افزایش سرمایه‌گذاری سنگ‌آهنی‌ها باوجود آینده مبهم

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹۵

سنگ‌آهن نخستین حلقه زنجیره صنعت فولاد به‌شمار می‌رود و ایران نیز در این زمینه منابع غنی معدنی را به‌ویژه در شرق کشور شناسایی و به بهره‌برداری رسانده است. اکنون طی یک‌سال گذشته زنجیره فولاد با افزایش تولید سنگ‌آهن در استرالیا و کاهش تقاضای فولاد در چین قیمت این محصول معدنی کاهش یافته است. معادن گل‌گهر و چادرملو بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن کشور را دراختیار دارند و تا پیش از این رویدادها از وضعیت تولید و صادرات خوبی برخوردار بوده‌اند اما اکنون با کاهش قیمت سنگ‌آهن و کاهش تقاضای فولاد زنجیره صنعت فولاد با چالش‌های فراوانی روبه‌رو شده است که در بلندمدت این زنجیره را از توجیه اقتصادی خارج خواهد کرد. چادرملو با 400میلیون تن ذخیره که 320میلیون تن آن قابل استخراج است. همچنین محصول کنسانتره تولیدی آن در طول عمر معدن حدود 200میلیون تن است. به‌نظر می‌رسد حلقه مفقوده زنجیره این صنعت دو بخش فرآوری سنگ‌آهن و رشد تولید شمش و تختال است که چادرملو در هر دو بخش درحال اجرای طرح‌های توسعه است.


رشد تولید گندله کشور در طرح‌های جدید

مجتمع گندله‌سازی اردکان با طرفیت تولید سالانه 4/3میلیون تن یکی از زیرمجموعه‌های شرکت چادرملو به‌شمار می‌رود که سرمایه‌گذاری در این بخش باتوجه به کمبود این محصول در ایران می‌تواند به افزایش توازن در زنجیره فولاد کمک کند. محمود مصری‌نژاد، مدیر طرح‌های توسعه این شرکت در گفت‌وگو با «تعادل» در این‌باره گفت: این مجتمع در یک طرح توسعه جدید ظرفیت خود را به چهارمیلیون تن افزایش خواهد داد و این حکایت از استراتژی بلندمدت چادرملو برای رفع نیاز وارداتی کشور در این بخش دارد. مصری‌نژاد ادامه داد: چادرملو ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد را هدف قرار داده است و از این‌رو با شناسایی آنومالی جدید در معدن که 40میلیون تن به ظرفیت تولید خواهد افزود: ظرفیت تولید گندله را نیز 600هزار تن افزایش خواهد داد.

سرمایه‌گذاری جدید در تولید فولاد

اگرچه بسیاری کارشناسان مخالف سرمایه‌گذاری معادن سنگ‌آهن روی فولاد‌سازی هستند و ترجیح می‌دهند آنها در زنجیره روی افزایش استخراج، فرآوری و گندله‌سازی متمرکز شوند اما معادن سنگ‌آهن باتوجه به افق 1404 تصمیم گرفته‌اند بخشی از نیاز 55میلیون تنی فولاد را تولید کنند. مصری‌نژاد در این‌باره تشریح کرد: چادرملو برنامه‌ریزی کرده است تا سال 95 طرفیت تولید فولاد خود را به دو میلیون تن برساند درحال حاضر 800هزار تن شمش فولاد در فولاد ارفع تولید می‌شود که شرکت چادرملو سهامدار عمده آن است و درسال 1395 نیز با 2/1میلیون تن تولید فولاد در مجموع به دومیلیون تن خواهد رسید. ضمنا شرکت فولاد ارفع و غدیر ایرانیان معادل 800هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌کنند.

این مقام ارشد ادامه داد: صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه نیز به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های چادرملو در دوبخش نورد و فولاد‌سازی ظرفیت‌های تولید فولاد کشور را افزایش خواهند داد که بخشی از آن تا پایان سال 93 و بخش دیگر نیز درسال 96 به بهره‌‌برداری کامل خواهد رسید.


به‌کارگیری پساب و انتقال آب از خلیج‌فارس

بدون تردید بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های فولاد‌سازی در مناطق کویری موضوع تامین آب است. مدیر طرح‌های توسعه مجتمع چادرملو در پاسخ به رفع این چالش به «تعادل» گفت: کم‌آبی مشکلی استراتژیک برای این شرکت و سایر صنایع مشابه محسوب می‌شوند، از این‌رو سه راهکار مدنظر قرار گرفته است. نخست اقدام به‌کارگیری تکنولوژی پیشرفته برای بازچرخانی آب در سیستم تولید و جلوگیری از هدر رفت آن در کارخانه بوده است. به غیر از این تکنولوژی در بلندمدت شرکت تصمیم گرفت پساب فاضلاب شهری را به پس از انتقال از شهر به محل کارخانه مورد استفاده قرار دهد که کار انتقال فاضلاب شهری به کارخانه آغاز شده است و این اقدام نیز می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش مصرف آب فولاد داشته باشد. مصری‌نژاد راهکار سوم را پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس با مشارکت مس سرچشمه، معدن گل‌گهر و چادرملو دانست که با هدف انتقال آب نمک‌زدایی شده به صنایع جنوب شرق کشور و تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی در حال بهره‌برداری انجام خواهد گرفت.


عدم تغییر وضعیت بازار در سال 2015

باوجود شرایط نابه سامان اقتصادی، چادرملو سرمایه‌گذاری‌های کلانی با هدف توسعه انجام می‌دهد و این اقدامات باید مبتنی بر برنامه‌های بلندمدت و تحلیل‌های آگاهانه اقتصادی باشد. محمد برقی، مدیر بازرگانی چادر ملو در این‌باره به «تعادل» گفت: قیمت سنگ‌آهن در ایران تابع قیمت جهانی نیست و براساس قیمت شمش فولاد تعیین می‌شود. وی ادامه داد: افزایش تولید فولاد در چادرملو براساس افق 1404 و تولید 55میلیون تن فولاد تا این مقطع صورت گرفته است و این در بلندمدت منافع شرکت و کشور را تامین خواهد کرد. چون در هر صورت کشور با کمبود فولاد مواجه است. برقی دلایل کاهش قیمت جهانی سنگ‌آهن را نیز ناشی از افزایش تولید سنگ‌آهن در استرالیا و کاهش تولید فولاد در چین دانست و اظهار داشت: این دو عامل تقاضای سنگ‌آهن و فولاد را کاهش داده است و پیش‌بینی می‌کنیم درسال 2015 نیز تغییر خاصی در این بازار رخ ندهد. مدیر بازرگانی چادرملو سیاست فعلی شرکت را در حوزه بازار تمرکز بر بازار داخل اعلام کرد و افزود: در شرایط کنونی هم برای سنگ‌آهنی‌ها فروش داخلی و هم برای فولادسازها خرید از داخل توجیه اقتصادی بیشتری دارد و بنابراین در اندیشه صادرات نیستیم.


کاهش ارزش سهام ناشی از عملکرد شرکت نیست

ارزش سهام شرکت چادرملو طی یک‌سال گذشته روند رو به کاهشی را تجربه کرده است. دلایل این رویداد را از مدیرمالی شرکت جویا شدیم. سیدمحمود سیدی در این‌باره به «تعادل» گفت: رکود فراگیر در بورس، افزایش سرمایه شرکت، افزایش حق انتفاع هر سه موجبات کاهش قیمت سهام این شرکت را در بورس فراهم کرده است. وی ادامه داد: این کاهش قیمت به هیچ‌وجه ناشی از عملکرد مدیریتی و فنی شرکت نیست و با بهبود شرایط بازار سرمایه روند کاهش قیمت سهام کچاد نیز متوقف خواهد شد زیرا این شرکت روند رو به رشدی را در طرح‌های

توسعه دنبال می‌کند.

سیدی افزود: همچنین شرکت چادرملو درخصوص توجه به ساخت داخل توانسته است نیازهای خود را در داخل به تعداد هفت هزار قطعه با کیفیت بسیار بالا تولید و ضمن جلوگیری از خروج ارز، واردات نیازهای ساخت کارخانه فولاد خود را از کشورهای اروپایی به‌طور کامل انجام دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر