خودرویی‌ها همچنان دارای بیشترین اثر مثبت

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۲

یک روز پس از معارفه رییس جدید سازمان بورس اوراق بهادار و تاکید وی بر ادامه سیاست‌های صالح‌آبادی در بازار سرمایه روند نزولی شاخص ادامه یافت. در این روز دو نماد خودرویی جزو تاثیرگذارترین نمادها در شاخص بودند و از این رو در کنار کچاد و رمپنا بیشترین اثر مثبت را در شاخص داشتند اما با این همه تمام شاخص‌ها دیروز منفی شد.

روز گذشته بازار سرمایه در دومین روز معاملاتی خود با وجود مثبت شدن قیمت سهام برخی شرکت‌‌ها، با افت 79واحدی شاخص مواجه شد. بورس تهران که در روز شنبه افت نسبتا سنگینی را تجربه کرد و به کانال 69‌هزار واحدی برگشت، دیروز یک‌شنبه نیز به روند نزولی خود ادامه داد و با تاثیر منفی دو شرکت، 79واحد دیگر از ارزش خود را از دست داد.

دیروز ارزش روز بازار 314‌هزار‌میلیارد تومان، تعداد معاملات انجام‌شده 44‌هزار و 250فقره و ازرش معاملات 90‌میلیارد تومان بود. شاخص صنعت در بورس اوراق بهادار با 15/0درصد کاهش به 58‌هزار و 282واحد، شاخص 50شرکت فعال‌تر بورسی با 26/0درصد کاهش به 2838واحد، شاخص آزاد شناور با 4/0درصد کاهش به 79‌هزار و 762واحد، شاخص 30شرکت بزرگ بورسی با 29/0درصد کاهش به 3125 واحد، شاخص بازار اول با 13/0درصد کاهش به 51‌هزار و 375واحد و شاخص بازار دوم با 07/0درصد کاهش به 136‌هزار و 376واحد رسید.


سهم‌هایی با بیشترین تاثیرگذاری

در بازار دیروز با وجود رشد قیمت سهام شرکت‌‌های خودرویی، تاثیر منفی 129واحدی شرکت گل‌گهر و 35واحدی هلدینگ خلیج‌فارس مانع از مثبت شدن شاخص بورس شد و دماسنج بازار سرمایه در کانال 69‌هزار و 625واحد ماندگار شد.

در بازار دیروز شرکت‌‌های خودرویی با اقبال سهامداران مواجه شده و با رشد قیمت به کار خود پایان دادند، به‌طوری که اثر مثبت شرکت‌‌های ایران‌خودرو، چادرملو، سایپا، مپنا و گروه بهمن مانع از نزول بیشتر شاخص بورس شد. دیروز همچنین شرکت‌‌های بیمه آسیا، پست‌بانک و آذرآب از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شده و هلدینگ خلیج‌فارس، فولاد امیرکبیر کاشان و پارس الکترونیک بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.

بازار دیروز همچنان به‌دلیل ابهامات سیاسی و اقتصادی کم‌رمق بود، حجم معاملات نیز کاهش یافت و در مجموع 343‌میلیون سهم به ارزش 86‌میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 314‌هزارمیلیارد تومان رسید.

همچنین در بازار فرابورس ایران شاخص کل با 5/0درصد افزایش به 802 واحد رسید، ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران 65‌هزار‌میلیارد تومان، تعداد معاملات انجام‌شده در فرابورس 22‌هزار و 107فقره و ارزش معاملات انجام‌شده به 127‌میلیارد تومان رسیده است. همچنین نمادهای پترول، ‌جم، زاگرس، مارون، بیشترین اثر منفی در شاخص فرابورس و نمادهای وگردش، ذوب، سمگا، بیشترین اثر مثبت را در شاخص فرابورس داشته‌اند. نمادهای پربیننده فرابورس شامل قاسم ایران، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، شهرسازی باغ‌میشه، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک گردشگری و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا ذکر شده‌اند.

اما یکی از رویدادهای مهم دیروز که می‌تواند اثر بسزایی بر سهام بانک‌ها داشته باشد تصمیم مجلس بابت واگذاری اموال بانک‌ها بود. مجلس همه بانک‌ها و موسسات اعتباری را موظف کرد طی سه سال، سالانه حداقل ۳۳درصد اموال منقول، غیرمنقول و سرقفلی که به تملک آنها و شرکت‌‌های تابعه آنها درآمده و مازاد است، واگذار کنند. نمایندگان مجلس در نشست علنی صبح یک‌شنبه، رسیدگی به لایحه خروج غیرتورمی از رکود را ادامه دادند و ماده4 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند. طبق مصوبه مجلس، همه بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون تا مدت سه سال سالانه حداقل 33درصد اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت‌‌های تابعه آنها درآمده است و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مازاد است، واگذار کنند.


افت سنگین 10 شرکت بزرگ بورسی

آگاهی از وضعیت شرکت‌های بزرگ بورسی نیز یکی از مواردی است که در تحلیل روند سرمایه‌گذاری نقش مهمی دارد. با تشدید افت بورس تهران در آذر ارزش بازار ۱۰شرکت بزرگ بورس در این ماه ۱۱هزار‌میلیارد تومان کاهش یافت. آمارها حاکی از آن است که با تشدید افت بورس از سوم آذر و نزول سنگین شاخص در این ماه، ارزش سهام 10شرکت بزرگ بورس تهران حدود 11هزار‌میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و ارزش بازار سهام شرکت‌‌های ملی صنایع مس، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و فولاد مبارکه اصفهان با بیشترین میزان نزول مواجه شد.

تمدید مذاکرات سیاسی در سوم آذر عامل اصلی حرکت نزولی بورس شد و این حرکت با کاهش قیمت نفت، افزایش نرخ سکه و دلار تشدید و منجر به نزول شدید شاخص بورس شد. این عوامل موجبات تغییر شدید قیمت سهام شرکت‌‌ها و نزول ارزش شرکت‌های بورسی را فراهم کرد. به‌طوری که اطلاعات آماری نشان می‌دهد ارزش سهام 10 شرکت بزرگ بورس تهران در آذر 11‌هزار‌میلیاردتومان کاهش یافته است.

اطلاعات نشان می‌دهد شرکت ملی صنایع مس در میان شرکت‌‌های بورسی بیشترین آسیب را متحمل شده و درمجموع 2547‌میلیاردتومان از ارزش سهام خود را از دست داده است. ارزش سهام این شرکت در ابتدای آذر‌ 11هزار و 895‌میلیارد تومان بود که این مقدار در پایان آذر به 9348‌میلیارد تومان رسید.

پس از این شرکت، هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی در ردیف دوم قرار دارد، زیرا ارزش سهام این شرکت در آذر 1708‌میلیارد تومان کاهش یافته است. ارزش سهام این شرکت بزرگ بورسی در ابتدای سال‌ 40‌هزار‌میلیارد تومان بود که اکنون به 28‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است.

علاوه‌بر این ارزش سهام فولاد مبارکه اصفهان با 1505‌میلیارد تومان کاهش به 10هزار و 940‌میلیارد تومان رسیده و ارزش سهام نفت و گاز تامین 1374میلیارد تومان، مخابرات 6‌میلیارد تومان و بانک ملت 884‌میلیارد تومان کاهش یافته است.

درحال‌حاضر مخابرات با ارزشی معادل 12‌هزار‌میلیارد تومان، ارتباطات سیار 11‌هزار‌میلیارد تومان، غدیر، فولاد، تاپیکو و نفت و گاز پارسیان 10‌هزار‌میلیارد تومان، ملی مس 9‌هزار و 300‌میلیارد تومان، بانک ملت هشت‌هزار و 400‌میلیارد تومان و گل‌گهر هشت‌هزار و 200‌میلیارد تومان شرکت‌‌هایی هستند که بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده و با وجود افت ارزش در صدر جدول ایستاده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر