این نیز می‌گذرد اما...

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۸

اصطلاح «این نیز می‌گذرد» در میان ایرانیان جاافتاده است و زمانی به کار می‌رود که فردی با روزهای سخت مواجه می‌شود که پیش از آن ندیده بود. در این روزهاست که فرد مواجه شده با روزهای دشوار به خود امیدواری می‌دهد که این روزها می‌گذرند و روزهای بهتر از راه می‌رسند. جامعه ایرانی در طول تاریخ طولانی خود، مقاطع زمانی سخت و دشوار متعددی را دیده و پشت‌سر گذاشته است. این روزهای سخت به‌ویژه درباره سقوط قیمت نفت و آثار آن بر کسب و کار ایرانیان دست‌کم در همین 35سال اخیر چندبار اتفاق افتاده است. در شروع نیمه دوم دهه 1360 بود که قیمت نفت در بازارهای جهانی سقوط کرد و روزهای سختی بر مردم گذشت. رسیدن قیمت نفت به 5دلار در هر شبکه در سال 1365، رسیدن قیمت نفت به 10دلار در سال 1376 و اکنون سقوط قیمت نفت به حدود 60دلار در بازارهای جهانی هرکدام آثار و پیامدهای خود را بر فعالیت‌های اقتصادی بر جای گذاشته است. درباره چگونگی اداره اقتصاد کشور با قیمت پایین نفت در سال 1394 اگرچه امیدواری‌هایی به شهروندان داده می‌شود اما باید در این‌باره شفافیت بیشتر شده و شرایط و نحوه اطلاع‌رسانی دولت تغییرات قابل اعتنایی کند. سخنرانی‌های عمومی توسط مقام‌های ارشد و ادعای اینکه قیمت نفت حتی اگر به 40دلار یا 8دلار در هر بشکه برسد نیز اداره اقتصاد ممکن است، چاره کار نیست. شهروندان ایرانی به‌ویژه میلیون‌ها نفر از آنها که تحصیلات عالیه دارند و اتفاقا نرخ بیکاری آنها بالاتر از نرخ بیکاری عمومی جامعه است، برای اطلاع از پیامدهای کاهش قیمت نفت به مراکز اطلاع‌رسانی پرشمار موجود در سطح جهان مراجعه خواهند کرد. دولت محترم باید سرشت و طبیعت اطلاع‌رسانی خود در حوزه اقتصاد کلان را بازنگری کرده و با وارد کردن مقوله شفافیت، راستگویی و تشریح واقعیت‌ها، مردم را در شرایط مناسب قرار دهد. علاوه بر این دولت محترم باید توجه کند که جایگزین کردن درآمد مالیات و رشد صادرات به‌جای نفت چه الزام‌ها و پیامدهایی دارد و نباید نقض غرض شود. تثبیت قیمت دلار به ضرب و زور بانک مرکزی نمی‌تواند راه صادرات را هموار کند و افزایش مالیات شرکت‌ها، انگیزه سرمایه‌گذاری داخلی را کمتر از میزان فعلی خواهد کرد.

حذف برخی هزینه‌های غیرضرور به‌ویژه حذف یا کاهش مخارج صدها موسسه، نهاد و سازمان که فعالیت آنها در حوزه‌های خاص است و احتمالا در کار هم نیز دخالت می‌کنند، می‌تواند در دستور کار باشد.

شفافیت بیشتر و سخت‌گیری در حوزه‌هایی مثل قاچاق کالا و ارز از راه‌های دیگر جبران کسری درآمد صادرات نفت است. این روزهای سخت بر مردم می‌گذرد اما این نیز مهم است که مدیریت روزهای سخت چگونه باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر