ردیابی دلالان کشاورزی از سوی همه

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۴۱

رئیس جمهوری ایران روز گذشته در مراسم تجلیل از کشاورزان برتر ایران به یکی از تاریخی‌ترین مشکلات بازار کشاورزی ایران اشاره کرد و گفت: با اینکه مصرف‌کنندگان محصولات را به قیمت بالایی خریداری می‌کنند ولی به کشاورز سهم اندکی می‌رسد. دلیل این مساله هم از زمانی که من کودک بودم، از سوی دولت‌ها، دلالان و واسطه‌ها معرفی می‌شد. حتی ما هم در دولت‌مان دلالان را عامل اصلی بازگو می‌کنیم. حسن روحانی در نهایت این طور نتیجه گرفت که همه دستگاه‌ها با اتحاد به دنبال دلالان و واسطه‌های بازار کشاورزی باشند.

وزیر جهاد کشاورزی نیز روز گذشته در سالن اجلاس سران خبر از فعال‌تر شدن بخش کشاورزی در بازارهایی داد که تاکنون حضور پررنگی نداشتند که به‌گفته وی با حمایت دولت و همراهی مردم میسر شد. محمود حجتی دراین‌باره به کشاورزان و فعالان این حوزه و مدیران و مسوولان بخش‌های مختلف حاضر در جلسه این‌طور توضیح داد: به‌عنوان مثال تولید کشور در زمینه لبنیات درحال‌حاضر بیش از تقاضاست که البته امیدواریم میزان تقاضا برای لبنیات را افزایش دهیم. طی هشت‌ماهه امسال 468‌هزارتن لبنیات به کشورهای مختلف صادر شده که 100‌هزارتن بیشتر از صادرات مدت مشابه سال گذشته است. وزیر جهادکشاورزی در ادامه توانایی صادراتی کشور در بخش مدیریتی خود گفت: در زمینه گوشت مرغ نیز توانایی تولید بیش از یک‌میلیون‌تن بیشتر از نیاز کشور(دومیلیون‌تن) را داریم که اگر بازارهای آن در جهان وجود داشته باشد می‌توانیم به حدود سه‌میلیون‌تن تولید گوشت مرغ برسیم. به‌گفته حجتی در هشت‌ماهه سال گذشته 30‌هزارتن گوشت مرغ صادر شد که امسال نیز با بیش از 70درصد افزایش به حدود 51‌هزارتن رسیده است. البته این میزان ناچیز بوده و باید بیشتر صادر شود. وی تحقق وعده صفر شدن تراز بازرگانی بخش کشاورزی را در گرو تولید با به‌کارگیری دانش و ابزار روز خواند و ضمن تقدیر از رییس‌جمهور و هیات دولت برای حمایت از این بخش در طول سال گذشته بیان کرد: سال گذشته اعتبارات عمرانی و تخصیص‌های آن حدود 1900میلیارد تومان بود که امسال به 4800میلیارد تومان افزایش یافت. البته این اعتبار تنها بودجه حوزه وزارت جهادکشاورزی است و با سهم مشترک بین وزارت نیرو بسیار بیشتر از این می‌شود.

رشد تاریخی در مکانیزاسیون

ظاهرا افزایش تولید با چشم‌انداز تجاری و با استفاده از دانش و فناوری در سال گذشته آغاز شده است و حجتی روند حرکت مکانیزاسیون در سال گذشته را رشدی تاریخی می‌داند.

وزیر کشاورزی مشترک دولت تدبیر و دولت اصلاحات در این‌باره بیشتر توضیح داد: به‌گونه‌یی که طی 6‌ماهه نخست سال گذشته فقط 1900تراکتور توزیع شده بود که این میزان در 6ماهه دوم پارسال به 13‌هزار و 860دستگاه رسید.

وزیر کشاورزی دولت یازدهم که به‌گفته رییس‌جمهوری در جلسات هیات دولت برای بخش خود بسیار فریاد می‌زند، در پایان اظهار امیدواری کرد: با ادامه حمایت‌های دولت و همراهی مردم بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری به سه‌میلیون و 700‌هزار کشاورز که با انواع نارسایی‌های طبیعی درحال تولید و تامین امنیت غذایی هستند، داشته باشیم.

عملکرد دولت در بخش آب کشاورزی در تاریخ ایران بی‌نظیر است

وزیر کشاورزی سخنرانی خود را آغاز کرده بود که رییس‌جمهوری نیز وارد سالن اجلاس سران شد. حسن روحانی در مدتی که در مراسم تجلیل از کشاورزان برتر کشور حضور داشت، به سخنان وزیر خود گوش فرا داد و بعد از آنکه خود نیز سخنرانی کرد؛ با حضور رییس دفتر خود و وزیر کشاورزی از 11کشاورز نمونه به نمایندگی از 64کشاورز برتر تقدیر و سپس مراسم را ترک کرد.

حسن روحانی در این مراسم از عملکرد دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی در مدت یک‌سال و اندی که روی کار بوده دفاع کرد و مهم‌ترین اقدام صورت‌گرفته را ارتقای سیستم آبیاری و مشکل آب بخش کشاورزی دانست. رضایت وی از عملکرد وزارت جهادکشاورزی به حدی بود که گفت: ‌کاری که دولت در 16ماه گذشته در زمینه آب انجام داده در تاریخ ایران بی‌نظیر است. وی سرعت عملکرد را نیز نسبتا خوب ارزیابی کرد.

الزام افزایش درآمد کشاورزی

روحانی درباره نیازهای بخش کشاورزی برای ادامه حیات نیز گفت: باید درآمد بخش کشاورزی را بالا ببریم. درحال‌حاضر مصرف‌کننده محصولات کشاورزی را با قیمت خوب و بالایی خریداری می‌کند ولی کشاورز محصولات خود را به قیمت پایین به فروش می‌رساند. اینکه در این میان چه اتفاقاتی روی می‌دهد مساله‌یی است که در همه دولت‌ها و از زمان‌های قدیم به نقش دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار کشاورزی نسبت داده شده که اتفاقا ما نیز در دولت خودمان دوباره این وضعیت را به آنها نسبت می‌دهیم.

روحانی راه‌حل این وضعیت را سروسامان دادن به نظام توزیع بعد از رتق‌وفتق امور تولید معرفی کرد و دولت را تسهیلگر بهبود نظام توزیع دانست. رییس‌جمهوری همچنین دولت را مشتاق شنیدن راه‌حل‌های کارشناسی از مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و وزارتخانه برای زنده نگه داشتن روستاها خواند. وی از همه تشکل‌ها و بخش‌های کشاورزی و اتاق بازرگانی نیز خواست تا برای حل مشکل اقتصادی کشاورزی و مهاجرت کشاورزان از روستاها به صحنه بیایند. بااین‌حال، در جریان صنعتی شدن کشاورزی که مورد تاکید رییس‌جمهوری است، محیط‌زیست و منابع طبیعی مغفول نمانده؛ حسن روحانی در سخنان خود بر حفظ منابعی مانند خاک و آب تاکید بسیار داشت و گفت: گاهی محیط‌زیست و کشاورزی رودرروی هم قرار می‌گیرند. در چنین مواردی باید توجه کنیم تا منابع خاک و محیط‌زیست نیز حفظ شود؛ اساسا اعتدال همین است. رییس‌جمهوری خاک را یکی از سرمایه‌های اصلی کشور دانست و هشدار داد: زمین را خسته نکنیم، نگذاریم شهرسازی‌ها، تجاری‌سازی‌ها، صنعتی‌کردن‌ها کشاورزی را تخریب کند که از نعمت‌های بزرگی است که از کف‌مان خواهد رفت.

در این نشست ملی، از فعالیت و تلاش‌های ‌64تن از کشاورزان برتر کشور در بخش‌های مختلف، گندمکاران، برنجکاران، باغداران، دامپروران و... نیز تقدیر شد.


تا دو سال آینده به واردات گندم نیاز نداریم

در ادامه این مراسم نخستین نشست مجمع ملی گندمکاران خبره کشور نیز برگزار شد و طی آن از گندمکاران خبره کشور تقدیر شد. وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه با روند کنونی تولید گندم تا یکی دو سال آینده به واردات گندم نیاز نداریم، بهره‌گیری از تجارب آنها را در رفع مشکلات بخش کشاورزی موثر خواند. حجتی درباره عملکرد کلی بخش گندم کشور نیز گفت: عملکرد کشاورزان پیشرو در تولید گندم دیم و آبی نشان داده که اگر متوسط کشت گندم در کشور به همه مزارع تعمیم داده شود، تمام کشاورزان می‌توانند با مدیریت بهینه و رعایت اصول خاص به آن میزان از تولید برسند تا دیگر نیاز به واردات گندم نداشته باشیم. معتقدیم مزارع و تجربیات کشاورزان پیشرو و خبره به‌عنوان الگو و پایلوت در اختیار دیگر کشاورزان قرار گیرد. وی به برگزاری نخستین نشست مجمع ملی گندمکاران خبره کشور با حضور 330گندمکار اشاره کرد و گفت: این مجمع نفی‌کننده هیچ سازمان و NGO نیست و امیدواریم این سازمان بتواند مشکل گندمکاران کشور را برطرف کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر