همسایه

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۵

قرارداد روسیه و پاکستان درزمینه انرژی

برای نخستین‌بار، پاکستان و روسیه قرارداد انرژی به ارزش یک‌میلیارد و700میلیون دلار برای احداث خط‌لوله انتقال گاز از کراچی به لاهور امضا کردند، اقدامی که می‌تواند منجر به بهبود هرچه بیشتر مناسبات دو کشور شود.

به‌نوشته روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان، این خط‌لوله برای انتقال گاز طبیعی مایع(ال‌ان‌جی) از کراچی به استان پنجاب مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این توافقنامه در دیدار ماه گذشته سرگئی شویگو به پاکستان امضا شده است که نخستین دیدار یک وزیر دفاع روسیه از پاکستان در 45 سال اخیر به شمار می‌رود. در طول این دیدار، اسلام‌آباد و مسکو همچنین توافقنامه همکاری دفاعی و نظامی امضا کردند. پاکستان در چند سال اخیر اقداماتی برای بهبود مناسبات با روسیه و تقویت روابط دوجانبه صورت داده است. اوایل امسال نیز روسیه تحریم‌های صادرات تسلیحات به پاکستان را لغو کرد.

پاکستان درحال‌حاضر درحال احداث دو خط‌لوله انتقال ال‌ان‌جی است که با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

ازجمله این خط‌لوله‌ها خط‌لوله انتقال گاز بندرگوادر و نیز خط‌لوله جنوب از کراچی به لاهور است. دولت پاکستان همچنین توافقنامه‌یی سه‌میلیارد دلاری با چین امضا کرده و عملیات احداث خط‌لوله ال‌ان‌جی گوادر و نیز پروژه پایانه آن را به این کشور واگذار کرده است.

روسیه همچنین به پاکستان در احداث کارخانه‌های فولاد کمک کرده است و حمایت‌های گسترده‌یی از شرکت توسعه نفت و گاز روسیه کرده که همچنان برای اکتشاف نفت و گاز از تجهیزات ساخت روسیه استفاده می‌کند.


افزایش نیم‌میلیون بشکه‌ای نفت در اقلیم کردستان

وزیر منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد تولید نفت خام در این منطقه به روزانه 500‌هزار بشکه افزایش می‌یابد. به‌گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، آشتی هورامی گفته است: «اقلیم کردستان در سه‌ماهه نخست سال2015 تولید نفت خام را به روزانه 500‌هزار بشکه افزایش می‌دهد.»

هورامی افزود: «اقلیم کردستان تا پایان سال آینده شریک اساسی در تامین بودجه عراق خواهد بود.»

وی باتاکید بر اینکه مشکلات مربوط به صادرات نفت و گاز از اقلیم کردستان به‌صورت مستقل از بغداد، هنوز راه‌حلی پیدا نکرده است، درباره روند مذاکرات با دولت عراق دراین‌باره ابراز خوشبینی کرده است.

هورامی این سخنان را در کنفرانس نفت و گاز اقلیم کردستان در لندن بیان کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر