یک‌میلیون و500هزار ایرانی میهمان کربلا شدند

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۸

هرچند «حضور» و «تردد» ایرانیان به عتبات‌عالیات برای شرکت در مراسم اربعین حسینی، سابقه‌یی طولانی دارد، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که استقبال امسال زایران مسلمان شیعه و سنی از راهپیمایی اربعین باتوجه به ظهور داعش و شرایط حساس منطقه‌یی، جدای از تبعات «دینی» و «مذهبی»، یک مانور «سیاسی» و «استراتژیک» به‌شمار می‌رود که نهایتا تاثیر عینی آن، آینده منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جالب اینجاست در سال‌های اخیر جمعیت حاضر در مراسم سوگواری اربعین در کربلا در صدر فهرست بزرگ‌ترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان قرار گرفته بود.

این روزها از هر گوشه و کنار خبری می‌رسد که مردم و مسوولان ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین راهی کربلا شده‌اند؛ از نمایندگان مجلس گرفته تا شورای‌شهری‌ها و دیگر مقاماتی که یا خودشان شخصا راه به سفر گشوده‌اند یا با هماهنگی سایر ارگان‌های مسوول راهی کربلا شده‌اند.


فرصت10روزه برای بازگشت زایران

در روزهایی که بسیاری از مسوولان کشورمان در روزهای منتهی به اربعین حسینی در عراق به‌سر می‌بردند، معاون امنیتی وزیر کشور در تهران ماند تا در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها ابعاد آماری راهپیمایی امسال اربعین را تشریح کند. حسین ذوالفقاری، با بیان اینکه زایران ایرانی برای بازگشت نباید عجله کنند، گفت: «10روز برای بازگشت فرصت است و برای استقرار زایران هم مشکلی وجود ندارد.»

معاون وزیر کشور درباره متولی راهپیمایی امسال گفت: «حدود 20دستگاه در این زمینه مسوولیت دارند اما 3دستگاه سازمان حج‌و‌زیارت، وزارت راه‌وشهرسازی و نیروی‌انتظامی مسوولیت محوری در این زمینه برعهده دارند، سپاه و بسیج نیز نهایت همکاری را با نیروی‌انتظامی داشت؛ جدای از سپاه و بسیج؛ وزارت راه‌و‌شهرسازی، شهرداری‌ها، هلال‌احمر و وزارت بهداشت نیز همکاری خوبی را در این زمینه اتخاذ کردند.»

ذوالفقاری با بیان اینکه از ابتدای این ایام 500هزار جلد گذرنامه تولید شده که بی‌سابقه بوده است، افزود: «افرادی بی‌گذرنامه و کسانی که گذرنامه‌شان نیز مفقود شده نگران نباشند چرا که آنها به مرز انتقال داده می‌شوند و در آنجا اقدامات مربوط به هویت‌شان صورت خواهد گرفت.»

این مقام دولتی در پاسخ به سوالی درباره خمپاره‌های اصابت‌کرده در کربلا نیز گفت: «خمپاره در خانه‌یی از روستاهای اطراف بوده و یک شهید و چند مجروح به‌دنبال داشته؛ اما اینکه این شهید زایر بوده یا خیر، هنوز اثبات و اعلام نشده است.»

وی درباره تامین امنیت و حضور داعش در عراق نیز افزود: «داعش تهدیدی جدی بود اما وزارت کشور عراق مسوول تامین امنیت زایران بود. در این مدت حدود 17 تا 20میلیون زایر به کربلا رفته‌اند که نیروهای امنیتی چند لایه امنیتی را از فواصل دور تا کربلا پیش‌بینی کرده‌اند.» معاون وزیر کشور همچنین گفت: «تا این لحظه گزارشی درباره ورود بیماری ابولا به کشور نداشته‌ایم.»


اربعین؛ نمادی از مبارزه با افراطی‌گری

«حسن کاظمی‌قمی» سفیر پیشین ایران در بغداد و تحلیلگر مسایل سیاسی راهپیمایی اربعین سال جاری را یک مانور سیاسی و استراتژیک دانست و تاکید کرد که این اجتماع میلیونی، تجلی عزم و اراده عاشقان امام‌حسین(ع) است که در قالب راهپیمایی تجلی پیدا می‌کند.

این کارشناس مسایل عراق، با اشاره به طرح ویژه امنیت اربعین در عراق، گفت: «به‌واسطه شرایط بحرانی عراق سیاست‌های امنیتی متفاوتی در این کشور اتخاذ می‌شود. در مناطقی از این کشور که داعش حضور گسترده دارد، ارتش و نیروهای مردمی عراق در آن جبهه حضور نظامی دارند.

در مناطقی که داعش حضور گسترده ندارد و تنها تهدیدهای تروریستی مانند انفجار انتحاری وجود دارد، اقدام به برقراری طرح‌های ویژه امنیتی می‌کنند. تامین امنیت مراسم اربعین، چند هفته قبل از این مناسبت آغاز شده و تنها مختص شهرهای کربلا و نجف نیست.»


حضور مسوولان ایرانی در راهپیمایی

این روزها که عتبات‌عالیات با ازدحام جمعیت سوگواران حسینی روبه‌روست، برخی شخصیت‌های ایرانی هم برای شرکت در همایش اربعین خود را به کربلا رسانده‌اند.

جدای از حضور محمدباقر قالیباف، که مدیریت شهری امسال کربلا به او و تیم شهرداری تهران واگذار شده، این روزها در بین زایرانی که آفتاب رنگ چهره‌شان را گداخته و پیاده درحال حرکت به‌سمت کربلا هستند، شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام کاظم صدیقی (امام‌جمعه موقت تهران)، سیدابراهیم رییسی (دادستان کل کشور)، سیدیاسر خمینی (نوه امام‌خمینی(ره))، حسین طلا، الیاس نادران، محمدرضا باهنر و روح‌الله حسینیان (نمایندگان مجلس نهم)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران) و تعدادی از مدیران استانداری تهران حضور داشتند.

بنا بر آمار رسمی ویکی‌پدیا، در اربعین ۱۴۳۵قمری (دسامبر۲۰۱۳) حدود 18میلیون جمعیت در کربلا اجتماع یافتند که این رقم امسال از مرز 20میلیون نفر گذشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر