اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹۷

رشد6/6درصدی شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ

بانک مرکزی شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور 6ماهه اول سال1393 را اعلام کرد که بر این اساس این رقم 6.6درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، شاخص کل تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور در 6ماهه اول سال١٣٩٣ بر مبنای سال پایه 1390 به عدد 93.6 رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل 6.6درصد افزایش یافته است.


تولید محصولات چینی ایران با برندهای اروپایی

محمدعلی دادرس، دبیر انجمن صنایع چینی ایران از ساخت چینی ایرانی در کشورهای اروپایی و توزیع آن با برندهای خارجی خبر داد.

دادرس در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سالانه 50هزار تن تولیدات چینی در کشور داریم، اظهار کرد: کارخانه‌های ایرانی از کیفیت‌های متوسط تا عالی در سطح دنیا تولید دارند.

وی با بیان اینکه برخی کارخانه‌های ما از نظر کیفیت در دنیا حرف برای گفتن دارند، تصریح کرد: صادرات چینی ایران به دو طریق مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود در روش غیرمستقیم باتوجه به اینکه عمده صادرات ایران به کشورهای اطراف است و این کشورها بازار بزرگی ندارند معمولا محصولات مادر به مرزها جمع شده و درنهایت توسط صادرکنندگان مستقر در مرزها صادر می‌شوند.

دبیر انجمن صنایع چینی ایران افزود: در حال حاضر تقریبا بر بازار آذربایجان، ارمنستان، عراق و افغانستان مسلط هستیم اما در کشورهای جنوبی اوضاع کمی متفاوت است چراکه برخی صنعتگران ایرانی در امارات اقدام به ایجاد کارخانه کرده‌اند، جنس سفید را از ایران می‌گیرند و با مارک آنها اقدام به تولید می‌کنند.

دادرس با بیان اینکه بخشی از چینی ایران در کشورهای اروپایی تولید می‌شود، گفت: در برخی کشورهای اروپایی تولیدکنندگان ایرانی جنس سفید را از ایران می‌گیرند و با برند کشورهای اروپایی چینی را تولید می‌کنند.

وی درباره دلایل اقدام به تولید چینی ایران با برندهای خارجی تصریح کرد: به هر حال برخی برندها در کشورهای اروپایی جا افتاده است، اما به مرور زمان تعطیل شده درحالی که آنها نگذاشتند برند از بین برود بلکه تعدادی از تولیدکنندگان کشورهای دیگر را در این برندها جمع‌آوری کرده و اقدام به تولید می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع چینی ایران با بیان اینکه به‌دلیل غیرمستقیم بودن برخی صادرات چینی ایران رقم دقیق صادرات این محصول قابل شناسایی نیست، اظهار کرد: مشکلات صنعت چینی به‌طور کلی مشکلات عمومی صنعت است اما مشکل خاص و حادی وجود ندارد.


تولیدات فولادی از مرز4/3میلیون تن گذشت

میزان تولیدات فولادی بخش خصوصی در دوره هشت ماهه نخست 93 افزون بر 3میلیون و 496هزار و 900تن رسید که بیش از 60درصد این رقم مربوط به تولید میلگرد است.

گزارش ایرنا از جدول آماری پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران حاکی است، تولید شمش فولادی بخش خصوصی طی دوره یاد شده به رقم یک‌میلیون و 277هزار و 150تن رسید که این رقم در هفت ماهه 93 منتهی به اول آبان یک‌میلیون و 107هزار و 750تن بود.

طی هشت ماهه نخست امسال مجموع تولید میلگرد واحدهای فولادسازی بخش خصوصی به رقم دومیلیون و 129هزار و یکصد تن رسید و ورق تولیدی نیز برابر با 738هزار و 800تن بود.

علاوه بر این سایر محصولات فولادی در واحد‌های مزبور 367هزار و 300تن و تیرآهن نیز بالغ بر 261هزار و 00 تن تولید شد.

طی هشت ماهه نخست 93 واحد‌های فولادسازی بخش‌های دولتی و خصوصی در مجموع بیش از 11.2میلیون تن تولید خام داشتند که از این میزان سهم بخش دولتی افزون بر 88.6درصد و بقیه مربوط به بخش خصوصی بود. در دوره مورد بررسی، تولیدات فولادی (ورق گالوانیزه، میلگرد، ورق گرم، تیرآهن، لوله، کلاف و ورق عریض) در واحدهای مربوطه به رقم 11میلیون و 655هزار و 987تن رسید که سهم بخش خصوصی سه میلیون و 496هزار و 900تن اعلام شد.

تولیدات فولادی بخش‌های دولتی و خصوصی در هشت ماهه 93 نسبت به دوره مشابه در سال92 نزدیک به 4.8درصد رشد نشان می‌دهد.

سال گذشته مجموع تولید فولاد خام کشور به رقم بیش از 15.6میلیون تن رسید که نسبت به سال91 رشدی به میزان

8.8درصد داشت.

علاوه بر این تولیدات فولادی نیز افزون بر 16.5میلیون تن بود که در مقایسه با سال91 کاهش 5درصدی را ثبت کرد. ایران پانزدهمین فولادساز جهان محسوب می‌شود و در فهرست 10قلم کالای عمده صادراتی گمرک ایران طی 6 ماهه اول سال‌جاری، صادرات آهن و فولاد در رتبه هفتم با ارزش 411میلیون دلار

جای داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر