اخبار

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۲

ایران بیشترین مصرف‌کننده آب کشاورزی در دنیا

مهر| محقق مرکز تحقیقات بین‌المللی سمیت گفت: ایران بیشترین مصرف‌کننده آب کشاورزی در دنیا است. همایش کشاورزی حفاظتی با حضور پرفسور کنت دین سایری، در سالن مطهری دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شد.

رضاعلی جعفری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: ضرورت کشاورزی حفاظتی به دلایلی چون شرایط اقلیمی و کمبود آب در استان بسیار مشهود است.

وی افزود: در کشاورزی حفاظتی باید قبل از تغییر روش به‌دنبال تغییر نگرش باشیم، هر تغییر نگرش یا تغییر ساختاری باید در اقتصاد کشاورزی نقش‌آفرین و به‌نفع کشاورز باشد. وی بیان کرد: ما در مقابل نوآوری سایر روش‌ها را نباید نفی کنیم، پیشرفت و موفقیت در این امر وقتی حاصل می‌شود که ثمره کار ما برای کشاورز سودآور باشد. پروفسور کنت دین سایری، محقق مرکز تحقیقات بین‌المللی سمیت در ادامه گفت: یکی از جنبه‌های مفید خاک‌ورزی بهبود خصوصیات خاک و جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک است. وی در ادامه گفت: دومین جنبه مفید خاک‌ورزی مبحث استفاده بهینه از آب است که در ایران هم مانند سایر کشور‌ها با بحران آب روبه‌رو هستیم، بیشترین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی در دنیا را ایران به خود اختصاص داده است. 92درصد از آب مصرفی در ایران، در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. وی افزود: موضوع دیگر بحث تغییر اقلیم است، کشاورزی حفاظتی می‌تواند آثار سوءمدیریت را کم کرده و خسارات را کاهش دهد. وی در ادامه گفت: آخرین مورد کاهش هزینه‌های تولید و جذاب کردن فعالیت‌های کشاورزی برای جوانان است.


از ماه جاری صادرات ماهی به روسیه آغاز می‌شود

ایلنا| معاون رییس سازمان ناظر بر کشاورزی روسیه اعلام کرد که این کشور احتمالا در ماه جاری میلادی واردات ماهی و محصولات شیلات را از ایران آغاز می‌کند. مسکو پیش‌تر در سال‌جاری واردات ماهی و سایر مواد غذایی را از کشورهای اروپایی در واکنش به تحریم‌های این اتحادیه ممنوع کرد.

الکسی الکسیینکو معاون سازمان روسلخوزاندزور ناظر کشاورزی این کشور اعلام کرد که هیاتی از این سازمان هفته آینده راهی ایران می‌شود تا بررسی‌های پیش از واردات را انجام و تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

وی افزود: کار انتقال این محصولات به محض بازرسی از محموله آغاز می‌شود و حتی ممکن است واردات هفته آینده انجام شود.


صادرات بخش کشاورزی تا 9میلیارد دلار افزایش می‌یابد

باشگاه خبرنگاران| قائم‌مقام معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از رشد صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه باغبانی خبر داد و توان صادرات کشاروزی کشور از 4میلیارد دلار کنونی تا 9میلیارد دلار در افق برنامه ششم توسعه افزایش می‌یابد.

جهانگیر عرب اظهار داشت: هم‌اکنون کارشناسان روسیه در ایران حضور دارند تا زمینه واردات محصولات باغی از ایران را متناسب با کیفیت این بازار فراهم کنند. وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی هم تاکید دارد بازارهای هدف محصولات کشاورزی و باغی ایران بیشتر شود که در بخش صادرات محصول انار در دست انجام است و تلاش می‌کنیم به‌زودی به تراز مثبت برسیم. عرب گفت: طرح‌های توسعه باغبانی در اراضی شیب‌دار و دارای بارش مناسب در کنار طرح‌های توسعه باغداری با سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار در دستور کار است. بنا بر این گزارش در هشت ماه نخست سال‌جاری عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به گندم با سهم 79/3 درصد درصدی از کل ارزش واردات، برنج با 3درصد، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر بیشتر از 1500سانتی‌متر مکعب با 83/2 درصد، کنجاله سویا با 06/2 درصد و ذرت دامی با 07/2 درصد اختصاص داشته است. بنا بر این گزارش، ایران بیشترین مزیت را برای توسعه محصولات کشاورزی در منطقه دارد و سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ثبت کرده که ایران سرزمین کشاورزی است. خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی حداقل استعدادهای این بخش است و باید برای راهبری بازار محصولات کشاورزی منطقه به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برنامه‌ریزی کنیم و 25درصد اشنغال در اقتصاد کشاورزی است.


اعتبار کافی برای تولید دانه‌های روغنی نداریم

فارس| الغفار شجاع مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در امور کشاورزی گفت: یکی از مشکلات برای تولید دانه‌های روغنی در کشور کمبود اعتبارات است.

وی افزود: اجرای طرح طوبی (کشت زیتون) یکی از سیاست‌های جدی دولت در سال‌های اخیر برای تولید روغن بود که در رسیدن به اهدافش ناموفق ماند.

شجاع اظهار داشت: کشت زیتون در اطراف شهرها و روستاها و اراضی منابع طبیعی در صورت تامین آب مورد نیاز یکی از اهداف دولت برای تولید روغن همچنین ایجاد اشتغال به‌شمار می‌رفت که با کم‌شدن اعتبارات تخصیصی از سرعت انجام طرح کاسته شد.

شجاع با بیان اینکه از مجموع نیاز داخلی به روغن فقط 10درصد آن به وسیله تولیدات داخلی تامین می‌شود، گفت: یکی از مشکلات دیگر در کشت دانه‌های روغنی کمبود آب است زیرا در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی‌ها برای کشت دانه‌های روغنی مثل ذرت و... از نظر میزان آب با مشکل مواجه بوده‌ایم. وی افزود: اگر بتوان آب را مدیریت کرد با 8میلیارد دلاری که صندوق توسعه ملی برای ساماندهی وضعیت آب ازسوی مقام معظم رهبری اختصاص داده، می‌توان آبیاری روان آب را به سیستم‌های نوین تبدیل کرد بنابراین آب می‌تواند پاسخگوی تامین کشت دوم باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر