10سال است مترو داریم، اما به راه‌آهن متصل نیست

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۷

وزیر راه و شهرسازی گفت: 10سال است که مترو داریم ولی هنوز ایستگاه راه‌آهن ما با یک نقطه از مترو متصل نیست چون عنصر یکپارچگی در آن دیده نمی‌شود.

عباس آخوندی، در دومین جشنواره بهره‌وری و بهبود فضای کسب‌وکار اظهار کرد: بی‌توجهی به مفهوم یکپارچگی ما را دچار مشکلات بسیاری کرده است امروز مفهوم سازمان و سازماندهی باید موجب توسعه بهره‌وری شود ولی عملا تبدیل به مانعی برای بهره‌وری شده است. به گزارش ایسنا وی ادامه داد: رویکرد ما در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت به‌شدت مادی شده است و تا از بهره‌وری صحبت می‌کنیم آن را تبدیل به یک‌سری فرمول می‌کنیم و بازه اقتصادی آن را می‌سنجیم درحالی که ثمره بهره‌وری باید رفاه پایدار شهروندان و افزایش رضایتمندی و کیفیت زندگی مردم را به‌دنبال داشته باشد. آخوندی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت بهره‌وری در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: از نظر ما حمل‌ونقل توسعه زیرساخت و ناوگان است. به این نحو که بنادر و فرودگاه‌ها را گسترش بدهیم، توسعه خطوط ریلی، ایستگاه‌ها و جاده‌ها را در دستورکار قرار بدهیم و سطح سرویس جاده‌ها را افزایش داده به سمت افزایش سهم بزرگراه و آزادراه‌ها برویم تا مفهوم بهره‌وری در حمل‌ونقل را به بهبود کیفیت زیرساخت‌ها تبدیل کنیم ولی آیا به بهره‌وری حمل‌ونقل دست پیدا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سازمان مترو و شرکت راه‌آهن هر دو برای خود یک سازمان مجزا هستند. ولی 10سال است هم‌افزایی نداشته و یک ایستگاه مبدل با هم ندارند. درست است که بهره‌وری فیزیکی انجام می‌دهند ولی در پایان کار این دو سازمان رفاه یک شهروند را در هماهنگی با یکدیگر افزایش نداده‌اند. طوری که فرد باید وسیله شخصی خود را در خانه بگذارد و با مترو به ایستگاه راه‌آهن برسد و نبود مفهوم شهروند به‌عنوان هسته اصلی برنامه‌ریزی و نبود نگاه خرد ما را به این‌جا رسانده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کلانشهر تهران هیچ‌کدام از فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی به شبکه ریلی دسترسی ندارند و وقتی فرد از فرودگاه خارج می‌شود یا باید تاکسی بگیرد یا اینکه وسیله شخصی داشته باشد. چون این فرودگاه‌ها فاقد مترو است و دسترسی به اتوبوس ندارند. از این‌رو به نظر می‌رسد که ما در یکپارچگی شبکه حمل‌ونقل دچار گرفتاری هستیم و اگر می‌خواهیم افزایش رفاه و کیفیت زندگی مردم و ایمنی بار و مسافر را دنبال کنیم باید به مقوله بهره‌وری بیشتر اهمیت بدهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر