نهایی شدن قیمت نفت برای عرضه در بورس انرژی

۱۳۹۳/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۵

گروه بورس انرژی درحالی که مدیرعامل بورس انرژی معتقد است این روزها زمان مناسبی برای عرضه نفت‌خام در بورس نیست، اما مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت اعلام کرد: قیمت نفت برای عرضه در بورس نهایی شده است.

سیدمحسن قمصری با تاکید بر اینکه عرضه نفت در بورس انرژی مراحل پایانی خود را می‌گذراند، اضافه کرد: برای عرضه نفت در بورس مجموعه‌یی از مشکلات قانونی و مغایرت با بودجه سال١٣٩٣ وجود دارد که در حال برطرف شدن است.

این درحالی است که سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی با تاکید بر اینکه باتوجه به کاهش قیمت نفت و نوسانات این بازار، خریداران تمایل زیادی به این بازار ندارند، اظهار داشت: بهتر است عرضه نفت‌خام در شرایطی صورت گیرد که ثبات نسبی بر قیمت نفت‌خام و مشتقات آن حاکم باشد.براساس این گزارش، باتوجه به صحبت‌های قمصری به‌نظر می‌رسد، عرضه نفت در بورس مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و در آینده‌یی نزدیک طلای سیاه در بازار سرمایه روی تابلو رود.

این گزارش حاکی است، برای نخستین‌بار در مهر سال‌جاری بی‍‍‍ژن نامدار زنگنه وزیر نفت در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی ایران از عرضه مجدد نفت‌خام در بورس انرژی خبر داد، اما این نکته را متذکر شد که باتوجه به دو تجربه ناکام قبلی عرضه نفت یک‌بار در بورس کالا و یک‌بار هم در بورس انرژی، در دفعه سوم قرار است عرضه نفت به‌صورت صادراتی صورت گیرد و بهای هر بشکه نفت به‌صورت ریالی و ارزی تصفیه شود.

این درحالی است که در دو عرضه قبلی نفت فقط برای مصرف‌کنندگان داخلی روی تابلو رفت و خریداران حق صادرات محصول خریداری شده را نداشتند. براساس این گزارش، عرضه نفت در بورس انرژی مزیت‌های فراوانی برای اقتصاد کشور به‌همراه خواهد داشت؛ نخستین مزیت شفافیت در فروش نفت است که این امر می‌تواند از به‌وجود آمدن بسیاری از مسایل و مشکلات جلوگیری کند.

از دیگر مزیت‌های عرضه طلای سیاه در بازار سرمایه می‌توان به کشف قیمت نفت در منطقه باتوجه به ذخایر نفت و گاز کشور، ایجاد زیرساخت لازم برای فروش نفت به پالایشگاه‌های خصوصی، ایجاد راهکاری جهت توسعه ظرفیت‌ پالایشی نفت‌خام و کاهش خام‌فروشی و افزایش خریداران نفت اشاره کرد.

حال باید دید که در عرضه جدید، آیا نفت با استقبال مشتریان مواجه می‌شود و طلای سیاه موجبات رونق بورس انرژی را فراهم خواهد آورد؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر