جنگ آینده جهان بر سر ثروت‌ قطب جنوب

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۴

جهان در قطب جنوب حدود 6میلیارد و۵۰۰میلیون تن نفت و بیش از چهارتریلیون مترمکعب گاز وجود دارد به ارزیابی کار‌شناسان، ذخیره آب شیرین زمین پس از ۲۰ سال به پایان می‌رسد. نفت و گاز برای ۵۰سال دیگر کافی خواهد بود و در آینده‌یی نزدیک احتمالا نبردهای جهانی واقعی بر سر قطب جنوب در بر می‌گیرد.

به‌گزارش صدای روسیه، قطب جنوب یعنی ۹۰درصد ذخیره آب شیرین، حجم عظیم نفت و گاز و ماهی. به زبان ساده، هر آنچه برای انسان لازم است. انسانی که تقریبا تمام ذخایر دم‌دست را «مصرف کرده» است و حالا کم مانده «قلک» را بشکند و خرج «ذخیره دست‌نخورده» را آغاز کند. فعلا پوشش ضخیم یخ و توافق‌های بین‌المللی رسیدن به قطب جنوب را دشوار می‌کند. اما آیا این اقدامات دفاعی مدت زیادی دوام خواهد آورد؟

در قطب جنوب و فلات آن حدودا ۶میلیارد و۵۰۰میلیون تن نفت و بیش از چهارتریلیون متر مکعب گاز وجود دارد. البته برای رسیدن به این ذخایر باید در شرایط آب و هوایی طاقت‌فرسا، ده‌ها متر یخ را حفاری کرد. این هدفی فوق‌العاده گران‌قیمت است. اما وقتی دیگر ذخایر مواد انرژی «ته بکشند»، انسان به معادن قطب جنوب رو خواهد آورد.

ولادیمیر لیتوینینکو رییس دانشگاه معدن و مواد معدنی روسیه در این خصوص گفت: اکنون همه از وجود نفت و گاز شیل باخبرند. همه می‌دانند که استخراج آنها خیلی گران است، باوجود این به استخراج آنها می‌پردازند. به استخراج معادنی می‌پردازند که دسترسی به آنها دشوار است. این نخستین علامت پایان ذخایر موجود است. دیگر نفت و گازی که بتوان راحت آن را استخراج کرد، وجود نخواهد داشت. از این‌رو بسیاری از کار‌شناسان اعلام می‌دارند که نسبت به جست‌وجوی معادن نفت و گاز در قطب جنوب ابراز توجه خواهد شد. اما ضروری‌ترین چیز برای انسان پس از اکسیژن آب شیرین است که به حد زیاد در قطب جنوب وجود دارد، آنهم در سطح زمین و اصلا نیازی به حفاری ندارد. طرح‌هایی برای رساندن قالب‌های یخ به کشورهایی وجود دارد که با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو هستند. در آبهای قطب جنوب یک چیز مفید دیگر که برای انسان وجود دارد، ماهی است. به‌دلیل صید زیاد ماهی و ازجمله صید غیرقانونی، مقدار ماهی تجاری با شدت تمام کاهش می‌یابد. الکساندر باگین، رهبر علمی انستیتوی اقتصاد منابع طبیعی در این خصوص گفت: ذخایر ماهی به‌دلیل استفاده شدید از ذخیره اقیانوس جهانی سال‌ها در پی یکدیگر کاهش یافته است. به‌علاوه، ماهی صید شده در قطب جنوب، ماهی پاک از نظر اکولوژیکی است، زیرا چنین ماهی فقط در آب‌های پاک رشد می‌کند. به ارزیابی کار‌شناسان، ذخیره آب شیرین زمین پس از ۲۰سال ممکن است به پایان برسد. نفت و گاز برای ۵۰سال دیگر کافی خواهد بود. از این‌رو، ثروت قطب جنوب ممکن است در آینده خیلی نزدیک برای حیات انسان لازم شود. فعلا قاره ششم محلی برای تحقیقات علمی و ناحیه طبیعی باقی می‌ماند اما کار‌شناسان معتقدند که در آینده نزدیک ممکن است نبردهای جهانی واقعی بر سر قطب جنوب در بگیرد.

سازمان ملل متحد نیز با هشدار نسبت به تغییرات جوی اخیرا اعلام کرده که کشورهای درحال توسعه تا پایان سال 2050میلادی سالانه بیش از 500میلیون دلار برای سازگاری با پدیده گرم شدن کره زمین هزینه کنند، پیش‌تر این رقم 100میلیون دلار برای کاهش اثرات گرم شدن کره زمین عنوان شده بود. علاوه بر این گزارش اضافه کرده است بدون واکنش فوری برای جلوگیری از افزایش دما که اکنون حدود دو درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است، مقابله با این پدیده بسیار سخت خواهد بود. آخرین گزارش ملل متحد در هفته اول گفت‌وگوی آب‌و‌هوایی بین‌المللی که 190کشور جهان را به کشور پرو کشانده است، ارایه می‌شود. این گفت‌وگو‌ها تا 12 دسامبر ادامه دارد. براساس این گزارش میزان تاثیر تغییر شرایط آب‌وهوایی بر کشورهای فقیر دو تا سه برابر آنچه که پیش از این پیش‌‌بینی شده بود، خواهد شد.

پدیده گرم شدن کره زمین و تغییرات آب‌وهوایی بیش‌ترین تاثیر را بر بخش کشاورزی دارد، با گرم شدن کره زمین میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد و نیاز به آب در گیاهان بیش‌تر می‌شود. کارشناسان می‌گویند: تنها با تحقیقات در بخش کشاورزی و اصلاح گیاهان مقاوم به گرما و خشکی و پر محصول نیاز غذایی انسان‌ها را در آینده می‌توان تامین کرد وگرنه گرم شدن کره زمین عملکرد محصولات را کاهش می‌دهد. بیش از 190 کشور جهان در کشور پرو گردهم آمده‌اند تا وضعیت تغییر آب‌وهوایی و گرم شدن کره زمین را بررسی کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر