داوجونز بار دیگر رکورد زد و از 18000 گذشت

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۱

شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه، با به‌دست آوردن 36صدم درصد به واحد 18.024.17 رسید. این شاخص از 9 ماه مارس که بدترین روز خود در دو سال اخیر را سپری کرده بود، 175درصد برای جبران آن ضرر و صعود بر فراز واحد 18000 به‌دست آورده است

گزارش رشد اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم سال‌جاری باعث شد تا شاخص‌های سهام در وال‌استریت یکی از بهترین روزهای خود را سپری کرده و شاخص داوجونز رکوردشکنی کرده و از واحد 18000 برای نخستین‌بار در تاریخ فعالیت خود بگذرد.

به‌گزارش رویترز، این دومین بار در سال‌جاری است که شاخص سهام مرغوب داوجونز رکوردشکنی می‌کند. بار اول این شاخص در ماه جولای از مرز واحد 17000 گذشت و بار دوم در روز سه‌شنبه، 23ماه دسامبر، درست در روزهای پایانی سال به‌دلیل اخبار خوب از اقتصاد امریکا رکورد به جای گذاشت. این درحالی است که وال‌استریت از دو هفته گذشته به‌دلیل کاهش قیمت نفت و افت ارزش سهام شرکت‌های نفتی حال خوشی نداشت و روزهای متوالی از ضرر را پشت‌سر گذاشته بود.

به این ترتیب، شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه، با به‌دست آوردن 36صدم درصد به واحد 18.024.17 رسید. این شاخص از نهم ماه مارس 2009 که بدترین روز خود در دو سال اخیر را سپری کرده بود، 175درصد برای جبران آن ضرر و صعود بر فراز واحد 18000 به‌دست آورده است. استاندارد‌ اندپورز، نیز با 17صدم درصد ترقی به واحد 2082.17 رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز 33صدم درصد به‌دست آورد و به واحد 4765.2 رسید.


رشد اقتصاد امریکا

رونق بی‌سابقه، روز سه‌شنبه شاخص‌های سهام، به‌دلیل اخبار خوش از اقتصاد امریکا بود. وزارت بازرگانی امریکا در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال با میزان سالانه پنج درصد رشد کرده است که سریع‌ترین میزان رشد در ۱۱سال گذشته است. وزارت بازرگانی امریکا گفت که تولید ناخالص ملی در فاصله ماه جولای تا سپتامبر سریع‌تر از ۳.۹درصدی بود که از ابتدا تخمین زده شده بود. این رشد به‌دلیل افزایش مصرف توسط مردم عادی و افزایش سرمایه‌گذاری توسط کسب‌وکارها بود. در عین حال این سریع‌ترین میزان رشد از سه ماهه سوم سال ۲۰۰۳ تاکنون است.

کارشناسان معتقدند بخش اعظم رشد در سه ماهه سوم به‌خاطر افزایش مصرف توسط مردم عادی بود، که در مجموع حدود دو سوم فعالیت اقتصادی امریکا را تشکیل می‌دهد. پولی که مصرف‌کنندگان در امریکا خرج کردند در این سه ماهه به میزان سالانه ۳.۲درصد افزایش داشت. در واقع میل به مصرف و هزینه و خرج مصرف‌کنندگان یکی از عوامل مهم رونق و رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

رشد سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها هم به سالانه 8.9درصد رسید. بعد از 6ماه رشد قوی اقتصاد امریکا، اقتصاددان‌ها اکنون پیش‌بینی می‌کنند که میزان رشد در سه ماهه پایان سال به 2.5درصد کاهش یابد. اما آنها پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد امریکا در سال آینده حدود سه درصد رشد کند که سریع‌ترین میزان رشد اقتصاد این کشور از سال ۲۰۰۵ تاکنون خواهد بود.

اقتصاد امریکا از سال ۲۰۰۷ دچار رکودی عمیق شد که همزمان با سیر نزولی در اقتصاد جهان بود. در سال‌های اخیر اقتصاد امریکا روند صعودی و رونق را از سر گرفته است. هرچند این رونق آهسته بوده اما تنها اقتصاد مهمی است درحالی‌ که سایر اقتصادهای مهم مانند اقتصاد منطقه یورو، چین و نیز ژاپن به‌عنوان سومین اقتصاد جهان با کسادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، جریان رشد خود را از سر گرفته است، هرچند به میزان سابقه بازنگشته است. میزان رشد در سال‌های اخیر سالانه به‌طور متوسط2.2درصد بود که کمتر از متوسط 3.3درصدی سال ۲۰۰۵ است. با این حال تحلیلگران فکر می‌کنند که رشد اقتصاد امریکا شتاب خواهد گرفت، چراکه از بیکاری کاسته شده و کسب‌وکارها با اطمینان بیشتری فعالیت می‌کنند اما عملکرد بازار سهام شاخص خوبی برای اطلاع از وضع اقتصاد امریکا نیست. اخیرا وزارت انرژی امریکا گزارش داده است که به‌دلیل کاهش دو برابری قیمت نفت، هر خانواده امریکایی طی سال آتی حدود ۵۵۰دلار به‌دلیل کاهش هزینه سوخت خود، صرفه‌جویی خواهد کرد. این صرفه‌جویی باعث خواهد شد که مصرف‌کنندگان پول بیشتری برای خرج کردن و فعالان اقتصادی پول بیشتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

شاخص صنعتی داوجونز یکی از سه شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار نیویورک است که به آن سهام مرغوب هم می‌گویند و بیشتر شرکت‌های صنعتی و تولید‌کننده را در بازار نمایندگی می‌کند. شاخص «نزدک»، دیگر شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار نیویورک است که بزرگ‌ترین بازار معاملات الکترونیک سهام در امریکا نیز محسوب می‌شود. «استاندارد ‌اندپورز ۵۰۰»، سومین شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار نیویورک است که متشکل از سهام ۵۰۰ شرکت مهم در بورس نیویورک است.


افزایش ارزش دلار

گزارش رشد اقتصادی امریکا باعث شد تا ارزش دلار نیز در بازارهای جهانی افزایش یابد، هر دلار به ازای 120.08 ین معامله شد که حکایت از افزایش 45صدم درصدی ارزش دلار در برابر ین دارد. همچنین نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو 1.2216دلار بود که پایین‌ترین حد تنزل یورو در برابر دلار در دو سال اخیر بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر