تکمیل پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه آب کشور تا پایان سال94

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۰

وزیر نیرو میزان اعتبارات سال‌جاری این وزارتخانه را حدود 70هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که این میزان اعتبار نسبت به سال گذشته حدود 40درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان روز پنج‌شنبه در جریان سفر به استان مازندران در فرمانداری چالوس در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: بیشتر این اعتبار در بخش اجرای طرح‌های آب آشامیدنی حوزه مناطق روستایی، شهری و نیز توسعه شبکه‌های برق هزینه شده است.

وی بااشاره به برخورداری مازندران به‌ویژه غرب این استان از منابع آبی فراوان و نیز رودخانه‌های جاری پرآب، افزود: این منطقه با چنین شرایطی ظرفیت تولید حدود 700مگاوات برقابی را دارد که تحقق این مهم با ساخت نیروگاه‌های جریانی کوچک ممکن است.

وی ادامه داد: برهمین اساس به مسوولان نهادهای ذی‌ربط به‌ویژه شرکت آب منطقه‌یی استان ماموریت داده شده تا مجری چنین طرح‌هایی را در این مناطق شناسایی و تعیین کرده تا بتوان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شود. چیت‌چیان همچنین درخصوص طرح سد و نیروگاه تلمبه ذخیره‌یی سیاه‌بیشه از توابع شهرستان چالوس نیز افزود: عملیات اجرایی این طرح تا حدود زیادی به پایان رسیده و به‌زودی دیگر واحد آن نیز وارد مدار برق می‌شود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان همچنین بااشاره به عزم دولت برای حل مشکلات آب شرب روستاهای کشور، گفت: دولت اعتبارات خوبی برای طرح‌های آبرسانی در سال94 اختصاص داده که میزان آن دو برابر سال‌جاری است.

وزیر نیرو بااشاره به اینکه بیش از 2میلیون نفر از منابع آبی سدهای استان مازندران استفاده می‌کنند، گفت: تلاش می‌کنیم مجوز احداث سد در منطقه 2هزار و 3هزار شهرستان تنکابن را نیز دریافت کرده و عملیات آن را آغاز کنیم.

وی عزم دولت برای سرعت بخشیدن به طرح‌های نیمه‌تمام در حوزه آب را جدی دانست و اظهار داشت: تصفیه‌خانه پیشرفته و مدرن رامسر در حال احداث است که بخشی از آن تا پایان سال93 به بهره‌برداری می‌رسد و این پروژه تا پایان سال94 به‌طور کامل با اعتبار تکمیلی 7میلیارد تومانی درنظر گرفته شده به بهره‌برداری می‌رسد. وزیر نیرو بااشاره به تصمیم‌گیری درخصوص موضوع تقویت شبکه‌های برق در غرب مازندران نیز گفت: تقویت شبکه‌های توزیع برق اشکورات رامسر به‌دلیل مسیر طولانی 20کیلومتری آن ضروری است.

چیت‌چیان بااشاره به لزوم استفاده بهینه از آبی که وارد کانال چالوس می‌شود و درنظر گرفتن اعتبار برای این منظور، گفت: برای آب‌بندان‌های سراسر استان نیز اعتباری درنظر گرفته می‌شود.

وی احداث تصفیه‌خانه‌های محلی باتوجه به بالا بودن آب‌های سطحی و ورود فاضلاب‌ها به آب‌های زیرزمینی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را یک ضرورت دانست و تاکید کرد که این پروژه‌ها باید در کوتاه‌مدت به بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو درخصوص احداث مجتمع‌های آبرسانی در سطح استان نیز گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری بخش خصوصی مشکل آب آشامیدنی برخی روستاها را که با مشکل مواجه هستند، حل کنیم. البته آب‌بها باید ازسوی روستاییان تامین شود و اعتبار موردنیاز برای احداث در بودجه سالانه ازسوی دولت درنظر گرفته می‌شود.


افزایش 60درصدی اعتبارات مازندران در بخش نیرو

وزیر نیرو گفت: اعتبارات استان مازندران در بخش نیرو شامل آب و برق در لایحه بودجه سال1394 حدود 60درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران حمید چیت‌چیان چهارشنبه 19آذر در حاشیه بازدید از سد گلورد نکا افزود: در مجموع در سطح کشور 109سد در حال اجراست که خوشبختانه از روند رو‌به‌رشد و قابل‌قبولی برخوردار است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون میزان قابل‌توجهی شبکه‌های زهکشی و آبیاری در سطح کشور دردست اجراست که بخشی از اهداف تامین آب در بخش کشاورزی و آب شرب شهری و روستایی به این وسیله تامین می‌شود.

چیت‌چیان با بیان اینکه شبکه‌های متعدد آبرسانی در شهر و روستاهای کشور دردست اجراست، خاطرنشان کرد: خوشبختانه حدود 40درصد افزایش اعتبارات در لایحه بودجه سال1394 نسبت به سال1393 داریم که همین موجب می‌شود پروژه‌ها با سرعت عملیاتی شوند.

وزیر نیرو اظهار کرد: سد گلورد نیز ازجمله سدهای مهم استان مازندران است که با آبگیری آن بسیاری از مشکلات آب شرب و کشاورزی منطقه شرق مازندران برطرف می‌شود.

لازم به ذکر است عملیات اجرایی سد گلورد در سال1388 آغاز شده و تامین آب کشاورزی 25هزار هکتار از اراضی دشت حاصلخیز نکا و بهشهر، تامین 36میلیون متر مکعب از آب شرب شهرهای نکا، بهشهر، تولید انرژی برقابی 75گیگا بایتی در سال، مهار سیلاب‌های مخرب نکارود و ایجاد اشتغال و تقویت گردشگری از اهداف مهم ساخت این سد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر