اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۸

معاون وزیر نیرو: تولید برق در انتظار تامین سوخت

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با پرهیز از اعلام تعداد نیروگاه‌هایی که به‌خاطر کمبود سوخت توقف‌تولید داشته‌اند، گفت: امیدواریم که با افزایش برودت هوا به همین ترتیب میزان گاز تحویلی ادامه داشته باشد تا وقفه‌یی در تامین برق ایجاد نشود.

هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از نیروگا‌ه‌ها به‌خاطر کمبود سوخت توقف‌تولید داشته‌اند پاسخی نداد اما در مورد وضعیت سوخت نیروگاه‌ها گفت: میزان نیاز برق در فصل پاییز و زمستان نسبت به تابستان به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و به حدود 32‌هزار مگاوات می‌رسد. تلاش می‌شود با همکاری وزارت نفت در بخش شرکت فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز ایران به‌صورت مستمر سوخت نیروگاه‌ها تامین شود. وی تصریح کرد: تلاش می‌شود با استفاده از ذخایر موجود در مخازن به‌صورت گازوییل و مازوت و همچنین میزان گاز تحویلی برق کشور تامین شود. درحال‌حاضر اکثر نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز تامین می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مورد میزان مصرف مازوت نیز باتاکید بر اینکه مصرف مازوت در تعدادی از نیروگاه‌ها به لحاظ رعایت مسایل زیست‌محیطی یا متوقف شده یا به‌شدت کاهش پیدا کرده است و تا جایی که امکان دارد به همین ترتیب پیش می‌رویم تا مشکلی برای تامین سوخت نیروگاه‌های جدید نباشد، گفت: روزانه بین 70 تا 100میلیون مترمکعب گاز تحویل داده شده است و بقیه نیاز نیز که 145میلیون مترمکعب سوخت معادل است با استفاده از مازوت و گازوییل تامین شد.

فلاحتیان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان گفت وزارت نفت به تعهدات خود برای تامین سوخت نیروگاه‌ها عمل کرده است یا خیر؟ اظهار کرد: وزارت نفت نیز تاکنون تلاش مستمری انجام داده تا برق موردنیاز کشور بدون وقفه تامین شود.



افزایش 5میلیون مترمکعبی تولید گاز در پارس‌جنوبی

پالایشگاه ششم پارس جنوبی(فازهای١٥و١٦) درحال‌حاضر روزانه ٢٥میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند و این مقدار با ورود ترین چهارم، پنج‌میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

به‌گزارش شانا، مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در بازدید معاون وزیر نفت از این پالایشگاه، گفت: هم‌اکنون روزانه ٢٥میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی تولید می‌شود.

مهران دوج افزود: با ورود ترین چهارم فازهای١٥و١٦، تولید روزانه این پالایشگاه روزانه پنج‌میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز سه‌شنبه دوم دی از پالایشگاه ششم پارس جنوبی بازدید کرد. بر پایه این گزارش، در این بازدید معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران و معاون عملیات مجتمع گاز پارس جنوبی، معاون وزیر نفت در امور گاز را همراهی کردند.



افزایش تولید روزانه نفت ایران در ۹ماهه سال ۲۰۱۴

اداره اطلاعات انرژی امریکا از افزایش ۱۳۵هزار بشکه‌یی تولید روزانه نفت ایران در ۹ماهه ۲۰۱۴ خبر داد و اعلام کرد ایران سومین تولید‌کننده اوپک در این دوره شناخته شده است.

به گزارش تسنیم، اداره اطلاعات انرژی امریکا در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های «مرور ماهانه انرژی» متوسط تولید نفت ایران شامل نفت خام و میعانات گازی در 9ماهه 2014 را 3.238میلیون بشکه در روز اعلام کرد.

براساس این گزارش تولید نفت ایران در 9ماهه سال 2014 نسبت به مدت مشابه سال قبل 135هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در 9ماهه سال 2013 بالغ‌بر 3.103میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

براساس آمار برآوردی اداره اطلاعات انرژی امریکا ایران سومین تولید‌کننده نفت اوپک در این مدت شناخته شده است. عربستان با تولید 9.56میلیون بشکه در روز در رتبه نخست و عراق با تولید 3.302میلیون بشکه در روز دومین تولید‌کننده اوپک در 9ماهه 2014 شناخته شده‌اند. عربستان تولید نفت خود را در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 112هزار بشکه در روز افزایش داده است. در عین حال کل تولید اوپک در 9ماهه 2014 نسبت به مدت مشابه سال قبل 310هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 32.165میلیون بشکه در روز رسیده است.

میزان تولید سایر اعضای اوپک در 9ماهه 2014 عبارت است از: الجزایر 1.42میلیون بشکه در روز، آنگولا 1.724میلیون بشکه در روز، اکوادور 0.555میلیون بشکه در روز، کویت 2.65میلیون بشکه در روز، لیبی 0.396میلیون بشکه در روز، نیجریه 2.431میلیون بشکه در روز، قطر 1.573میلیون بشکه در روز، امارات 2.82میلیون بشکه در روز، و ونزوئلا 2.3میلیون بشکه در روز.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر