پیش‌نویس استراتژی صنایع پیشرفته تدوین شد

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴

رییس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین پیش‌نویس استراتژی صنایع پیشرفته و پیش‌نویس مصوبه تعریف، مصادیق و نحوه استقرار صنایع پیشرفته خبر داد و گفت: امید است با تهیه این استراتژی بتوان گام مثبت در جهت رشد و ارتقای صنعت پیشرفته برداشته شود. به گزارش شاتا، حسن آقاکثیری افزود: برای رسیدن به جایگاه مطلوب توسعه فناوری و صنایع پیشرفته در کشور، توجه به این صنعت باید بیش از گذشته موردنظر قرار گیرد. وی با اشاره به فعالیت‌ها و اقداماتی که در این مرکز در طول یک سال اخیر انجام شده است، اضافه کرد: تعاملات دوجانبه با دستگاه‌های مختلف در راستای ارتقای جایگاه بخش صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که در این خصوص تفاهمنامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با عنوان «گسترش تعاملات و هم‌افزایی بخش تولید و تجارت» با بخش پژوهشی کشور و کمک به تحقق اقتصاد دانش‌بنیان همچنین توافقنامه همکاری با همین معاونت با عنوان «توانمندسازی استعدادهای برتر» به انجام رسیده است.

رییس مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته در ادامه، بررسی درخواست‌های دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری بنگاه‌های صنایع پیشرفته را نیز از دیگر مواردی برشمرد که توسط این مرکز صورت گرفته است. به گفته وی، بررسی و ارزیابی تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تهیه و تصویب پیش‌نویس طرح اولیه برگزاری نخستین سمینار و نمایشگاه تخصصی منطقه‌یی صنایع پیشرفته نیز از دیگر فعالیت‌هایی بوده که در طول یک سال اخیر توسط این مرکز انجام شده است.

آقاکثیری با بیان اینکه تشکیل کارگزاری ارزیابی صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با نظارت این مرکز انجام می‌شود، تصریح کرد: تلاش شده تا انطباق فرآیندهای ارزیابی بنگاه‌های صنایع پیشرفته با شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به‌خوبی صورت بگیرد که در این راستا بررسی و ارزیابی تشخیص صلاحیت 28شرکت در مدت مذکور انجام شده است. وی با تاکید بر اهمیت صادرات و توسعه آن در بخش‌های مختلف یادآور شد: تشکیل کارگروه تخصصی «توسعه صادرات محصولات زیست فناوری» با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و برگزاری چهار جلسه با حضور نمایندگان بخش خصوصی و سازمان‌های مرتبط از فعالیت‌هایی بوده که با نگاه به این موضوع شکل گرفته است.

آقاکثیری همچنین تبادل ارتباطات و توسعه همکاری‌های ایران با دیگر کشورها را در ارتقای جایگاه کنونی بخش فناوری و صنایع پیشرفته کشور حایزاهمیت خواند و گفت: برگزاری نشست مرکز منطقه علوم و انتقال فناوری اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوسیه هند (IORA) با محوریت نوآوری، فناوری‌های پیشرفته، تحقیق و توسعه و تجاری‌سازی با حضور نمایندگان مرکز منطقه‌یی کشورهای حاشیه اقیانوسیه هند با این هدف انجام شد. وی دیگر اقدامات این مرکز را در طول یک سال اخیر مورد اشاره قرار داد و افزود: همکاری‌های فرابخشی و مشارکت فعال با سایر سازمان‌ها، از جمله ستاد انرژی‌های نو معاونت علمی و فناوری در کارگروه‌های تخصصی، ستاد توسعه زیست فناوری و ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همچنین شورای علوم، تحقیقات و فناوری از آن جمله است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر