چهره‌های روز

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۹

کشاورزی بعد از نفت زمینه جذب سرمایه‌گذاری دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه لازمه توسعه کشاورزی، ایجاد یک نهضت ملی است، گفت: ۲۰درصد اشتغال کشور و ۱۲درصد تولید ناخالص داخلی از کشاورزی است.

اسکندر زند در مورد اینکه بخش کشاورزی برای فاصله گرفتن از اقتصاد وابسته به نفت دارای چه قابلیت‌هایی است، گفت: اگر کشور دارای دو مزیت اقتصادی بزرگ باشد، یکی نفت و دیگری کشاورزی است، بنابراین در صورتی که امکان سرمایه‌گذاری روی نفت نباشد، می‌توان در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کرد.

وی با بیان اینکه کشاورزی 20درصد اشتغال و حدود 12درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد، افزود: اگر کشاورزی ایران را دانش‌بنیان کنیم و سواد، آگاهی و اطلاعات کشاورزان را ارتقا دهیم، می‌توانیم دانش در هکتار، دانش در مزرعه و دانش در واحد تولیدی را افزایش دهیم. رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: دانش‌بنیان شدن کشاورزی در گرو حمایت از بخش کشاورزی و بها دادن به تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی است، درحالی که از این بخش به اندازه کافی حمایت نمی‌شود. زند اظهار داشت: کشاورزان دانش‌بنیان به‌دلیل برخورداری از دانش کافی و برخورداری از شیوه‌ علمی حدود چهاربرابر متوسط از زمینشان برداشت و محصول تولید می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه لازمه توسعه کشاورزی، ایجاد یک نهضت ملی است، گفت: کشاورز برای ادامه فعالیت در روستا نیازمند بهداشت، جاده، آموزش و پرورش، مخابرات، دانشگاه و یک‌سری امکانات رفاهی است.

رییس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: همچنین کشاورز پس از تولید نیازمند بازار فروش و تجارت است که اگر همت عمومی و هماهنگی وزارتخانه‌های مختلف برای تامین نیاز روستاییان و کشاورزان فراهم نشود، رسیدن به توسعه و پیشرفت در این بخش میسر نخواهد بود.



مواد غذایی تولید شده از نظر میزان نمک برچسب‌دار شوند

تعادل معاون بهداشت در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف نمک گفت: کاهش مصرف نمک باعث کاهش فشار خون و به‌دنبال آن کاهش سکته‌های مغزی، قلبی و نارسایی‌های کلیوی و قلبی می‌شود. به‌گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علی‌اکبر سیاری گفت: متاسفانه بیش از 50درصد نمک مصرفی از طریق مصرف نان، پنیر، رب گوجه، سس و انواع فست‌فود‌ها است و این درحالی است که باید روزانه 5گرم نمک مصرف شود.

معاون بهداشت بااشاره به اینکه مصرف بالای نمک باعث افزایش فشارخون می‌شود، افزود: حدود 10میلیون نفر از افراد 15 تا 64سال در کشور فشارخون بالا دارند و سالانه تعداد زیادی از افراد در اثر فشارخون بالا جان خود را از دست می‌دهند.

به‌گفته وی، کاهش مصرف نمک باعث کاهش فشارخون و به‌دنبال آن کاهش سکته‌های مغزی، قلبی و نارسایی‌های کلیوی و قلبی می‌شود.

دکتر سیاری در ادامه، بر ضرورت فرهنگ‌سازی در کاهش استفاده از نمک از سوی مردم و تولید‌کنندگان مواد غذایی تاکید کرد و گفت: جلب همکاران صنایع غذایی برای تولید محصولات کم‌نمک، برچسب‌دار کردن مواد غذایی تولید شده از نظر میزان نمک مصرفی از سوی تولیدکنندگان مواد غذایی، پایش میزان نمک مصرف شده در ماده غذایی تولیدی و همچنین پایش میزان نمک مصرفی در سبد غذایی مردم از برنامه‌های بسیج ملی کاهش مصرف نمک است.



روسای بیمارستان می‌توانند غیرپزشک باشند

فارس رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اینکه پزشکان و جراحان مسوول بیمارستان و مدیر بیمارستان باشند را تهدید نمی‌دانم بلکه در شرایط موجود تنها راهی که وجود دارد این است که پزشکان در ابعاد حاکمیتی، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند. علیرضا زالی در رابطه با جو جراح‌سالاری حاکم در مدیریت بیمارستان‌های کشور گفت: پزشکان جزو گروه‌های فرهیخته اجتماع هستند که نه‌تنها در عرصه سلامت می‌توانند پیشتاز باشند بلکه در سایر عرصه‌های اجتماعی هم می‌توانند موفق عمل کنند. وی ادامه داد: حرفه پزشکی ویژگی‌هایی دارد که صاحبان ‌آن می‌توانند در عرصه‌های مختلف موثر ظاهر شوند.

در عرصه سلامت نیز در شرایط موجود تنها راهی که وجود دارد این است که پزشکان در ابعاد حاکمیتی، نقش مدیریتی خود را ایفا کنند.

زالی گفت: بنابراین اینکه پزشکان و جراحان مسوول بیمارستان و مدیر بیمارستان باشند را تهدید نمی‌دانم بلکه معتقد هستم پزشکان به‌دلیل اینکه از افراد موثر اجتماعی هستند می‌توانند موفق‌تر عمل کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: از طرفی به‌نظر می‌رسد، می‌توانند مشاورانی را برای خود انتخاب کنند تا در عرصه‌های اقتصادی و مدیریتی به آنها مشاوره دهند. امروزه مدیریت بیمارستان‌ها به‌گونه‌یی است که مدیری موفق است که قبل از ورود به کارهای اجرایی در مدیریت خود از کارشناسان مختلف بهره بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر