمید حسینی از اعضای گروه خواستاران تحول جلساتی با گروه‌های مختلف برگزار شد. ویژگی تمام این گروه‌ها این بود که از مجمع فعالان توسعه فاصله داشتند و به نوعی نزدیک به سمت چپ طیف گروه‌های فعال در اتاق‌های بازرگانی محسوب می‌شدند. جلسه اول این گروه با حضور هفت نفر در دفتر حسینی برگزار شده بود که در آن نمایندگانی از گروه‌های خواستاران تحول، پیشگامان و ائتلاف برای فردا حضور داشتند. جلسه بعدی در دفتر محسن حاجی‌بابا برگزار شد که خود درحال رایزنی برای ایجاد یک گروه جدید بود اما وی هم حاضر شد به‌جای تشکیل گروه درراستای وحدت بین گروه‌ها تلاش کند. همچنین نماینده‌یی از گروه بنیان مدیران کارآفرین که توسط محمد صدرهاشمی‌نژاد ایجاد شده است، در جلسات بعدی حضور داشتند. در نهایت در این جلسات روی موضوعات کلی مذاکره شد و شروع به تعیین اعضا و مشخص شدن خطوط قرمز کردند. بعد توافقات اولیه و نسبی قرار شد که کمیته وفاق با روسای گروه‌ها جلسه برگزار کند تا مشکلات پیش‌رو حل شود و بتوانند مقدمات یک اتحاد بزرگ را ایجاد کنند. جلسه اول کمیته وفاق با لیدر گروه خواستاران تحول یعنی محمدرضا بهزادیان، 24 آذر برگزار شد. در آن جلسه بهزادیان اعلام کرد که خط قرمزی ندارد و حاضر به مذاکره با تمامی گروه‌‌ها است اما همه‌چیز به تصمیم انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران بستگی دارد. در واقع اعضای کمیته وفاق بعد از پایان جلسه اعلام کردند که از حضور خواستاران تحول در اتحاد مطمئن شده‌اند. اما تماس‌های سیدحمید حسینی با مسعود خوانساری برای شرکت وی در جلسات کمیته وفاق با شکست روبه‌رو شد. یک روز بعد از جلسه کمیته وفاق با بهزادیان، حمید حسینی به اعضای کمیته اعلام کرد به گفته مسعود خوانساری گروه ائتلاف برای فردا در جلسه گروه خود موضوع مذاکره برای اتحاد را مورد بررسی قرار داده اکثریت اعضا با یکپارچه شدن مخالفت کرده‌اند و برگزاری جلسه را مفید نمی‌دانند. با این حساب به‌نظر می‌رسد بحث پیوستن گروه ائتلاف برای فردا از دستور جلسات کمیته وفاق خارج شده است. هرچند که هنوز تلاش‌های خواستاران تحول، بنیان مدیران کارآفرین و پیشگامان بر این است که این گروه تشکیل شود تا یک جبهه قوی در این سمت از انتخابات را شاهد باشیم.


انتخابات دوقطبی می‌شود؟

همه‌چیز می‌رفت تا یک انتخابات سه قطبی را شاهد باشیم، تصوری که از مدت‌ها پیش از سوی برخی فعالان این حوزه ایجاد شده بود. اما تلاش‌هایی که درراستای ائتلاف مجمع فعالان و خانه اقتصاد ایران در پیش گرفته شده، درحال ایجاد شرایطی جدید در انتخابات است.

مساله اصلی اکنون این است که آیا این توافق در زمان ایجاد یک لیست یکپارچه هم انجام خواهد گرفت یا خیر. اگر این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد در اسفند شاهد صف‌آرایی دو قطب اصلی در انتخابات خواهیم بود. از سوی دیگر این موضوع باعث داغ‌تر شدن تنور انتخابات هم خواهد شد. در صورت موفقیت این سناریو در لیست ائتلاف بزرگ شاهد حضور چهره‌‌هایی خواهیم بود که تا دوره قبل از نام خواستاران تحول استفاده می‌کردند و در سمت اصلاح‌طلبان برخی چهره‌های سابق مجمع فعالان حضور پیدا خواهند کرد. از طرف دیگر ضعف اطلاع‌رسانی گروه‌ها عاملی برای ایجاد شایعات متعدد شده است. تاکنون جمیلی و روغنی به ترتیب به‌عنوان رییس ستاد انتخابات و سخنگوی ائتلاف بزرگ مشخص شده‌اند. حمید حسینی و جمشید عدالتیان هم هماهنگ‌کننده ستاد انتخابات تهران و سخنگوی جریان خواستاران تحول هستند اما سایر گروه‌ها تاکنون نه سخنگو و مسوولی معرفی کرده‌اند و نه حاضر به ارایه مواضع و برنامه‌ها شده‌اند. شاید وقت آن رسیده باشد که با مشخص شدن این افراد و علنی شدن دیدگاه‌ها هم احتمال چرخش گروه‌ها کاهش یابد و هم رسانه‌ها به جای پرداختن به حاشیه‌ها بتوانند به نقد اصولی عقاید و برنامه گروه‌ها بپردازند. به‌نظر می‌رسد تشکیل ائتلاف بزرگ، برگ برنده‌یی برای مجمع فعالان بوده و اینکه درها باز شده است تا این گروه بتواند اعضای جدید را به خود جذب کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر