رژیم صهیونیستی به ایران خسارت می‌دهد

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۴

براساس حکم صادره ازسوی یک هیات داوری سوییسی، رژیم صهیونیستی باید به‌دلیل وارد کردن زیان به سهم دولت ایران در خط لوله ایلات-عسقلان به این کشور خسارت بپردازد.

به گزارش تسنیم به نقل از پرس‌تی‌وی، این پروژه در سال1968 با سرمایه‌گذاری مشترک حکومت سابق ایران و رژیم صهیونیستی کلید خورد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال1979 شکست خورد. براساس حکم مقدماتی این هیات، رژیم صهیونیستی برای جبران زیان وارده، باید برابر با ارزش 50درصد این پروژه به ایران پول پرداخت کند. میزان خسارت وارده بین 50 تا 100میلیون دلار است، اما این حکم هنوز نهایی نشده است. این حکم پس از حدود 20سال دعوای حقوقی صادر شده است.

این هیات داوری سوییسی در حکم خود در اواسط سال2013 به‌نفع ایران رای داد و از رژیم صهیونیستی خواست تا 100میلیون دلار بابت آسیب‌زدن به سهم ایران در این پروژه به این کشور پرداخت کند. این خط لوله قرار بود نفت ایران را به بندر ایلات در دریای سرخ منتقل کند و از آنجا نفت با کشتی به پایانه‌هایی در شهر ساحلی عسقلان انتقال یابد، سپس از شهر عسقلان نفت ایران به اروپا صادر شود. براساس گزارش آسوشیتدپرس، رژیم صهیونیستی ابتدا حاضر به شرکت در رسیدگی‌ها نبود و چند بار تلاش کرد که این رسیدگی‌ها را نزد دادگاه‌های اروپایی متوقف کند. یک دادگاه سوییسی در سال2012، یکی از درخواست‌های این رژیم را رد کرد. سال گذشته یک درخواست فرجام‌خواهی ارایه شده به دادگاه فدرال سوییس نیز رد شد و رژیم صهیونیستی مجبور شد 250هزار دلار بابت هزینه‌های دادرسی پرداخت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر