اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۳

رشد بخش معدن 5/2برابر رشد GDP

بخش معدن در نیمه نخست امسال بالاترین رقم رشد را در بین گروه‌های تولیدی اقتصاد ایران کسب کرد به‌طوری‌که میزان جهش در این حوزه، بیش از 2.5برابر رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده است.

به‌گزارش روابط عمومی ایمیدرو، براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، در این مدت بخش معدن درحالی رشد 10.5درصدی را به ثبت رساند که میزان رشد تولید ناخالص داخلی به ۴درصد رسیده است. علاوه بر این بخش معدن در بین سرگروه‌های تولیدی ازجمله کشاورزی، نفت و صنایع و معادن نیز بالاترین رقم رشد را از آن خود کرد.

این در شرایطی است که حوزه معدن در نیمه نخست سال ۹۲ به رشد منفی 3/0درصدی رسیده بود که در انتهای سال گذشته نیز نتوانست رشدی بیش از مثبت 9/0‌درصد به‌دست آورد، اما در 6ماه ابتدای سال جاری به رشد 10.5درصدی دست یافت. این درحالی است که سر گروه‌های کشاورزی، نفت و صنایع و معادن به ترتیب رشد 9.2، 3.2 و7.2درصدی را کسب کردند.

بخش معدن در بین زیرگروه‌های صنایع و معادن نیز در جایگاه نخست ایستاد و پس از آن بخش برق، گاز و آب با رشد 3.10درصدی و بخش صنعت با رشد 3.6درصدی قرار گرفتند.

در این مدت گروه خدمات رشد 2.5‌درصدی را کسب کرد و بالاترین میزان رشد در بین زیرگروه‌های این حوزه، به بخش خدمات موسسات پولی و مالی با رشد 15.2درصدی تعلق گرفت.


تمایل ایران به گسترش روابط صنعتی با هند

روزنامه انگلیسی زبان اکونومیک تایمز هند اعلام کرد، ایران به گسترش روابط با هند در بخش فولاد و معدن ابراز علاقه کرد.

به‌گزارش ایرنا، این روزنامه افزود: این علاقه‌مندی زمانی ابراز شد که غلامرضا انصاری سفیر ایران روز سه‌شنبه هفته جاری در دهلی‌نو از نارندرا سینگ تومار وزیر صنایع فولاد و معادن هند برای بازدید از ایران دعوت کرد.

در این نشست، تومار بر نوآوری‌هایی که دولت فعلی در گسترش روابط دو و چندجانبه با کشورهای مختلف جهان اتخاذ کرده، تاکید کرد.

وی افزود: در بخش فولاد و معدن، همکاری‌ها آغاز شده و هند تمام تلاش خود را خواهد کرد تا این همکاری‌ها به‌طور پایدار ادامه یابد.

انصاری نیز از وزیر فولاد و معدن هند به‌خاطر امضای موافقتنامه میان دو کشور در زمینه خط اعتباری روپیه قدردانی کرد و گفت: این نوآوری به بهبود روابط تجاری دو کشور و اقتصاد هند کمک خواهد کرد، زیرا این موافقتنامه مربوط به محصولات کارخانه‌یی هند است.

سفیر ایران در هند تصریح کرد: ما می‌خواهیم شرکت‌های فولاد و معدن هند و دیگر شرکت‌های این کشور بیایند و در ایران سرمایه‌گذاری کنند.


صنعت سنگ در رکود

رضا احمدی، رییس انجمن صنایع همگن سنگ خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه صنعت سنگ کشور به‌خصوص در ماه‌های اخیر دچار رکود شده است، اظهار کرد: بیشتر فروش سنگ‌های فرآوری شده به‌صورت داخلی بود که آن هم به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز، در رکود به‌سر می‌برد.

به‌گزارش ایلنا، وی افزود: بیشترین صادرات سنگ‌های فرآوری شده از اصفهان به عراق بود که به‌دلیل ناامنی‌ها در این کشور، این موضوع با مشکل مواجه شد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های بانکی برگشت پول صادرات را دچار مشکل کرده است، افزود: بنابراین نقدینگی واحدهای سنگبری کاهش داشته و بانک‌ها هم در این شرایط کمکی نمی‌کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر در دولت قبل گفت: این طرح قرار بود بازار سنگ‌های فرآوری شده را بهبود بخشد اما در آن برای کاهش هزینه ساخت‌وساز از سنگ استفاده نشد.

وی عنوان کرد: شورای شهر و شهرداری هم اعلام کرده‌اند که استفاده از سنگ در نمای ساختمان‌ها و بنا‌ها باید ۵۰‌درصد کم شود و این به تولیدات ما ضربه زده است.

احمدی افزود: رقبای خارجی ما در صنعت سنگ از ما پیشی گرفته‌اند که یکی از علت‌های آن مالیات بر ارزش افزوده و مواردی مانند آن است که هزینه‌ها را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و قدرت رقابت را از ما می‌گیرد.

احمدی تصریح کرد: امروز کشورهایی مثل چین و ترکیه سنگ ایران را می‌خرند، با فرآوری آن ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و به اسم سنگ کشور خود به امریکا و اروپا می‌فروشند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت سنگ می‌تواند جای نفت را بگیرد و باتوجه به بالا بودن قیمت ارز، سودآور باشد، گفت: برای تحقق این امر حمایت دولت و مجلس نیاز است که به‌نظر می‌رسد باید نشست‌ها و جلساتی برای رسیدگی به آن برگزار شود.



اختصاص تسهیلات ۱۹میلیارد تومانی به صنعت لرستان

قدرت‌الله ولدی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان از اختصاص ۱۹میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی برای طرح‌های صنعتی این استان خبر داد.

ولدی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته طی دو هفته اخیر بیش از ۱۹میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان تسهیلات ریالی و سه‌میلیون یورو تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به طرح‌های صنعتی استان لرستان اختصاص پیدا کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر