اخبار

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۵۰

تولید محصولات ارگانیک در 41‌هزار هکتار از اراضی ایران

ایرنا دبیر انجمن ارگانیک ایران از کشت و تولید محصولات ارگانیک زراعی و باغی در سطح 41‌هزار هکتار از اراضی کشور خبر داد و گفت: 50‌درصد از این تولیدات صادر می‌شود. مهدی مهدی‌پور اظهار کرد: علاوه بر این مقدار اراضی، در 39‌هزار هکتار اراضی کشور نیز به‌صورت طبیعی محصولات ارگانیک تولید می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کشت و تولید محصولات ارگانیک در حفظ سلامتی افراد، محیط‌زیست و تجارت خارجی گفت: برای تحقق اهداف مورد نظر در این سه حوزه چاره‌یی جز توجه و توسعه کشت این محصولات نداریم. مهدی‌پور اضافه کرد: اکنون در 164کشور به‌ویژه کشورهای اروپایی، محصولات ارگانیک تولید می‌شود که از سابقه چند دهه‌یی برخودار هستند درحالی که در ایران این فعالیت‌ها از حدود یک دهه پیش آغاز شده است.


سهم ناچیز ایران از صادرات غذاهای حلال

ایرنا رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران در صادرات غذاهای حلال در جهان کمتر از یک‌درصد است لذا برای به‌دست آوردن سهم مناسب از این بازار به تلاش‌های جدی‌تری نیاز داریم. شمس‌علی معلم در این‌باره افزود: هم‌اکنون حتی کشورهای غیرمسلمان در زمینه تولید و صادرات غذاهای حلال فعالیت می‌کنند. به‌طوری‌که مالزی سهم بالایی در صادرات غذاهای حلال دارد و می‌توان گفت بخش عمده‌یی از بازار این نوع غذاها در دست این کشور است. وی تاکید کرد: دیگر نمی‌گویم برای این مهم نیاز به عزم ملی داریم زیرا باوجود این تاکیدات تاکنون نتوانسته‌ایم سهم قابل‌توجهی در بازار صادرات کالاهای حلال به‌دست آوریم بلکه معتقدم نیاز به عزم جدی برای تحرک بخشیدن به این بازار داریم. وی گفت: هم‌اکنون درخصوص بازار تولید طیور وضعیت خوبی داریم اما متاسفانه کاری درخصوص صادرات این کالا به کشورهای مسلمان انجام نداده‌ایم، متاسفانه آنقدر سیستم صادرات ناکارآمد است که نتوانسته‌ایم در این زمینه هم نقشی داشته باشیم به‌طوری‌که چون نمی‌توانیم مرغ را به‌عنوان کالای حلال صادر کنیم تا چند وقت دیگر با انباشت مرغ نیز در کشور مواجه خواهیم شد.


تلفات گازگرفتگی

13درصد کاهش یافت

فارس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: در هشت‌ماهه امسال 247نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات گازگرفتگی 287 نفر بود 13.9‌درصد کاهش یافته است. در هشت‌ماهه امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز منواکسیدکربن 185نفر مرد و 62نفر زن بودند این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل 192مرد و 95زن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور جان خود را از دست داده بودند. براساس این گزارش در این مدت استان‌های تهران با 54، البرز با 22 و اصفهان با 18 فوتی به ترتیب بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با گاز را داشته‌اند؛ آمار تلفات گازگرفتگی در این استان‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 5.3درصد کاهش (تهران)، 4.8درصد افزایش (البرز) و 12.5‌درصد افزایش (اصفهان) داشته است.


انتقاد از افزایش نیافتن قیمت مرغ!

آنا رییس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی با انتقاد از افزایش ذخیره مرغ توسط شرکت پشتیبانی دام، گفت: این وضعیت به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد قیمت مرغ در بازار داخلی واقعی شود.

همایون دارابی با بیان اینکه تا پایان سال جاری قیمت مرغ در بازار داخلی هیچ تغییری نخواهد کرد، افزود: شرکت پشتیبانی دام به اندازه‌یی مرغ برای مصرف مردم ذخیره کرده است که اگر تولیدکنندگان مرغ گوشتی تا 6ماه از تولید دست بکشند، می‌تواند بازار را به‌خوبی و بدون کمبود مدیریت کند.

وی افزود: باوجود اینکه به‌طور معمول میزان مصرف مرغ در ماه‌های آخر سال 15‌درصد افزایش می‌یابد، ولی در شرایط کنونی احتمال بالا رفتن قیمت مرغ بسیار ضعیف است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر