کوتاه از دنیای فناوری

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۴

دگرگونی الکترونیکی کسب‌و‌کارها

سمینار بررسی اولویت‌های تجارت الکترونیک موبایل در کشور و بررسی نقشه راه و استراتژی‌های طراحی سامانه‌های موبایل تجارت الکترونیک در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزار شد. یونس یونسیان، مدرس این سمینار اظهار کرد: در این سمینار برای نخستین‌بار در کشور با استفاده از نظریه طراحی آکسیوماتیک و نظریه مفهوم دانش به بررسی و اولویت‌بندی استراتژی‌های موثر در تحول و توسعه تجارت الکترونیک همراه پرداخته شد. وی گفت: تکنیک مبتنی بر بدیهیات یا طراحی آکسیوماتیک به‌عنوان روشی علمی و نظام‌مند در طراحی سیستم، مورد استقبال دانشمندان و محققان رشته‌های مختلف علمی واقع شده است. این مقبولیت ناشی از به‌کارگیری دو اصل «استقلال» و اصل «اطلاعات» در طراحی است که تفاوت معناداری را با سایر تکنیک‌های طراحی ایجاد کرده است؛ اما مهم‌ترین چالش مدیران این است که چگونه بهترین سیستم را از بین سیستم‌های مختلف طراحی‌شده توسط تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات انتخاب کنند. وی با بیان اینکه این چالش خود را در حوزه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک به‌وضوح نشان می‌دهد خاطرنشان کرد: دانش، تخصص و تجربه افراد در به‌کارگیری اصول طراحی موجب شده طرح‌هایی با مطلوبیت و کارایی متفاوت ایجاد شود. یونسیان با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک به‌طور چشمگیری در حال تغییر روش‌های سنتی انجام کسب‌و‌کار است، گفت: علاوه بر این، رشد اینترنت در حال ایجاد فرصت‌های کسب‌و‌کار جدید است. امروز بسیاری از محصولات، فرآیندها و سازمان‌ها دارای سیستم‌های پیچیده‌یی هستند و برای برآورده کردن نیازهای خاص مشتری طراحی شده‌اند.


افزایش استفاده از تبلت‌های اندرویدی

هر روز تعداد بیشتری از کاربران تکنولوژی‌های جدید به استفاده از تبلت‌هایی رو می‌آورند که هم نسبت به لپ‌تاپ کوچک‌تر است و هم نسبت به تلفن‌های همراه هوشمند کاربردی‌تر. موبایل‌های هوشمند توانسته‌اند در سال‌های اخیر جای خود را بین بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه باز کنند و امکانات زیادی را ارایه دهند که زمانی انجام آنها حتی با کامپیوترهای بزرگ خانگی نیز امکان‌پذیر نبود. اما با ارتقای سطح تکنولوژی، نیازهای کاربران نیز هر روز افزایش پیدا می‌کند و پاسخ‌گویی به برخی از این نیازهای روز با موبایل‌های جیبی امکان‌پذیر نیست. بنابراین بهترین انتخاب برای کسانی که جای کافی برای حمل لپ‌تاپ را نداشته و خواسته‌هایشان نیز بیشتر از توان موبایل‌های هوشمند است، تبلت‌ها هستند. مهم‌ترین نکته‌یی که در انتخاب یک تبلت باید به آن توجه داشت سیستم‌عامل است که در تلفن‌های هوشمند نیز نقشی کلیدی ایفا می‌کند.


بنیانگذار فیس‌بوک چینی می‌خواند

تلاش برای حضور فعال‌تر در بازار بزرگ چین بنیانگذار فیس‌بوک را به خواندن کتاب رییس‌جمهوری چین واداشته است. یک وب‌سایت دولتی در چین عکسی را منتشر کرده که مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک در آن حضور دارد و روی میزش یک نسخه از کتاب شی‌جیپینگ، رییس‌جمهوری چین به چشم می‌خورد. نسخه چینی وب‌سایت چاینا‌دات‌کام همچنین گفته است زاکربرگ چند نسخه از این کتاب را خریداری کرده و به همکارانش داده است تا آن را مطالعه کرده و اطلاعات بیشتری در‌خصوص چینی‌ها کسب کنند. این تصویر در حالی منتشر می‌شود که زاکربرگ در تلاش است حضور فعال‌تر و بیشتری در بازار چین داشته باشد حال‌آنکه فیس‌بوک، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان در چین دارای فیلتر است.


ویندوز گوش‌دار می‌شود

مایکروسافت برای نخستین‌بار دستیار هوشمند را به کامپیوترهای رومیزی اضافه می‌کند. وبلاگ وین‌بتا که اخبار مربوط به سیستم‌عامل ویندوز را منتشر می‌کند، ویدیویی منتشر کرده که نسخه ابتدایی کورتانا برای ویندوز10 را نمایش می‌دهد. این وبلاگ عنوان کرده که شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته دستیار هوشمند «کورتانا» را به سیستم‌عامل کامپیوترهای رومیزی (دسکتاپ) هم اضافه کند. بر‌اساس این ویدیو، نسخه رومیزی کورتانا می‌تواند از‌جمله قرارهای ملاقات واردشده در تقویم سیستم‌عامل را مدیریت کند یا ارتباط اسکایپی برقرار کند. البته توانایی‌های این نرم‌افزار دست‌کم در نسخه‌یی که در ویدیو نشان داده شده، بسیار محدود است، زیرا نسخه ابتدایی به اطلاعات کامپیوتر یا تقویم دسترسی کامل ندارد. خود نرم‌افزار و واسط کاربری آن هم هنوز کامل نیست.


فرش قرمز گوگل برای اخترشناس امریکایی

گوگل به‌مناسبت یک‌صد‌و‌پنجاه‌و‌یکمین سالروز تولد «آنی‌جامپ‌کانن» ستاره‌شناس امریکایی، لوگوی صفحه اصلی جست‌وجوگر خود را به این ستاره‌شناس اختصاص داد. نمای لوگوی طراحی‌شده به‌گونه‌یی است که گویی جامپ‌کانن با دستاویزی به حرف «G» دوم عبارت «Google» توانسته به اختری تابناک در آسمان گوگلی پرستاره دست یابد. جامپ در طول حیات خود نشان داد که می‌توان ستاره‌ها را با‌توجه به فرکانس‌های نوری آنها به انواع مختلف طبقه‌بندی کرد. روش دقیق و سیستم طبقه‌بندی او هنوز هم توسط ستاره‌شناسان سراسر جهان به‌کار گرفته می‌شود. او در طول زندگی توانست بیش از 350هزار ستاره را طبقه‌بندی کند که تا آن زمان کسی موفق به انجام این کار نشده بود. علاقه خاص وی به ستارگان متغیر منجر به کشف بیش از 300مورد از این نوع شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر