مخترع ایرانی با اسباب‌بازی‌های پیچیده

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۰۱

دکتر بهرخ خوشنویس مخترع ایرانی و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به عضویت آکادمی ملی مخترعان امریکا درآمد. خوشنویس که از دانش‌آموختگان برجسته دانشگاه صنعتی شریف است، به‌دلیل ابداع سیستم چاپ سه‌بعدی ساختمان، شهرتی جهانی دارد. سیستم رباتیک ابداعی وی قادر است با استفاده از چهار نفر در زمانی حدود 18 تا 19 ساعت ساختمانی به مساحت 2هزارو500 فوت مربع را احداث کند. وی که درحال حاضر در زمینه طراحی سیستم‌هایی برای احداث سریع ساختمان در کره ماه و مریخ فعالیت می‌کند، می‌گوید از کودکی دوست داشت مخترعی مشهور شود و قهرمان کودکی او ادیسون بود.

او می‌گوید: در کودکی از هدیه گرفتن اسباب‌بازی خوشحال نمی‌شدم و اگر اسباب‌بازی هدیه می‌گرفتم، قطعات آن را از هم جدا می‌کردم و با استفاده از آنها اسباب‌بازی دلخواه خود را سرهم می‌کردم. امروز نیز چندان تغییر نکرده‌ام و شادی من همان است فقط اسباب‌بازی‌های من کمی پیچیده‌تر شده‌اند.

وی در سال 1974 میلادی موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف شد و پس از یک سال، مدرک کارشناسی ارشد خود را در همان رشته کسب کرد. چهار سال پس از آن خوشنویس از دانشگاه دولتی اوکلاهما موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته مدیریت و مهندسی صنایع شد.

وی در سه دهه گذشته موارد متعددی را به‌عنوان اختراع به نام خود به ثبت رسانده و در چند سال اخیر ساخت سازه‌های سه‌بعدی با استفاده از فرآیندی سریع موضوع اصلی تحقیقاتش بوده است.

خوشنویس تاکنون طیف وسیعی از سازه‌ها را با استفاده از این روش ارایه کرده است، اما وی اکنون درنظر دارد با همکاری سازمان ملی هوانوردی و فضایی امریکا (ناسا) این تجربه هیجان‌انگیز را در کره ماه عملی کند.

آکادمی ملی مخترعان امریکا یک گروه نخبه از نوآوران سراسر جهان است و درحال حاضر 414 مخترع برجسته ازجمله 16 برنده مدال ملی فناوری و نوآوری، 10 برنده نشان ملی امریکا و 21 برنده جایزه نوبل در آن عضویت دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر