ثبات قیمت مسکن در زمستان93

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۱

با راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان در بازار سرمایه، برنامه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن کلید خورد تا راهگشای خروج بازار مسکن از رکود باشد. در گام بعدی، افزایش تسهیلات ساخت مسکن، برنامه دیگر این وزارتخانه بود که از سوی دولت تصویب شد. از طرفی درحال حاضر پرونده وام 80میلیون تومانی خرید مسکن روی میز شورای پول و اعتبار قرار دارد. همچنین پیگیری مشکلات مسکن مهر، جزو جدانشدنی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است. با این‌حال، اقشار کم‌درآمدی که از قافله مسکن مهر جا مانده‌اند و امکان سپرده‌گذاری برایشان وجود ندارد، به برنامه‌های جدید دولت امیدوارند. چرا که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان، بخش گسترده‌یی از طرح جامع مسکن روی تامین مسکن کم‌درآمدها متمرکز است. البته با وجود طولانی شدن رکود در بخش مسکن، پیش‌بینی حامد مظاهریان از بازار مسکن نشان می‌دهد تا پایان سال هیچ شوک قیمتی رخ نمی‌دهد و در سال آینده ‌هم نرخ اجاره‌بها به اندازه تورم خواهد بود.


جزییات طرح جامع مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره طرح جامع مسکن اظهار کرد: در حقیقت به‌دنبال طرح‌های راهبردی و ساختاری هستیم و طرح جامع یک چهره‌نمایی از طرح مسکن است که دورنمایی را تا افق 1405 مشخص می‌کند.

مظاهریان تاکید کرد: قطعا در سازوکار طرح جامع دبیرخانه‌یی تحت عنوان دبیرخانه پایش پیش‌بینی شده است که این دبیرخانه پس از تصویب طرح وظیفه نظارت مداوم را خواهد داشت و متناسب با اتفاقاتی که در شرایط اقتصادی و جامعه‌شناختی اتفاق می‌افتد راه‌حل ارایه می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال زمان اجرایی شدن و تصویب طرح جامع مسکن، گفت: این طرح مرحله به مرحله پیش می‌رود و اجرایی می‌شود.

مظاهریان با بیان اینکه تاکنون دو وام مدنظر قرار گرفته است، افزود: یکی حدود 300هزار فقره در بافت‌های فرسوده و دیگری 200هزار در روستاها مدنظر است، بدین‌ترتیب می‌توان گفت طرح مسکن اجتماعی هم در این راستا درحال پیشرفت است و در آینده قطعی و جزییات بیشتر آن بیان خواهد شد.

وی با اشاره به میزان ساختمان‌هایی که تا آن زمان نوسازی خواهند شد، گفت: درحال حاضر کمبود مسکن در کشور وجود دارد و توان ساخت‌وساز در کشور پایین است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش گسترده طرح جامع روی تامین مسکن کم‌درآمدها متمرکز است گفت: یعنی دهک‌های یک و دو و تا حدودی سه و چهار کسانی هستند که طرح مسکن مهر هم شامل حالشان نشده است.

وی افزود: یعنی طرح جامع مسکن برای برخی از دهک‌های سه و چهار و گروهی که جزو مستضعفین جامعه هستند درنظر گرفته شده چراکه امکان دریافت وام هم برای این اقشار وجود ندارد، در واقع امکان سپرده‌گذاری ندارند و وظیفه دولت‌هاست که در همه جای دنیا به این گروه‌ها کمک کنند.

مظاهریان خاطرنشان کرد: ‌دولت می‌تواند متناسب با شرایط اقتصادی کشور بخشی از ودیعه یا اجاره را پرداخت کند که اجرای آن ممکن است زمان‌بر باشد اما قطعا باید مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح جامع و چگونگی کنترل نوسانات بازار مسکن تصریح کرد: یکی از هدف‌گذاری‌های طرح این مساله است که 5درصد بیش از نیاز تعداد خانوار مسکن داشته باشیم. می‌توانیم بگوییم 5درصد اضافه از ایجاد شوک‌های قیمتی در این بازار جلوگیری می‌کند، اما درحال حاضر کمتر از میزان مورد نیاز خانه در کشور وجود دارد. وی با بیان اینکه در کشور به ازای 100واحد مسکونی 105خانوار وجود دارد تصریح کرد: یعنی نیاز بالقوه مسکن در جامعه وجود دارد.

مظاهریان با اشاره به اینکه هدف‌گذاری طرح جامع این است که بتوانیم به رقم 5درصد اضافه برسیم تاکید کرد: در این صورت به نقطه ایده‌آل رسیده‌ایم و دیگر بازار مسکن تحت تاثیر نوسانات اقتصادی قرار نخواهد گرفت.


بازار مسکن

همچنین معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگویی دیگر با فارس با بیان اینکه رکود بخش مسکن طولانی شده است، گفت: شوک قیمتی در بازار مسکن متصور نمی‌شود، اما اجاره‌بها در سال آینده در حد نرخ تورم خواهد بود.

مظاهریان گفت: برآوردهای ما از بازار مسکن نشان می‌دهد که هیچ شوک قیمتی تا پایان سال جاری را شاهد نخواهیم بود و باید گفت که قیمت مسکن همچنان به تخلیه حباب ادامه می‌دهد.

وی افزود: ‌نرخ اجاره‌بهای مسکن در سال آینده حداکثر در حد نرخ تورم افزایش می‌یابد.

مظاهریان در پاسخ به این سوال که رکود حاکم بر خرید و فروش مسکن نیز تا حدودی می‌تواند بر میزان ساخت‌وساز و افزایش تولید تاثیر بگذارد، گفت: خرید و فروش مسکن تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی و تورم و تزریق منابع مالی تعیین می‌شود، بنابراین هر تغییری در این شاخص‌ها موجب تغییر در عوامل بیرونی می‌شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که رکود بخش مسکن از حد معمول خود فراتر رفته و طولانی شده است، اظهار داشت: درحال حاضر با یک افزایش تولید مسکن مواجه هستیم و قیمت واحدهای مسکونی نیز به‌گونه‌یی است که در توان خرید متقاضیان نیست.

وی با اشاره به نیاز انباشته مسکن گفت: درحال حاضر حدود یک میلیون و 600‌هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم که به هر حال باید با تقویت طرف تقاضا این واحدهای مسکونی عرضه شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر