دستگیری عامل افشاگری رسوایی لوکزامبورگ

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۱

جهان دادستان دادگاه عالی لوکزامبورگ مظنونی را که به‌نظر عامل اصلی افشای اسرار مالیاتی بین شرکت‌های چندملیتی و دولت لوکزامبورگ بوده است را بازداشت کرد. به‌گزارش یورونیوز، این مرد مدارک هزاران‌صفحه‌یی حاوی رسوایی‌های مالی، پولشویی و فرار و امتیازات فراوان مالیاتی که بین دولت لوکزامبورگ و شرکت‌های چندملیتی بود را در اختیار خبرنگاران فرانسوی ازجمله دو روزنامه‌نگار لوموند قرار داده بود.

این مدارک نشان می‌دهد که شرکت‌های عمده‌یی مثل دیزنی، اسکایپ و شرکت مخابرات ایتالیا در میان طرف‌های این معاملات بوده‌اند. این شرکت‌ها با آگاهی کامل دولت لوکزامبورگ این‌گونه عمل می‌کنند که منافع بین‌المللی خود را وارد لوکزامبورگ کرده، مقادیر اندکی مالیات به این دولت پرداخته و باقی منافعشان را بدون پرداخت مالیات به کشور منبع انتقال می‌دهند.

این معاملات محرمانه در دوران نخست‌وزیری ژان کلود یونکر، رییس جدید کمیسیون اروپا آغاز شد. او ضمن اشاره به اینکه از این معاملات بی‌اطلاع بوده، می‌گوید لوکزامبورک در این مورد قانونی عمل کرده است و این قوانین مالیاتی اتحادیه اروپاست که نقص دارد. هویت این شخص افشا نشده است اما گفته می‌شود مردی است فرانسوی که پیش‌تر در شرکت PWC لوکزامبورگ مشغول به کار بوده است. افشاگری رسانه‌ها پای رییس کنونی کمیسیون اروپا، ژان کلود یونکر را نیز به این پرونده باز کرد، چراکه اغلب این رسوایی‌ها در زمانی روی داد که یونکر، نخست‌وزیر لوکزامبورگ بود. بسیاری در پی افشا شدن این رسوایی‌ها خواستار استعفای یونکر از مقام ریاست کمیسیون اروپا شدند. دادستان عالی لوکزامبورگ با طرح شکایت شرکت PWC از کارمند سابقش، توانست پای مرد افشاگر فرانسوی را به دادگاه بکشاند. حالا باتوجه به حملات و انتقادات فراوانی که درباره این رسوایی‌ها وجود دارد باید دید دادگاه چه تصمیمی درباره افشاگری‌های این مرد می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر