هدف اصلی اوباما رابطه با ایران است

۱۳۹۳/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۱

منابع آگاه می‌گویند که دستاورد ناگهانی‌ای که اوباما در سایه وضعیت داخلی و خارجی‌اش به‌دست آورد باعث می‌شود که وی در آینده از برخی پرونده‌های داخلی صرف‌نظر کند و همه تلاش خود را متمرکز بر دستاورد مشابهی با ایران کند. مثل شعبده‌بازی که از کلاه سیلندری‌اش خرگوش بیرون بیاورد، باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا اعلام کرد تحولی تاریخی در روابط امریکا با کوبا بعداز بیش‌از 50سال جنگ سرد در روابط دو کشور به‌وجود آورده است و صفحه تازه‌یی در روابط میان آنها گشوده می‌شود. حرف بیرون آوردن خرگوش از کلاه سیاه سیلندری همانند یک شعبده‌باز را به‌دلیل ارتباط این موضوع با اظهارات منابع دیپلماتیک بیان کردم که در این‌باره می‌گویند، وقتی رییس‌جمهوری امریکا این واقعیت را دریافت که حزبش اکثریت را به سود حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میاندوره‌یی در نوامبر گذشته باخته، تلاش‌های تازه‌یی را آغاز کرد تا باوجود سختی‌های فراوان دستاوردهایی در سیاست خارجی خود در سایه تمرکز بر رسیدن به راه‌حل نهایی در پرونده هسته‌یی ایران به‌دست آورد درحالی که انتظار داشت دستاورد هسته‌یی ایران مهم‌ترین دستاورد او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش باشد. دستاوردی که می‌تواند به قطعی روابط امریکا با ایران که از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 تاکنون ادامه داشته است، پایان دهد. درحالی که جمهوری‌خواهان کنگره بر سر موضوع مذاکرات هسته‌یی ایران در برابر رییس‌جمهوری امریکا ایستاده‌اند، او ناگهان برگ برنده‌یی رو کرد و گفت که به دوران دشمنی امریکا با کوبا پایان می‌دهد و در این کار با استناد به اختیاراتش در سیاست خارجی که نیازی به کنگره ندارد، اقدام می‌کند، او خوب می‌داند که قبل از آغاز به کار کنگره جدید در ابتدای سال جدید میلادی باید دست به این کار بزند. به این ترتیب دستاوردی که انتظار می‌رفت او در سیاست خارجی با رسیدن به توافق نهایی با ایران به‌دست آورد به کوبا انتقال می‌یابد با طرح سوال‌های بسیار در این رابطه که چگونه می‌خواهد از حالا به بعد بر آن چه تلاش دارد با ایران برسد، دست یابد و در این رابطه جامعه جهانی را توجیه کند.

اوباما بی‌شک تلاش می‌کند که با حل موضوع ایران بر دستاوردهای خود بیفزاید و خود را به واقعیت‌های دیپلماتیک بیشتر نزدیک کند تا بتواند نتایج مهمی همانند آن چه در موضوع کوبا به‌دست آورد در موضوع ایران نیز به‌دست آورد. همزمان از این هم نمی‌ترسد که بگوید به سراغ جنگ خواهد رفت همان‌طور که پیمانی بین‌المللی برای مبارزه با داعش در سوریه و عراق ایجاد کرده است.

ایران با نزدیکی‌ای که اوباما در موضوع رابطه با کوبا به‌وجود آورده است احساس راحتی می‌کند با این تصور که این موضوع می‌تواند به سود آن تمام شود تا به این ترتیب به دشمنی تاریخی ایران و امریکا نیز پایان بدهد، از این وجهه جدید قطعا جریان غیرتندرو نهایت استفاده را خواهد کرد. کمااینکه میانه‌روها از اینکه کنگره امریکا در طرح اوباما در قبال کوبا چالش ایجاد کنند، احساس نگرانی می‌کنند از اینکه مبادا کار مشابهی را در موضوع ایران در صورتی که اوباما بخواهد به سمت توافق مشابهی که باب میل کنگره نباشد برود و تحریم‌ها را علیه تهران لغو کند، مبادرت ورزد.

منبع: دیپلماسی ایرانی به نقل از النهار

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر