آخرین وضعیت پالایشگاه‌ها و تحلیل روند فعلی بازار

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۴

آخرین وضعیت صنعت پالایشی و رایزنی‌ها برای بازگشایی نمادها، چهار حوزه اثرگذار و نقش دولت برای بازگشت آرامش به بورس، دلایل روند صعودی بازار در روزهای گذشته و زمان ارسال گزارش 9 ماهه شرکت‌ها از محورهای مهم این گفت‌وگوی مفصل با معاون سازمان بورس است. محمدرضا عربی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت مشکلات صنعت پالایشی در بورس اظهار داشت: این موضوع بة‌طور فعال از اردیبهشت و خرداد امسال با تعامل با وزارت نفت درحال پیگیری است تا شفافیت به این صنعت بازگردد. وی بااشاره به اینکه خوشبختانه بحث کیفی‌سازی در سال 92 منتفی شد، تا صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی نهایی شود، افزود: به‌دنبال این هستیم که طرح کیفی‌سازی برای سال 94 هم به‌طور کامل شفاف‌ شود. عربی تاکید کرد: در این زمینه با وزارت نفت در دوره‌ قبل نشست‌های مختلفی برگزار شد تا به بهترین نحو ممکن مشکلات این صنعت برطرف شود. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نشستی میان وزارت نفت و امور اقتصادی و دارایی با محوریت مشکلات صنعت پالایشی خبر داد و تصریح کرد: این نشست یک‌ماه پیش برگزار شد و امیدواریم به نحو مناسبی که حداقل آسیب را برای شرکت‌های پالایشی داشته باشد، حل و فصل شود. وی با تاکید براینکه گزارش جامعی از اثرات اجرایی طرح کیفی‌سازی توسط دولت درحال آماده‌سازی است، گفت: در این زمینه منابعی که قرار است، برای دولت ایجاد شود و دیگر موارد اثرگذار به‌طور دقیق بررسی خواهد شد.


رایزنی برای ارایه گزارش‌های 9 ماهه نمادها

عربی در پاسخ به این سوال که ارسال گزارش 9 ماهه شرکت‌ها از چه زمانی آغاز خواهد شد، تصریح کرد: اکنون با شرکت‌ها برای ارسال گزارش 9 ماهه درحال رایزنی هستیم. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا تاکنون برخی شرکت‌ها باتوجه به اتمام مهلت، گزارش 6 ماهه را ارایه ندادند، گفت: قطعا در این زمینه همکاران نظارت پیگیری‌هایی انجام می‌دهند و اگر به‌طور مصداقی بیان شود، قطعا دلایل عدم ارایه به موقع صورت‌های 6 ماهه باوجود اتمام زمان قانونی ارایه خواهد شد.


تعیین تکلیف صنایع نوعی حمایت دولت از بورس است

عربی در پاسخ به این سوال که دولت که اخیرا اعلام کرده از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد، درچه حوزه‌هایی می‌تواند به سرمایه‌گذاران و سهامداران کمک کند، گفت: ابهام‌زدایی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که دولت می‌تواند از بازار شفاف سرمایه حمایت کند. وی افزود: هم‌اکنون چند ابهام در بازار سرمایه وجود دارد که شفافیت آنان به تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری میان سهامداران کمک خواهد کرد. معاون سازمان بورس با تاکید براینکه وجود فضای ابهام در شرکت‌ها و صنایع سهامداران را با ترس مواجه خواهد کرد، گفت: مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری در میان سرمایه‌گذاران شفافیت صنایع و سیاست‌گذاری‌های دولت در مباحث کلان اقتصاد است که باید به‌طور دقیق و به موقع با جذابیت برای سرمایه‌گذاری اعلام شوند. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار سرمایه که دولت کمک بسیار زیادی در رفع آن می‌تواند انجام دهد، صنعت با مزیت پتروشیمی است که خوشبختانه امسال قیمت‌گذاری خوراک این صنعت به دولت واگذار شده است. عربی بااشاره به اینکه تعیین فرمول مناسب در این صنعت به شفافیت و استراتژی سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد، گفت: هم‌اکنون سرمایه‌گذاران منتظر تا نحوه تعیین نرخ خوراک در صنعت پتروشیمی توسط دولت نهایی شود. وی دومین ابهام مهم در صنایع بازار سرمایه را تعیین عوارض مالکانه معادن عنوان کرد و گفت: تعیین تکلیف دقیق میزان عوارض این صنعت و درنظر گرفتن شرایط آن برای سهامداران بازار بسیار حایز اهمیت است و در این زمینه دولت کمک زیادی می‌تواند داشته باشد. این مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت دقیق بر نرخ‌های مصوب سود بانکی را از دیگر دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: جلسات متعددی به فواصل زمانی مختلف میان بانک‌ها برگزار می‌شود و در این جلسات تغییراتی در تعیین نرخ پیشنهاد می‌شود. وی گفت: برخی موسسات و بانک‌ها بیش از نرخ‌های مصوب برای جذب سپرده نرخ سود سپرده اعلام می‌کردند و همین امر منجر به خروج نقدینگی از بورس و ورود آن به بازار پول می‌شد، اما اکنون طبق آخرین نشست، بانک‌ها و رعایت نرخ‌های مصوب بانک مرکزی تکرار شد. عربی یکی از مهم‌ترین عاملی که منجر به برهم خوردن تعادل بازار سرمایه می‌شود را ابهام و اخبار ضد و نقیض اعلام کرد و گفت: رفع ابهام و افزایش شفافیت در نحوه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران موثر است و تصمیم‌گیران دولت نقش مهمی در این خصوص دارد.

معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی براینکه چه عواملی طی روزهای گذشته منجر به نوسان مثبت بورس شد، تصریح کرد: در این زمینه تحلیل‌های مختلفی ارایه می‌شود، اما عاملی که می‌توان در خوش‌بینی سرمایه‌گذاران و سهامداران موثر دانست، پایبندی بانک‌ها و موسسات اعتباری بر نرخ‌های مصوب بانک مرکزی مبنی بر میزان سود سپرده‌های بانکی است. وی گفت: اطمینان خاطر سهامداران و سرمایه‌گذاران از میزان سود سپرده‌های بانکی باوجود نظارت دقیق بانک مرکزی منجر به روند صعودی بورس تهران شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر