صنعت نساجی در بزنگاه تاریخی

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۳

در شرایطی که صنعت نساجی کشور با ظرفیت 100درصدی تولید خود کار نمی‌کند و از سوی دیگر رکود داخلی نیز مشکلاتی را برای صنعتگران این صنعت در زمینه فروش محصولات خود به‌وجود آورده است، وزیر صنعت اعلام کرده که افزایش صادرات نساجی ایران به 5 میلیارد دلار قابل دستیابی است. در همین حال، فعالان صنعت نساجی دستیابی به این هدف را دشوار ارزیابی می‌کنند اما بر این باورند که اگر مشکلات نساجی برطرف شود، هیچ صنعتی به اندازه صنعت نساجی اشتغالزایی و ارزش‌افزوده بالا به‌دنبال نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، ایران یکی از قدیمی‌ترین کشورها در صنایع نساجی است که عمری بیش از 4000 سال و بیش از یک قرن سابقه صنعتی شدن دارد اما در شرایط فعلی شاید بتوان پاشنه آشیل این صنعت را درکنار قاچاق، مشکل تامین مواد اولیه دانست که ضربه سنگینی را به تولید این صنعت می‌زند.

از سوی دیگر آن‌طور که دست‌اندرکاران تولید نساجی عنوان می‌کنند، تولید در سال‌های اخیر با برخی موانع و مشکلات مواجه شده تا جایی که برخی از برند‌های معروف کشور پوشاک خود را از دیگر کشورها وارد می‌کنند که دلیل اصلی آن می‌تواند نرخ بالای تولید پوشاک در کشور نسبت به کشورهای همجوار باشد.

این درحالی است که ایران درحال حاضر به‌عنوان یکی از صادرکنندگان صنایع نساجی در دنیا به‌شمار می‌رود هرچند که سهم ایران از این صادرات قابل توجه نیست و سهمی حدود 0.15 درصد را به‌خود اختصاص داده است.

در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که ایران می‌تواند صادرات نساجی خود را تا 5 میلیارد دلار افزایش دهد. این درحالی است که صادرات سالانه ایران درحال حاضر با احتساب فرش به رقمی حدود یک میلیارد و 300میلیون دلار می‌رسد. همچنین گلناز نصراللهی، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت 5 درصد از ارزش‌افزوده صنعت کشور را مربوط به نساجی عنوان کرده و گفته است که سالانه 900میلیون دلار پارچه، نخ و پوشاک از کشور صادر می‌شود و با احتساب صادرات فرش این رقم به یک ‌میلیارد و 300میلیون دلار افزایش می‌یابد.

نصراللهی با اشاره به صادرات 790میلیارد دلاری نساجی در سال 2012 درجهان گفت: صنعت نساجی 6 درصد از کالای صنعتی دنیا را به‌خود اختصاص داده است.

کاهش 20 درصدی تولیدات نساجی

در این زمینه سعید حسین‌زاده، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و چرم به ایسنا گفت: تحریم‌ها و رکود حاکم بر اقتصاد کشور مشکلات زیادی را به‌وجود آورده و به‌دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش 20 درصدی تولیدات نساجی را رقم زده است. به‌گفته وی، این موضوع باتوجه به افزایش قیمت تمام شده کالا همچنین تحریم‌هایی است که گریبانگیر این صنعت شده است. حسین‌زاده با بیان اینکه این مشکلات امکان تولید و صادرات را در بخش نساجی گرفته است، اظهارکرد: تولید پوشاک درحال حاضر به‌شدت افت کرده و به شکلی هم که پیش می‌رود ما مرتبا عنوان می‌کنیم اگر به داد تولیدکننده نرسند با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و چرم با بیان اینکه تولید ما درحال حاضر با ظرفیت 100درصد کار نمی‌کند، تصریح کرد: همین موضوع سبب می‌شود قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کند. از سوی دیگر رکود داخلی که درحال حاضر حاکم بر اقتصاد کشور است، مشکلاتی را برای فروش کالاهای تولید شده ایجاد کرده است.


اما و اگرهای موفقیت نساجی

در همین حال علیمردان شیبانی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با تاکید بر اینکه صنعت نساجی درکشورما یک صنعت بومی است، گفت: این صنعت می‌تواند ارزش افزوده بالایی به‌همراه داشته باشد و اگر مشکلات آن برطرف شود هیچ صنعتی به اندازه صنعت نساجی اشتغالزایی و ارزش‌افزوده بالا به‌دنبال ندارد. شیبانی تصریح کرد: متاسفانه محصولات نساجی به‌صورت قاچاق به‌راحتی وارد کشور می‌شود و در چمدان مسافران هم تا ۲۵کیلوگرم از این کالا‌ها جای می‌گیرد و به اقتصاد مملکت لطمه می‌زند. وی ادامه داد: اگر جمعیت ۷۵میلیون نفری کشور ۱۸متر پارچه نیاز داشته باشد حدود یک میلیارد و ۵۰۰ متر پارچه نیاز کشور است که تنها از این میزان ۸۰۰ تا ۹۰۰هزارمتر ظرفیت تولید داخل است. اگرچه تکنولوژی و ماشین‌آلات این صنعت را در اختیار داریم اما به‌صورت فراگیر از آن بهره نمی‌بریم. این درحالی است که همه عوامل و پتانسیل‌ها برای پیشرفت فراهم است و کشورهایی که در این زمینه ترقی کردند مانند انگلیس، آلمان، کره و امریکا در زمینه‌های دیگر نظیر صنایع های‌تک نیز موفق بوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر