برنامه تامین برق تابستان 94 کلید می‌خورد

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۹

به‌منظور افزایش آمادگی نیروگاه‌ها برای سال 94 بیش از 81هزار مگاوات تعمیر دوره‌یی و اساسی انجام می‌شود که افزون ‌بر یکهزار میلیارد تومان هزینه دربر دارد.

معاون هماهنگی تولید شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از آغاز عملیات تعمیر نیروگاهی از 15شهریور جاری به‌منظور افزایش آمادگی نیروگاه‌ها برای تامین برق تابستان 94 خبر داد. عبدالرسول پیشاهنگ در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو اظهار داشت: یکی از وظایف بسیار مهم وزارت نیرو تامین برق مطمئن برای مردم است. وی با اشاره به نفوذ صنعت برق در همه ابعاد زندگی مردم گفت: هرگونه اختلال در تامین برق موجب اختلال در زندگی مردم می‌شود و ویژگی برق به‌گونه‌یی است تا زمانی که وجود دارد کسی متوجه آن نمی‌شود اما به محض کوچک‌ترین اختلالی در این شبکه، مردم متوجه خواهند شد. وی تعداد واحدهای حرارتی را 405 واحد عنوان کرد و گفت: 83 نیروگاه بزرگ حرارتی در کشور وجود دارد که 160واحد آن ساخت داخل است و این واحدها به‌طور شبانه‌روزی به پایش، راهبری، سرویس و نگهداری نیاز دارند.

پیشاهنگ اظهار داشت: باتوجه به افزایش نیاز مصرف برق در 120 روز از سال، تنها 270 روز برای سرویس و نگهداری از نیروگاه‌ها فرصت داریم.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته، از 15شهریور تا اواسط خرداد سال آینده به‌تدریج نیروگاه‌هایی که به بازدید دوره‌یی یا تعمیر اساسی نیاز دارند، از مدار خارج می‌شوند. معاون هماهنگی تولید توانیر با بیان اینکه متوسط عمر نیروگاه‌های بخار 28سال، نیروگاه‌های گازی 18سال و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی 12سال است، گفت: برنامه‌ریزی دقیق و منظمی برای تعمیر نیروگاهی صورت گرفته که باتوجه به افزایش سالانه دو تا پنج ‌هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور، نیاز به نیروهای متخصص و کارگاه‌ها افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: بازدیدهای دوره‌یی و تعمیر تنها مختص واحدهای نیروگاهی نیست و در طول فصل خطوط انتقال، پست، رله‌ها و تجهیزات کنترلی نیز بازدید و در صورت نیاز تعمیر می‌شوند. وی با بیان اینکه در بخش خطوط و پست 560گروه در روز در نقاط مختلف کشور به‌صورت همزمان کار می‌کنند، تصریح کرد: نیروگاه‌های کشور نیز بستگی به میزان کارکرد آنها مورد بازدید دوهزار ساعت، چهارهزار ساعت، هشت‌هزار ساعت و تعمیر اساسی قرار می‌گیرند که با بهره‌گیری از سامانه‌های نوین مانند سامانه CM وضعیت همه قطعه‌ها رصد شده و این خود موجب کاهش حجم تعمیر و پایش دقیق‌تر می‌شود. پیشاهنگ افزود: باتوجه به برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته 81هزار و 748مگاوات برنامه تعمیر و بازدید دوره‌یی نیروگاهی در فصل تعمیر درنظر گرفته شده که 4066مگاوات مربوط به تعمیر اساسی نیروگاه‌های بخاری و 6229مگاوات تعمیر اساسی نیروگاه‌های گازی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر