تمرکز اژدهای زرد بر صنعت سینما

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۴۹

مازیار معتمدی کره‌‌جنوبی و چین دو غول تکنولوژیکی شرق آسیا با امضای قراردادی طرح‌های بزرگ و مشترک سینمایی خود را کلید زدند.

صنعت سینمای کره‌جنوبی که از سال پیش اعلام کرده بود، درصدد گسترش فعالیت‌های مشترک فیلم‌سازی با چین است، این کار را با عقد قراردادی 180میلیون دلاری با وانگ سرمایه‌گذار و مالک بزرگ صنعت سینمای چین، آغاز کرد. این همکاری‌ مشترک سینمایی باتوجه به تفاوت‌های بارز سیستم حکومتی چین و کره‌جنوبی ابتدا باعث تعجب و شگفتی اهل فن و رسانه‌های گروهی شد، اما اکنون روشن شد که تاثیرگذاری در جهان امروز، کسب درآمد و نفوذ فرهنگی از همه این تفاوت‌ها بیشتر اهمیت دارد.

این درحالی است که بازار سینمایی چین به سرعت درحال رونق و گسترش محدوده‌های جغرافیایی خود است و دیگر حتی صنعت سینمای هالیوود هم حساب ویژه‌یی برای آن در معادلات هنری خود باز کرده است. به‌نظر می‌رسد صنعت سینمای کره‌جنوبی هم قصد دارد تا با پیوستن به این موج درحال گسترش، از امکانات مختلف مالی، مکانی و سرمایه‌یی این کشور کمونیستی بهره ببرد. این درحالی است که کره‌جنوبی یک صنعت سینمایی قوی دارد و محصولات کره‌یی از موقعیت و وضع خوب و ویژه‌یی در جدول گیشه نمایش برخوردارند.

این همکاری مشترک که مقدمات آن در بازار آسیایی فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره‌جنوبی که سال پیش برگزار شد، مطرح شده بود، امسال به مرحله بهره‌برداری رسیده است. اهل فن می‌گویند: چینی‌ها که پول و سرمایه‌ زیادی دراختیار دارند، امیدوارند با بهره‌گیری از آن بتوانند تخصص بالا و توانایی‌های تکنیکی صنعت سینمای کره‌جنوبی را در خدمت خود بگیرند.

چین ماه گذشته نیز مقدمات همکاری و تولید مشترک را با سینمای هند آغاز کرد و به‌نظر می‌رسد قصد دارد تا در زمینه سینما نیز توانایی‌های اژدهای زرد را ثابت کند.

طبق قانون رسمی چین، سینماهای این کشور اجازه دارند سالانه حدود 30فیلم خارجی را اکران عمومی کنند. توزیع‌کنندگان چینی و سالن‌های سینمای این کشور ترجیح می‌دهند فیلم‌های هالیوودی را در این رابطه روی پرده سینماها بفرستند. به این ترتیب، زمانی که یک محصول مشترک چین و کره‌جنوبی به‌عنوان یک محصول بومی درنظر گرفته شود، شامل قانون نمایش 30فیلم خارجی نمی‌شود و می‌تواند به‌عنوان یک فیلم چینی، راه خود را روی پرده نمایش سینماها پیدا و باز کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر