ایرباسی دیگر در لیست گمشده‌های مالزی

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۸

جهان یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت مالزیایی «ایر آسیا» که ۱۵۵مسافر داشت، پس از قطع تماس از صفحه رادار محو و در آسمان‌ گم شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، یک فروند هواپیمای خطوط ایرآسیا که شهر «سورایابا» اندونزی را به مقصد سنگاپور ترک کرده بود، در میانه‌راه ناپدید شده است. یک مقام وزارت حمل‌ونقل اندونزی گفت: ارتباط هواپیمای پرواز 8501 با برج مراقبت از اوایل صبح روز یک‌شنبه قطع شده است. طبق گزارش‌ها، خلبان هواپیما پیش از قطع ارتباط، درخواست پرواز در مسیری غیرعادی را مطرح کرده بود.

شرکت هواپیمایی ایرآسیا نیز از تشکیل کانون مدیریت بحران و آغاز عملیات جست‌وجو و نجات برای سرنشینان هواپیما خبر داد. طبق گزارش‌ها، این هواپیمای ایرباس 320، یکصدو‌62 سرنشین دارد. تلویزیون اندونزی اعلام کرد: بیشتر مسافران هواپیما اندونزیایی هستند و در بین آنها سه نفر از کره‌شمالی، یک نفر از سنگاپور، یک مسافر انگلیسی و یک مسافر مالزیایی نیز وجود دارد. شرکت هواپیمایی ایرآسیا با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: «درحال حاضر، متاسفانه هیچ‌گونه اطلاعات بیشتری درخصوص مسافران یا خدمه هواپیما نداریم، اما به محض دریافت اطلاعات بیشتر آن را به اطلاع همگان خواهیم رساند». پولا هنکاکس، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان از شهر سئول گزارش داد: تاکنون جزییات اندکی درباره ناپدید شدن هواپیما منتشر شده است و شرکت ایرآسیا می‌کوشد، دریابد چه اتفاقی برای این پرواز رخ داده است. آنها می‌گویند ارتباط هواپیما با مرکز کنترل ترافیک هوایی در ساعت هفت و بیست و چهار دقیقه صبح یک‌شنبه به وقت محلی قطع شده است. طبق گزارش‌ها، هواپیما باید ساعاتی بعد در مقصد خود سنگاپور، فرود می‌آمد، اما این‌گونه نشد. البته برخی گزارش‌هایی تایید نشده نیز وجود دارد مبنی بر اینکه خلبان به علت چاله هوایی، درخواست تغییر مسیر و فرود آوردن هواپیما را کرده بود. صحت این گزارش‌ها تایید نشده است و تلاش برای گرفتن اطلاعات از مسوولان وزارت حمل‌ونقل اندونزی در این زمینه ادامه دارد. همچنین بررسی شرایط بد آب و هوایی و تاثیر احتمالی آن بر ناپدید شدن هواپیما آغاز شده است.

گزارش‌ها درباره تعداد سرنشینان هواپیما نیز ضد و نقیض است. رویترز شمار سرنشینان را 155نفر اعلام کرده است، درحالی که سایر گزارش‌ها آمار متفاوتی اعلام می‌کنند. ایرآسیا نیز شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمتی است که به نقاط مختلف آسیا پرواز دارد.

این سومین حادثه هوایی سال ۲۰۱۴ است که برای هواپیماهای شرکت‌های مالزیایی اتفاق می‌افتد.

درسال 2014 دو حادثه بزرگ هوایی برای یکی دیگر از شرکت‌های هوایی مالزی روی داد. سرنوشت پرواز ‌ام‌اچ ۳۷۰ خطوط هوایی مالزی همچنان نامشخص است. روز شنبه، هشت مارس 2014، هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۷۷ که با ۲۳۹ مسافر و سرنشین از کوالالامپور، پایتخت مالزی، عازم پکن، پایتخت چین بود، از صفحه رادار ناپدید شد و از آن زمان، از سرنوشت این هواپیما خبری در دست نیست. هواپیما قبل از ناپدید شدن، پیامی رادیویی ارسال داشت که حاکی از عادی بودن شرایط آن بود.

در مورد سرنوشت این هواپیما فرضیه‌های متفاوتی از سقوط در اثر نقص فنی تا اقدامات تروریستی، هواپیماربایی و حتی اقدام مجرمانه خلبان یا کمک خلبان مطرح شده اما از نتیجه تحقیقات در این زمینه‌ها خبری منتشر نشده است.

پرواز دیگر شرکت هوایی مالزی هم ژوئیه امسال بر فراز آسمان اوکراین هدف قرار گرفت و تمام مسافران آن‌که بیش از ۲۹۰نفر بودند، کشته شدند. طبق گزارش‌ها این هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۷۷ از آمستردام به مقصد کوالالامپور درحال سفر بود. هر دو طرف درگیر، جدایی‌طلبان هوادار روسیه و ارتش اوکراین یکدیگر را مسوول هدف قرار دادن این هواپیما دانسته و می‌گویند که هیچ‌یک از آنها در وقوع این حادثه دست نداشته‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر