ثروتمند‌ترین آشپز جهان و رازهای موفقیتش

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۵

گوردون رمزی با دارایی بیش از 38میلیون دلار، لقب ثروتمند‌ترین آشپز جهان را از نشریه فوربس داراست.

رمزی 45ساله، سرآشپز سه ستاره اسکاتلندی‌تبار است که اکنون رستوران‌هایی را در چهار گوشه جهان اداره می‌کند. وی مولف بیش از 20جلد کتاب و چهره‌یی سرشناس در برنامه‌های تلویزیونی آشپزی است. برنامه تلویزیونی کابوس‌های آشپزخانه یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار، با حضور این سرآشپز همه فن‌حریف است. او در این برنامه رستوران‌های ورشکسته را به کسب‌و‌کارهای نمونه و موفق تبدیل می‌کند. گوردون رمزی در دنیای رقابتی، رنگارنگ و پرزرق و برق آشپزی، چهره‌یی بی‌رقیب و نامدار است. آشپزی که بیشتر از آنکه به‌خاطر رستوران‌های متعدد و افتخارهای بسیارش در صنعت آشپزی معروف باشد، به‌دلیل رویکرد کاری منحصربه‌فردش شناخته شده است. سرآشپزی که لقب افسونگر آشپزخانه را به یدک می‌کشد، در نوجوانی سراغ فوتبال رفت و در آن به سرعت پیشرفت کرد و در تیم جوانان گلاسکو رنجرز پذیرفته شد، اما درنهایت با مصدومیت شدید، دوران فوتبالی خود را آغاز نکرده به پایان رساند و کفش‌هایش را آویخت. او 19ساله بود که از سر یک اتفاق و با گذراندن دوره‌های آموزشی آشپزی پا به دنیایی متفاوت گذاشت. گوردون رمزی فرمولی چند مرحله‌یی برای موفقیت ارایه می‌کند که می‌تواند پادزهری در مقابل ایستایی و رکود در کسب‌وکار باشد و بر رونق تجارت بیفزاید:

گام نخست، شارژ باتری‌های روانی؛ انرژی مثبت کلید کار است و یک رستوران (یا هر کسب‌وکاری که با مردم سر و کار دارد) نمی‌تواند انرژی مثبت داشته باشد اگر صاحبان آن فاقد این انرژی باشند، بنابراین گوردون در گام اول و با بهره‌گیری از اصول روانشناسی نگرش و روانشناسی مثبت‌نگر، تلاش می‌کند اشتیاق و شور روانی صاحبان رستوران را احیا کند.

گام دوم، تعیین بازار هدف؛ گوشه‌های طلایی یا دنج بازار بخش‌هایی از بازار هستند که از بازار اصلی خارج و دور از چشم رقبا هستند. به‌علاوه نیازهای متمایزی دارند و حتی قادرند بهای بالاتری را برای محصولات مطلوب خود بپردازند. اغلب رستوران‌های پیشرو نیز به‌همین ترتیب، اقدامات بازاریابی خود را همسو و متمرکز بر گزینش مخاطبان ویژه و گوشه‌های طلایی بازار می‌کنند. آنها منحصربه‌فرد هستند و نیازهای منحصر‌به‌فرد را هم تامین می‌کنند.

گام سوم، تعیین محصولات؛ منوی رستوران باید علاوه بر گیرایی، با مفهوم و بازار هدف رستوران، فضای آن، انتظار مشتریان و ظرفیت تولید هماهنگ باشد. منوی رستوران به منزله فهرست اقلام تولیدی آن است و بازتابی از استراتژی‌های کسب‌و‌کار به‌شمار می‌رود. طبق نظر گوردون، منوی رستوران باید به حداکثر 12غذا محدود شود.

گام چهارم، ایجاد ارتباط موثر؛ روابط با مشتری یک دارایی بلندمدت است، بنابراین یکی از بهترین رویکردها برای مقابله با بحران این است که عملکرد بازاریابی را درراستای روابط با مشتری تغییر دهیم و سازمان خود را با پرسنلی تکمیل کنیم که هوش هیجانی کافی داشته و از روانشناسی ارتباط سررشته داشته باشند.

و در آخر، خلق یک تجربه؛ آلوین تافلر در کتاب خود به‌نام شوک آینده از ظهور صنعتی به‌نام صنعت تجربه سخن می‌گوید که در آن مردم تمایل دارند درصد زیادی از حقوق خود را صرف کسب تجربه‌های جالب و جدید کنند. کسب‌وکارهایی که به‌خوبی این تجربه را خلق و مدیریت می‌کنند، می‌توانند ارزش افزوده‌یی را به فرایندهای خود بیفزایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر