جلوگیری از خروج 18میلیون ارز با تولید شمش منیزیم

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۲

نخستین و بزرگ‌ترین واحد تولیدی شمش منیزیم خاورمیانه دیروز توسط محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهر فردوس افتتاح شد.

به‌گفته نعمت‌زاده، کارخانه شمش منیزیم ایران بر پایه دانش فنی داخلی راه‌اندازی شده است و سالانه از خروج 18میلیون ارز جلوگیری می‌کند. به‌گزارش فارس، وزیر صنعت و معدن و تجارت در مراسم افتتاح کارخانه شمش منیزیم ایران و خاورمیانه، اظهار کرد: هدف دولت در انجام امور اقتصادی سپردن کار به دست مردم است و دولت در این زمینه بسترسازی لازم را انجام می‌دهد. وی گفت: راه‌اندازی کارخانه شمش منیزیم کار بسیار ارزنده‌یی است، چراکه از سنگ معدن به محصول نهایی منیزیم دست می‌یابیم و این محصول در صنایع هواپیماسازی و خودروسازی مفید است. نعمت‌زاده تصریح کرد: درحال حاضر از هفت کوره موجود در کارخانه شمش منیزیم فردوس تنها دو کوره روشن است که انتظار می‌رود تا پایان سال به ظرفیت نهایی دست یابد. وی بااشاره به اینکه مواد اولیه کارخانه شمش منیزیم فردوس به‌طور کامل از داخل کشور تامین می‌شود، یادآور شد: باید زمینه صادرات محصولات این کارخانه به همه کشورهای همسایه فراهم شود. براساس این گزارش، برای راه‌اندازی این واحد بزرگ صنعتی 80میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که برای 100 نفر اشتغال ایجاد کرده است. فرامرز کافی، مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس نیز در مراسم افتتاح این کارخانه گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۹ آغاز و امروز این پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

به‌گزارش مهر، مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس، ظرفیت تولید این کارخانه را سالانه 6هزارتن عنوان کرد و گفت: شرکت شمش فلز رویال به‌عنوان نخستین تولیدکننده شمش منیزیم در ایران و خاورمیانه با هدف بی‌نیاز کردن کشور از واردات منیزیم راه‌اندازی شده است.


منیزیم داخلی جایگزین محصول چینی و اوکراینی

مدیرعامل کارخانه شمش منیزیم فردوس با بیان اینکه دانش فنی ساخت این کارخانه به‌صورت ۱۰۰درصد بومی و با استفاده از دانش فنی محققان و مخترعان کشور بوده است، اظهارکرد: با بهره‌برداری کامل از خط تولید برای ۱۷۰نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود. کافی بااشاره به اینکه این پروژه قرار بود تا پایان سال ۹۱ به بهره‌برداری برسد، گفت: به‌دلیل تامین نشدن سرمایه در گردش به ناچار بهره‌برداری کامل ازخط تولید به تاخیر افتاده است. وی با بیان اینکه شمش منیزیم در صنایع خودرو‌سازی، آلومینیوم، هوافضا و صنایع بسته‌بندی کاربرد دارد، اظهار کرد: می‌توان پس از بهره‌برداری، هر صنعت وابسته به منیزیم را در استان پایه‌ریزی و سبب رونق اقتصادی و همچنین ایجاد زمینه‌های اشتغال پایدار شد. به‌گزارش ایسنا، درحال حاضر نیاز کشور در این زمینه از طریق چین و اوکراین تامین می‌شود که استراتژی فروش محصولات کارخانه علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات به سایر کشورهاست.


بازدید وزیر از 2 پروژه صنعتی شهر قاین

در تحولی دیگر، وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارخانه‌های سیمان قاین و پروژه فولاد این شهرستان بازدید کرد.

به‌گزارش ایرنا، نعمت‌زاده دیروز در حاشیه حضور کاروان تدبیر و امید در استان خراسان جنوبی، از پروژه نیمه‌تمام فولاد قاین بازدید کرد. مجتمع فولاد قاین در کیلومتر 35 جاده قاین - گناباد در حاشیه شهر نیمبلوک در زمینی با زیربنای 170هکتار در حال احداث است. پیش از این مدیر طرح فولاد قاین گفته بود: طرح فولاد قاین پس از طرح فولاد سپیددشت چهارمحال و بختیاری، دومین طرح از هفت طرح فولاد کشور است که از این به بعد با استفاده از تسهیلات فاینانس چین تکمیل می‌شود.

عملیات اجرایی مجتمع فولاد قاین از اواسط سال 87 آغاز شده است. برای اجرای فاز نخست طرح فولاد قاین 85میلیارد تومان و خرید تجهیزات آن از خارج کشور 25میلیون یورو نیاز است.

گفتنی است با راه‌اندازی کارخانه فولاد قاین یک‌میلیون تن از نیاز فولاد کشور تامین می‌شود.

همچنین با راه‌اندازی این مجتمع برای یک‌هزار و 200 نفر اشتغال مستقیم و 12هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. سپس وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در کارخانه سیمان قاین از این واحد صنعتی بازدید کرد. نعمت‌زاده در این بازدید از نزدیک مشکلات سیمان قاین را بررسی کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر