ایران و ترکیه به لحاظ اقتصادی لازم و ملزوم هم هستند

۱۳۹۳/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۷

ایران و ترکیه در طول زمان در عین اینکه نوعی رقابت اقتصادی و سیاسی داشته و دارند، اما همیشه روابط خوب و متعادل با هم را حفظ کرده‌اند.

ترکیه به‌عنوان یکی از قدرت منطقه‌یی خاورمیانه راه ارتباطی ایران با اروپا است و ایران نیز به‌عنوان قدرت منطقه‌یی راه ارتباطی این کشور با خلیج فارس و دریای عمان به‌شمار می‌رود و از همه مهم‌تر اینکه ایران و ترکیه همسایه هستند.

در واقع هر دو کشور در روابط تجاری و اقتصادی نقش مهمی برای هم دارند.

از طرفی نباید فراموش کرد که روابط متعادل دو کشور به لحاظ امنیتی نیز پیش‌نیازی است برای حفظ ثبات در منطقه، ایران و ترکیه به لحاظ اقتصادی نیز لازم و ملزوم هم به‌شمار می‌روند.

باوجود اختلاف نظر و برداشت سیاسی درخصوص مسایل عراق، سوریه و داعش، هر دو پایتخت بر مساله ایجاد تمهیدات امنیتی در منطقه و لزوم حفظ مرزها از ایجاد هرگونه تنش امنیتی نظرات مشترک دارند.

مطمئنا سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران که هفته پیش صوت گرفت، فرصت خوبی برای حل اختلافات بین دو کشور است. بحث کامیون‌های منتظر در صف‌های طولانی پشت مرزهای دو کشور نیز در کنار مباحث امنیتی و اقتصادی شامل مذاکرات وزرای خارجه دو کشور بوده است. به نظر من سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران در حل تنش‌ها و انتقال دیدگاه‌ها به پایتخت‌ها موثر و مفید خواهد بود و خود زمینه‌یی است برای سفر مقامات بلندپایه ترکیه به ایران در آینده نزدیک. در شرایط فعلی ترکیه و ایران با اتخاذ سیاست‌های مشترک در مسایل امنیتی و اقتصادی می‌توانند در ایجاد ثبات در منطقه ایفای نقش کنند که درحال حاضر نیز نشست‌های کارشناسی در این خصوص در جریان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر