نیاز به ۵۷هزار واگن باری در ۱۰ سال آینده

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۵

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: ۲۲هزار انواع واگن باری در کشور فعال است که باید ظرف ۱۰سال آینده ۵۷هزار واگن دیگر به این بخش اضافه شود. مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) افزود: نیاز بیشتر به واگن چه در بخش مسافری و چه در بخش باری، نشان از تقاضای روزافزون به استفاده از این روش حمل‌ونقل در کشور دارد، اما متاسفانه تاکنون ظرفیت‌های موجود در این صنعت به عرصه ظهور نرسیده و حتی از منابع موجود هم بهره کافی برده نشده است. به گزارش آنا، محمد سعیدی تصریح کرد: اکنون عمر متوسط ناوگان مسافربری کشور حدود 25سال است که این نشان از فرسودگی این ناوگان داشته و حتما باید بازسازی ناوگان در دستور کار مسوولان باشد. وی اظهار کرد: حدود 2هزار انواع واگن مسافری در کشور وجود دارد که این تعداد باتوجه به نیاز بخش صنعت حمل‌ونقل ریلی نمی‌تواند پاسخگوی تقاضا باشد. سعیدی عمده اقلام وارداتی در ناوگان باری را چرخ و سیستم ‌ترمز عنوان کرد و ادامه داد: عمده این اقلام از کشورهای روسیه، اوکراین و انگلیس وارد می‌شوند، این درحالی است که صنایع داخلی از ظرفیت کافی برای پاسخگویی به این نیاز بهره‌مندند و می‌توانند حداقل 80درصد نیاز صنعت حمل‌ونقل ریلی به واگن را تامین کنند. وی با بیان اینکه تحریم‌ها از عمده‌ترین موانع توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی در کشور به‌حساب می‌آید، یادآور شد: متاسفانه خط تولید قطار ریل‌باس ایریکو از سال89 به‌علت همین تحریم‌ها متوقف شده است و تاکنون نیز نتوانسته‌ایم آن را فعال کنیم. سعیدی اضافه کرد: البته می‌توان یکی دیگر از موانع توسعه این صنعت را دسترسی نداشتن بهره‌بردار داخلی به منابع صندوق توسعه‌ ملی دانست، درحالی که بهره‌برداران خارجی به آسانی به منابع این صندوق دسترسی دارند و طبیعتا شرکت‌های داخلی از آن بی‌بهره می‌مانند. مدیرعامل شرکت ایریکو تاکید کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی‌های صورت ‌گرفته برای تخصیص منابع صندوق توسعه ‌ملی به‌گونه‌یی است که این منابع عمدتا به خارج از کشور هدایت می‌شود و به‌همین علت هم صنایع داخلی همچنان باید با مشکلات عدیده خود دست‌ و پنجه نرم کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر