بدترین هفته وال‌استریت در 2014

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۲


آمار و ارقام ضعیف از اقتصاد چین و نیز کاهش قیمت نفت باعث شد شاخص‌های سهام در امریکا در نگرانی برای رشد اقتصاد و نیز کاهش تقاضای جهانی برای نفت ضرر کنند و استاندارد‌اند‌پورز بدترین روز خود را در روز جمعه سپری کند.

به گزارش رویترز، هر بشکه نفت در روز جمعه پس از انتشار گزارش آژانس انرژی که پیش‌بینی کرده بود، قیمت نفت در سال2015 هم کاهش خواهد یافت، به 57دلار رسید و این کاهش سهام شرکت‌های بزرگ و چندملیتی انرژی را در وال‌استریت تحت تاثیر قرار داد. به این ترتیب سهام شرکت‌های حوزه انرژی زیرشاخه اس‌اند‌پی 2.2‌درصد تنزل یافت. در کل سال2014 ارزش سهام این شرکت‌ها 16‌درصد تنزل کرده است. سهام اگزان‌موبیل و نیز شورون به پایین‌ترین سطح خود در پنج‌سال اخیر رسیدند.

از طرف دیگر وال‌استریت اخبار ناراحت‌کننده‌یی از اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود، شنیدند. آمار منتشر‌شده از سوی دولت چین حاکی از این بود که تولید صنعتی در این کشور کمتر از انتظار افزایش داشته است.

به این ترتیب، شاخص داوجونز با از‌ دست‌دادن 315.51واحد، 1.79‌درصد در جدول تنزل کرد و به واحد 17280.83 رسید. استاندارد‌اند‌پورز، 33واحد از دست داد و 1.62‌درصد در جدول تنزل کرد و به واحد 2002.33 رسید. برای کل هفته استاندارد‌اندپورز، 3.5‌درصد ضرر کرد، این در حالی است که این شاخص هفت‌ هفته متوالی سود را تا قبل از این هفته بد پشت‌سر گذاشته بود. شاخص سهام تکنولوژی نزدک نیز با 54واحد تنزل 1.16‌درصد از دست داد و به واحد 4653.33 رسید.

در توکیو، بازار سهام جمعه‌یی متفاوت از وال‌استریت داشت زیرا گزارش افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان در این کشور و نیز ین ضعیف به سرمایه‌گذاران و فعالان بازار اعتماد کافی برای معامله را داد.

همچنین تحلیلگران می‌گویند که بازار از اعتماد نخست‌وزیر، شینزو آبه در مورد پیروزی قاطع حزب خودش در انتخابات پیش روی پارلمان، حمایت می‌کند. چنین پیروزی به شینزو آبه اجازه می‌دهد طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی خودش را به اجرا درآورد و نیز مرحله دوم طرح افزایش مالیات را متوقف سازد.

به این ترتیب، شاخص سهام نیکی 7/0‌درصد به‌دست آورد و به واحد 17371.58 رسید. برای کل هفته اما نیکی 3‌درصد از دست داد. شاخص سهام توپیکس نیز 2/0‌درصد به‌دست آورد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر