آغاز بهره‌برداری از 33معدن جدید در خراسان‌رضوی

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۴

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی از آغاز به‌کار بهره‌برداری از 33معدن جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان خبر داد.

به گزارش «ایرنا»، راضیه علیرضایی افزود: «برای بهره‌برداری از این معادن که دارای ذخیره یک‌هزار و 716میلیون تن مواد معدنی هستند، 161هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.»

وی افزود: «این معادن موادمعدنی فلزی، غیرفلزی و مصالح ساختمانی ازجمله تراورتن، خاک صنعتی، سنگ آهک، سنگ لاشه، گچ خاکی، مرمر، مرمریت، شن و ماسه، منگنز، بنتونیت، سنگ‌آهن، خاک رس، کرومیت، باریت، سیلیس، کائولن و سنگ نمک صنعتی است.»

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی افزود: «در این استان 658معدن فعال دارای پروانه بهره‌برداری و 71 معدن متروکه وجود دارد که ذخیره قطعی آنها نزدیک سه میلیارد تن و ظرفیت اسمی استخراج آنها 26.‌4میلیون تن در سال است.»

علیرضایی گفت: «با بهره‌برداری از معادن جدید در سال‌جاری، شمار معادن خراسان‌رضوی به 691معدن با ذخیره 4میلیارد و 716میلیون تن و استخراج سالانه 27میلیون و 270هزار تن رسید.»

وی خاطرنشان کرد: «سال گذشته 49معدن جدید با 43میلیون و 600هزار تن ذخیره و 196میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خراسان‌رضوی به بهره‌برداری رسید.»

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: «از 66نوع ماده معدنی کشف شده در کشور 46مورد در استان خراسان‌رضوی شناخته شده و برای آن پروانه بهره‌برداری صادر شده است.»

علیرضایی افزود: «حدود 8هزار نفر به‌طور مستقیم در معادن خراسان‌رضوی فعالیت دارند اما شمار افرادی که به‌طور غیرمستقیم در معادن فعالند دو برابر این تعداد است.»


استخراج 5میلیون تن زغال‌سنگ از معادن خراسان جنوبی

در تحولی دیگر، سید نعمت‌الله حقیقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی بااشاره به استخراج سالانه یک‌میلیون‌و۸۰۰تن زغال‌سنگ از معادن این استان گفت: با اجرای طرح‌های توسعه‌یی این میزان به پنج‌میلیون‌تن افزایش می‌یابد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، حقیقی در کارگروه امور اقتصادی استان اظهارکرد: درحال‌حاضر سالانه هشت‌میلیاردتن زغال‌سنگ در دنیا استخراج می‌شود که حدود 6/3میلیاردتن از این مقدار در کشور چین تولید شده است.

وی ذخیره استخراج‌شده زغال‌سنگ در کشور را حدود دومیلیون‌تن عنوان کرد و گفت: حدود ۵۰درصد این میزان در خراسان‌جنوبی و در معادن طبس است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با اشاره به استخراج سالانه یک‌میلیون‌و۸۰۰تن زغال‌سنگ از معادن استان، اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌یی این میزان به پنج‌میلیون‌تن افزایش یابد.

حقیقی با بیان اینکه تحقق این امر مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مناسب در استان است، تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای، تامین برق و آب لازم برای معدن زغال‌سنگ پرورده طبس، ازجمله مشکلات موجود در این زمینه است که همه دستگاه‌های اجرایی برای رفع آن باید تلاش کنند.

وی اضافه کرد: درصورت تحقق این امر چهارهزار نیروی مشغول به کار در معدن استان به ۱۵‌هزار نفر خواهد رسید و بار عمده‌یی از مشکلات توسعه‌یی و اشتغال استان برداشته می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زغال‌سنگ در تولید انرژی‌های نو و فولاد بسیار مورد استفاده است، گفت: درحال‌حاضر ۷۰درصد فولاد جهان و ۴۰درصد برق جهان از زغال‌سنگ تولید شده و زغال‌سنگ در سایر صنایع تبدیلی نیز کاربرد زیادی دارد.

حقیقی با اشاره به اینکه معادن زغال‌سنگ را باید جدی گرفته و تصمیم‌سازی در بحث معادن زغال‌سنگ داشته باشیم، گفت: طی یک افق سه‌ساله و با برنامه‌ریزی کامل می‌توانیم میزان استخراج ذخایر زغال‌سنگ طبس را به پنج‌میلیون‌تن در سال برسانیم.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر 2/1میلیون‌تن کرک‌سازی در اصفهان داریم که بیشتر زغال‌سنگ مورد استفاده در این صنعت از طبس تهیه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر