انتشار اوراق مشارکت برای ساخت آزاد‌راه

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۹

پس از آنکه در لایحه بودجه سال 1394 رسما از طرح‌های دولت برای تامین مالی پروژه‌های زیربنایی، رونمایی شد حالا نخستین قطعه از پازل طرح‌های متنوع‌سازی منابع اعتباری در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا پس از اینکه دولت رسما اعلام کرد برای ساخت پروژه‌های زیربنایی و عمرانی بزرگ به کمک و مشارکت بخش خصوصی احتیاج دارد حالا بناست با اجرایی‌کردن طرح انتشار اوراق مشارکت نخستین گام را در جذب این سرمایه‌ها بردارد.

طبق اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازی باتوجه به محدودیت بودجه عمرانی دولت و کافی نبودن آن برای تکمیل و آماده‌سازی پروژه‌های بزرگ راهی باقی‌مانده قطعا نیاز به جذب منابع جدید اعتباری برای این طرح‌ها وجود خواهد داشت. پس از آنکه پیرو توافق‌نامه ژنو پای بسیاری از کشور‌های خارجی دوباره به ایران باز شد و طرح‌های فاینانس در کشور کلید خورد حالا صحبت از مشارکت بخش خصوصی و سر‌مایه‌گذاران داخلی مطرح شده است. دولت در این چارچوب از یک‌سو با طرح‌های حمایتی خود بحث ورود مجدد پیمانکاران بزرگ به پروژه‌های راهی را کلید زده و از سوی دیگر برای جذب حداکثری منابع سرمایه‌گذاران خرد، انتشار اوراق مشارکت را در دستور کار خود قرار داده است. از‌این رو طبق اعلام آخوندی از دوشنبه 8 دی‌ماه دولت انتشار 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید را در دستور کار خود قرار می‌دهد که هدف اصلی از آن تامین مالی پروژه‌های بزرگ آزادراهی و بزرگراهی کشور است. هرچند باتوجه به بالا‌رفتن هزینه راه‌سازی در سال‌های گذشته و افزایش قیمت قیر در بازار سرعت بسیاری از پیمانکاران خصوصی درحوزه راه‌سازی کاهش یافته و بسیاری از طرح‌های مالی توان کمک مانند گذشته را ندارند اما اجرایی شدن طرح انتشار اوراق مشارکت می‌تواند گره‌های هرچند کوچکی را از سر راه دولت و راه‌سازان بردارد. البته هنوز طرح دولت و سود تضمینی این اوراق به شکل قطعی اعلام نشده از این‌رو مشخص نیست سرمایه‌گذاران کوچک تا چه میزان از این اوراق استقبال خواهند کرد اما صرف نگاه قوه مجریه به جذب سرمایه‌های متنوع در طرح‌های عمرانی می‌تواند بسیاری از مشکلات سال‌های گذشته را حل کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر