تجارت پرسود سیگار در چین

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۴

ساعت24 شرکت دخانیات چین زرنگ‌ترین تولید‌کننده سیگار در جهان است و این مقام را به‌دلیل تولید 2/5تریلیون نخ سیگار در سال2013 کسب کرده است. این شرکت به 300میلیون سیگاری در چین خدمت می‌کند و بیشتر از شرکت فیلیپ موریس بزرگ‌ترین رقیبش که 880میلیون نخ سیگار تولید می‌‌کند، سود دارد. در زمینه سهم بازار شرکت ملی دخانیات چین از مجموع پنج شرکت بعد از خود بزرگ‌تر است. رشد فروش این شرکت با کل جهان قابل مقایسه است و درحالی رخ می‌دهد که رقیبانش با کاهش فروش مواجه هستند. این شرکت باوجود شهرت مالبرو حداقل هفت مارک سیگار از 10مارک سیگار معروف را تولید می‌کند که «کوه پاگودای سرخ» و «شادی دوبل» از معروف‌ترین‌های تولید این شرکت هستند. براساس نهاد ناظر اتحادیه اروپا موسوم به یورو مونیتور این شرکت ۴۳نوع سیگار از ۱۰۰نوع سیگار جهان را تولید کرده است. با این وجود شرکت دخانیات چین به میزان توانایی‌هایش در جهان به اندازه‌یی که در چین شهرت دارد، شناخته شده نیست و دلیل آن این است که همه تولیدات آن در داخل کشور فروخته می‌شود و با هیچ رقیب جدی‌ای نیز مواجه نیست.

دولت چین شرکت دولتی دخانیات را به‌صورت یک تجارت بزرگ انحصاری اداره می‌کند. این شرکت به‌خوبی هرگونه رقابت را کنترل می‌‌کند و با محدود کردن واردات خارجی یا تولید این محصولات در داخل در دهه‌های گذشته به تجارت پرسودش ادامه داده است. درحالی که مصرف سیگار در اغلب کشورها محدود می‌شود شرکت دخانیات چین در شرایط بی‌نظیری فعالیت می‌کند، سهم بازارش هر سال افزایش می‌یابد و برندهای پرفروشی را عرضه می‌کند. این شرکت در سال۲۰۱۲ معادل ۱۷۰میلیارد دلار درآمد داشته که بیش از درآمد شرکت بزرگ امریکایی اپل به‌عنوان تولید‌کننده وسایل ارتباطی و کامپیوتر است.

چین بیش از 43درصد از بازار جهانی سیگار را تنها با عرضه سیگار در کشور خودش و چند کشور محدود دیگر، دراختیار دارد.

شرکت ملی دخانیات چین با بیش از ۱۶۰نوع سیگار مختلف نزدیک به ۱۰۰کارخانه در گوشه و کنار چین دارد و سودی را که از این تجارت پردرآمد حاصل می‌شود در بانک‌ها، هتل‌های لوکس، طرح‌های تولید برقابی و تولید دارو سرمایه‌گذاری می‌کند. البته بخشی از آن نیز به دولت بازگردانده می‌شود که براساس آمارها حدود 7درصد از درآمدهای دولتی از این شرکت حاصل می‌شود. شرکت دخانیات ملی چین حدود ۹۸درصد از بازار سیگار داخلی را دراختیار و نیم میلیون کارمند دارد. البته این تنها کارکنان مستقیم هستند و براساس برآوردها حدود 20میلیون نفر از این صنعت به‌طور غیرمستقیم و مستقیم سود می‌برند. ازجمله بخشی که از این صنعت امرار معاش می‌کنند کشاورزانی هستند که حدود یک میلیون و 300هزار نفر برآورد می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر