رینگ جهانی

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۷

رکود بازار بیلت

کاهش قیمت مواد اولیه و افت ارزش روبل باعث شده قیمت بیلت دریای سیاه در شرق آسیا افت شدیدی داشته باشد. تقاضا نیست و کسی تمایل ندارد آخر سال باتوجه به بالا بودن ارزش دلار خریدی انجام دهد. بیلت چین نیز در شرق آسیا قدرت رقابت خود را از دست داده است. بیلت سی‌ای‌اس اخیرا در ٤٣٥دلار هر تن معامله شده در تایلند نیز در ٤٣٥دلار هر تن پیشنهاد می‌شود درحالی‌که اواخر نوامبر ٥دلار بالاتر بود. در کره و تایوان کسی تمایل به واردات بیلت ندارد چون بیلت داخلی به‌دلیل افت قیمت قراضه ارزان‌تر پیشنهاد می‌شود. کره برای بیلت روسیه به‌دنبال ٤١٠دلار هر تن است و برای خرید بیلت چین ٤٠٠دلار هر تن. درحالی‌که قیمت‌های پیشنهادی به ترتیب ٤٣٠ تا ٤٣٥دلار و ٤٢٠دلار هر تن بوده است.


قیمت بیلت و قراضه در کف

شاخص تفاوت قیمت قراضه وارداتی به ترکیه و بیلت صادراتی سی‌ای‌اس موسسه پلاتس به پایین‌ترین سطح خود از ژانویه ٢٠١٢ که این شاخص نخستین بار بررسی شد رسیده است. هفته گذشته این اختلاف قیمت به کمتر از ٩٥دلار که پایین‌ترین رکود سال جاری در ژانویه بود رسید. روزهای اخیر نیز به ٨٥دلار هر تن رسیده است. گرچه روند نزولی بازار سنگ‌آهن، موجب رکود کلی بازارها شده ولی علت دیگر این اختلاف قیمت قراضه و بیلت افت ارزش ارزهای منطقه سی‌ای‌اس نیز است. از آگوست تاکنون شاخص قیمت بیلت پلاتس ١٣٠دلار افت داشته و به ٣٩٠دلار هر تن رسیده درحالی‌که قراضه سنگین کلاس ١ و٢ خلوص ٢٠-٨٠ وارداتی به ترکیه ٩٠دلار افت داشته و اواخر نوامبر تاکنون تا ٧دلار بالا نیز رفته است. این وضعیت باعث شده کارخانه‌های تولید مقاطع در ترکیه تمایل بیشتری به خرید بیلت داشته باشند تا قراضه. این هفته بیلت سی‌ای‌اس تحویل ژانویه در ٤١٠دلار هر تن سی‌ای اس خریداری شده است. قیمت بیلت صادراتی سی‌ای‌اس در ٣٩٠دلار هر تن در ثبات است و فعالان بازار معتقدند قیمت دیگر به کف نزدیک شده و قیمت پیشنهادی تولید‌کننده‌هایی که پیش‌پرداخت کامل دریافت می‌کنند ٣٨٠دلار هر تن است.


ثبات بازار مقاطع

قیمت قراضه معاملات دسامبر در بازار داخلی اروپا ثابت مانده ازاین‌رو فشار‌ها بر بازار میلگرد این حوزه افزایش یافته است. قراضه خرد شده در شمال اروپا هنوز بین ٢٤٥ تا ٢٥٠یورو هر تن است درحالی‌که در نوامبر ١٥یورو افت داشت. تنها در ایتالیا قیمت ٥ تا١٠یورو بالا رفته و به ٢٥٥ تا ٢٦٠یورو رسید. از آنجایی‌که تعطیلات کریسمس نیز نزدیک است کارخانه‌ها شانسی برای بالا بردن قیمت نمی‌بینند. بازارهای جهانی مواد اولیه نیز نزولی است. از اوایل نوامبر تاکنون قیمت میلگرد در اروپا حدود ٨یورو هر تن افت داشته ٤٢٧یورو و ٥٠سنت هر تن درب کارخانه است. قیمت مفتول این هفته ١٥یورو ارزان‌تر شده و ٤٤٠ تا ٤٦٠یورو شنیده شده است.


نگاهی به بازار میلگرد

قیمت نقدی میلگرد در بازار شمال چین به‌دلیل افت تقاضای زمستانی پس از آنکه تا ١١دلار بالا رفت مجددا روندی نزولی گرفت و دو دلار افت داشت. آخرین قیمت بازار پکن ٤٤٢ تا ٤٤٤دلار هر تن با ١٧درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده است. علت افزایش قیمت اولیه هفته اخیر این بود که کارخانه هگانگ که بازار فولاد ساختمانی پکن را در دست دارد اخیرا کف قیمتی برای فولاد ساختمانی تعیین و اعلام کرده نباید پایین‌تر از ٤٣٧دلار در هر تن با مالیات بر ارزش افزوده فروخته شود ولی بازار راکد است چون زمستان پروژه‌های ساختمانی را نسبتا تعطیل کرده است. اما این سیاست کارخانه هگانگ در کوتاه‌مدت اجازه افت قیمت چشمگیر به بازار میلگرد نخواهد داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر