نیاز سالانه 7‌هزار‌میلیاردی برای نگهداری راه‌ها

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۵

وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال گذشته اعتبار این وزارت یک‌هزار و 100میلیون تومان بود که این رقم در سال93 به دوهزار و 500میلیون تومان رسید که افزایش بیش از 100درصد داشت.

عباس آخوندی به مناسبت روز راهداری در نشست صمیمی با راهداران مازندران و تهران که در راهدارخانه امامزاده هاشم(ع) در محور آمل-تهران برگزار شد، با اشاره به‌وجود 200‌هزار کیلومتر راه در کشور، افزود: روزانه هفت‌میلیون خودروی سواری و 800‌هزار وسایل‌نقلیه عمومی در این مسیر تردد می‌کنند. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: براساس برآوردهای انجام‌شده برای نگهداری راه‌های کشور سالانه هفت‌هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است که دراین‌باره با کمبود اعتبار مواجه هستیم.


افزایش بیش از 100درصدی اعتبار وزارت راه‌وشهرسازی

وی ادامه داد: در سال گذشته اعتبار این وزارت یک‌هزار و 100میلیون تومان بود که این رقم در سال93 به دوهزار و 500میلیون تومان رسید که افزایش بیش از 100درصد داشت. آخوندی با اشاره به افزایش تعداد ماشین‌آلات راهداری از هشت‌هزار به 9‌هزار ماشین در سال اظهار کرد: در سال گذشته تعداد راهداران در کل کشور 12‌هزار نفر بود که در سال جاری با افزایش 25درصدی به 15‌هزار نفر رسید. وی به افزایش گروه راهداری از 1200 به 1400گروه در کشور اشاره کرد و افزود: مجموعه این تغییرات نشان می‌دهد که دولت در موضوع راه توجه ویژه‌یی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در اکثر محورهای مواصلاتی و گردنه‌های برفگیر مقادیر فراوانی نمک و ماسه ذخیره شده است، عنوان کرد: بیش از 600گردنه بزرگ و مهم کشور تحت پوشش عملیات راهداران قرار دارد.

افزایش 100درصدی آسفالت راه در کشور

وی افزود: در 9ماهه اول سال جاری هفت‌میلیون و400‌هزارتن آسفالت راه انجام شد که نسبت به 9ماهه سال گذشته 100درصد افزایش داشت. آخوندی با اشاره به اینکه از تمام شریان‌های جاده‌یی کشور بازدید به‌عمل آمده است، افزود: از مدیران استانی خواستیم که با کمک دستگاه‌های مرتبط با بحث ایمنی در جاده‌ها هم‌افزایی لازم انجام شود تا هموطنان سفری امن داشته باشند. وی ادامه داد: خبر خوش ما به راهداران اختصاص 12میلیارد تومان اعتبار برای رفاه معیشت آنان است و همچنین در پایان سال93 پاداشی در حد بضاعت این وزارت به راهداران تقدیم می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: انتظار داریم که همه راهداران و مسوولان راه نگاه دغدغه‌مند نسبت به وضعیت راه داشته باشند و انشاا‌لله ما به جایگاهی برسیم که نقش راه را چه در وقوع و چه در تشدید سوانح جاده‌یی به صفر برسانیم. داوود کشاورزیان شب گذشته 30آذر93 به مناسبت روز راهداری در نشست با راهداران مازندران و تهران که با حضور وزیر راه در راهدارخانه امامزاده هاشم(ع) در محور آمل-تهران برگزار شد، گفت: حضور وزیر راه و شهرسازی در چنین روزی در جمع راهداران نشان از توجه ویژه ایشان به راهداری است. وی با بیان اینکه راه از سرمایه‌های ملی است و نقش اساسی در توسعه کشور دارد، افزود: وجود راه موجب شکوفایی و به فعلیت رسیدن ظرفیت‌های مناطق شده و لازم است از این سرمایه به خوبی نگهداری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به‌وجود 50‌هزار کیلومتر راه فرعی در کشور تصریح کرد: موضوع اعتبار راه فرعی در سال جاری به‌عنوان یک ردیف مستقل در لایحه دولت گنجانده شده است. وی با اشاره به اینکه ایمنی جاده‌ها با هزینه کردن صرف به دست نمی‌آید، تاکید کرد: تامین ایمنی راه‌ها یک موضوع مدیریتی است و سهم اعتبارات در آن بسیار ناچیز است. کشاورزیان اظهار کرد: در بحث اعتبارات اولویت حفظ و ایمنی راه‌ها است و در این زمینه باید به اصلاح شیب جاده، وضعیت خط‌کشی‌ها، انضباط حریم جاده و... پرداخت. وی افزود: مدیران ما باید دغدغه ایمنی داشته باشند و اگر نقصی در جاده‌یی دیدند بلافاصله برای رفع آن اقدام کرده و آن را به زمان دیگری موکول نکنند. رییس سازمان حمل‌ونقل جاده‌یی کشور گفت: انتظار داریم که همه راهداران و مسوولان راه نگاه دغدغه‌مند نسبت به وضعیت راه داشته باشند و انشاا‌لله ما به جایگاهی برسیم که نقش راه را چه در وقوع و چه در تشدید سوانح جاده‌یی به صفر برسانیم. وی افزود: 980راهدارخانه ثابت و سیار در کشور وجود دارد و قریب به 15هزار راهدار نیز در کشور فعال هستند.


تشکیل اکیپ واکنش سریع در استان‌ها

وی با بیان اینکه 9هزار دستگاه ماشین‌آلات در راهداری کشور فعال هستند، گفت: درحال‌حاضر برای هر استان یک اکیپ واکنش سریع با تعدادی دستگاه ماشین‌آلات تشکیل شده که با همکاری با استان‌های همجوار بتوانند هم‌افزایی خوبی درصورت بروز حوادث جاده‌یی داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر