به لایحه دریافت عوارض از بزرگراه‌ها رای مثبت بدهید

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۱

عباس آخوندی با بیان اینکه علاوه بر دستور رییس‌جمهور مبنی بر اتصال راه‌آهن ایران به عراق، به‌دنبال اتصال شبکه ریلی کشور به جمهوری آذربایجان از طریق راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا هستیم، در ادامه صحبت‌های خود این اتصالات ریلی را زمینه‌یی برای توسعه متناسب مرزها و راه‌های منتهی به مرزها دانست و توسعه تجارت جهانی ایران و مناسبات دیگر کشورها را در گرو گسترش خطوط ریلی دانست. وزیر راه‌و‌شهرسازی از برنامه‌ریزی برای اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان و اتصال شبکه جاده‌یی ایران به راه‌های آسیایی خبر داد و گفت: مجلس به تبصره جدید لایحه بودجه94 مبنی بر امکان دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها رای مثبت دهد. به گزارش روابط عمومی وزارت راه‌و‌شهرسازی، عباس آخوندی در سفر خود به‌ استان آذربایجان‌شرقی از برنامه‌ریزی برای اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر دستور رییس‌جمهور مبنی بر اتصال راه‌آهن ایران به عراق، به‌دنبال اتصال شبکه ریلی کشور به جمهوری آذربایجان از طریق راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا هستیم. وی از بررسی روش‌های جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در وزارت راه‌و‌شهرسازی خبر داد و افزود: ‌آنچه در حوزه وزارت راه‌و‌شهرسازی اهمیت دارد، توسعه متناسب مرزها و راه‌های منتهی به مرزهاست تا توسعه تجارت جهانی ایران و مناسبات‌مان با دیگر کشورها افزایش یابد. وی اتصال راه‌آهن گرگان- اینچه‌برون به ترکمنستان را یکی از نمونه‌های اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه دانست و گفت: رییس‌جمهور دستور اتصال راه‌آهن ایران به عراق از طریق مرز شلمچه را صادر کرده است، همچنین به‌دنبال اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان از طریق راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا هستیم.


اتصال شبکه جاده‌یی ایران به راه‌های آسیایی

آخوندی تلاش کشور برای اتصال شبکه جاده‌یی به شبکه راه‌های آسیایی را از اهداف مهم وزارت راه‌و‌شهرسازی برشمرد و تاکید کرد: یکی از محورهایی که در این وزارتخانه در دستور کار داریم بهبود کیفیت راه‌های منتهی به مرزها، بهبود کیفیت عملکرد پایانه‌های مرزی و ارتقای جایگاه گمرکات مرزی ایران است؛ همچنین ‌مرز مناسبی با آذربایجان از طریق اصلاندوز و جلفا و نیز با ارمنستان از طریق مرز نوردوز داریم که به افزایش تعاملات استانی و ملی با همسایگان کمک می‌کند. وزیر راه‌و‌شهرسازی‌ یکی از راه‌های خروج از رکود را اتکا به صنایع صادراتی دانست و گفت: توسعه صنعت نیاز به توسعه تاسیسات زیربنایی ارتباطی اعم از جاده‌یی، ریلی، بندری و فرودگاهی دارد، علاوه بر اینکه توسعه صادرات در جذب گردشگر می‌تواند موثر باشد.


بودجه 6هزار‌میلیاردی وزارتخانه

آخوندی با بیان اینکه در ردیف12 لایحه بودجه سال آینده اعتبار خوبی برای توسعه مرزهای اصلاندوز و جلفا پیش‌بینی شده، به تنگناهای اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: بیش از 130هزار‌میلیارد تومان برای تکمیل پروژ‌ه‌های موجود وزارت راه‌و‌شهرسازی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم در‌حالی‌که بودجه وزارت راه‌وشهرسازی حدود 6هزار‌میلیارد تومان است، بنابراین هم در تامین منابع و هم استرداد آنها باید روش‌های خود را تغییر دهیم. وی ‌با بیان اینکه باید بپذیریم اجرای این پروژه‌ها برای توسعه کشور ضروری است، ادامه داد: به‌جای اتکا به دولت باید به‌دنبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجی باشیم؛ به‌همین‌دلیل چند پیشنهاد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این استان را در دست بررسی داریم. وزیر راه‌و‌شهرسازی افزود: وقتی سرمایه‌گذاری را می‌پذیریم باید این موضوع پذیرفته شود که اصل و سود آن به سرمایه‌گذار بازگشت داده شود؛ ضمن اینکه اعطای حق دسترسی از تاسیسات زیربنایی به سرمایه‌گذار، بازگشت اصل و سود سرمایه را تضمین می‌کند. آخوندی ادامه داد: بنابراین مردم با این انتخاب مواجه هستند که حق دسترسی را پرداخت کنند اما توسعه سریع انجام شود یا حق دسترسی صفر باشد و توسعه ده‌ها سال به طول بینجامد.


اولویت ساخت راه‌های منتهی به مرزها

وزیر راه‌و‌شهرسازی در ادامه سفر خود به آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای اداری شهرستان اهر با اشاره به افزایش 10میلیارد‌تومانی اعتبار ساخت بزرگراه اهر-تبریز گفت: ساخت راه‌های منتهی به مرزها در اولویت قرار دارد. وی ‌‌ادامه داد: محور اهر-تبریز و اهر-کلیبر دو محور شریانی برای دسترسی به جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان هستند. از این‌رو حایز اهمیت بوده و اتمام پروژه از اولویت‌های وزارت راه‌و‌شهرسازی است.

آخوندی با اشاره به مشکلات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون و ادامه راه انقلاب با همدلی مردم، به وضعیت فعلی کشور اشاره کرد و افزود: کشور از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و هموار کردن شرایط سخت بین‌المللی نیازمند تدبیر است از این‌رو رییس‌جمهور به‌دنبال تعامل با دنیا براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است. آخوندی به انتقادهای نماینده اهر در مجلس درباره کندی اجرای بزرگراه اهر-تبریز اشاره و تاکید کرد: دولت با محدودیت‌های مالی مواجه است ‌‌اما با این وجود ساخت 14کیلومتر از این پروژه در شرایط سخت مالی دولت بود که عمدتا در یک سال اخیر انجام شد، حال آنکه این پروژه در سال86 کلنگ خورد و اگر با سرمای زودرس مواجه نمی‌شدیم تمام 19کیلومتر قطعه اول مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت؛ ضمن اینکه در سال گذشته در همین شهرستان 50کیلومتر راه روستایی آسفالت و عملیات زیرسازی 70کیلومتر راه روستایی نیز طی یک‌سال انجام شد که در سال94 آسفالت می‌شود.


بازسازی یا ساخت تمام پایانه‌های مرزی

آخوندی بیان کرد: به مسوولان راه‌سازی وزارت راه‌و‌شهرسازی دستور داده‌ام تا ساخت راه‌های منتهی به مرزها را که هم از نظر ایمنی مردم و هم از نظر توسعه تجارت مرزنشینان و افزایش درآمد آنها مهم است، در اولویت قرار دهند. وی گفت: به‌همین دلیل در یک‌سال‌و‌نیم اخیر که از عمر دولت می‌گذرد بازسازی یا ساخت تمام پایانه‌های مرزی را مورد توجه قرار داده‌ایم. وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به اهمیت آزادراه اهر-تبریز گفت: اهمیت این آزادراه عامل سفر مجدد به اهر شد ضمن اینکه سخت‌ترین قطعه ساخت این آزادراه قطعه اول است که در‌حال‌حاضر بخش زیادی از آن ساخته شده و به‌زودی زیر بار ترافیکی می‌رود؛ همچنین 10کیلومتر از قطعه منتهی به تبریز ساخته شده و سخت‌ترین بخش آن که تملک زمین‌های اطراف آزادراه است به پایان رسید. آخوندی با بیان اینکه ساخت بزرگراه اهر-تبریز در ابتدای سال تنها پنج‌میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص داده شده بود اما به‌دلیل اهیمت بزرگراه اعتبار پروژه را به 15میلیارد تومان افزایش دادیم، گفت: ساخت محور اهر-تبریز بسیار بیش از این مبالغ اعتبار نیاز دارد اما امکانات وزارت راه‌و‌شهرسازی تنها در همین میزان است. وی افزود: در‌کل اگر با عملکردمان تبلیغ کنیم بهتر از آن است که در هر شهری می‌رویم بگوییم دو‌میلیارد تومان به این پروژه می‌دهیم؛ ‌نیت کردم تا پایان دوره مسوولیت ‌خود به مردم دروغ نگویم و وعده بی‌اساس ندهم اما با تدبیر کارها را به پیش ببرم.


راهکار تبصره لایحه 94 برای سرمایه‌گذاری‌

وزیر راه‌و‌شهرسازی ‌‌از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد به تبصره جدید لایحه بودجه94 مبنی بر امکان دریافت حق دسترسی در بزرگراه‌ها رای مثبت دهند زیرا تصویب این تبصره می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت و اجرای طرح‌های بزرگ این وزارتخانه در بخش‌های مختلف همچون راه‌آهن، بنادر، جاده‌ها و حتی فرودگاه‌ها و ورود بخش خصوصی در حوزه ساخت بزرگراه‌ها می‌شود. وی با بیان اینکه در‌حال‌حاضر براساس قانون فقط در آزادراه‌ها می‌توان حق دسترسی و گذر دریافت کرد گفت: تصویب این تبصره دروازه‌یی برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های دیگر وزارت راه‌و‌شهرسازی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر