مرز بازرگان باز شد

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۳

«با نزدیک‌شدن به سومین ماه از آغاز اختلافات ترانزیتی با ترکیه، حتی ورود معاون وزیر حمل‌ونقل این کشور به خاک ایران نیز کمکی به بهبود اوضاع نکرد تا این‌بار نیز ایران مجبور به کوتاه‌آمدن شود.

پس از آنکه مذاکرات یک‌روزه سازمان راهداری ایران با مقامات ترکیه در کشورمان برای رسیدن به یک راه‌حل و توافق کلی در زمینه ترانزیت کالاها از مرز دو کشور به نتیجه خاصی نرسید و ترک‌ها همچنان اعلام کردند که راه‌حل‌های مطرح‌شده را نمی‌پذیرند قرار شد مرزهای ایران برای یک‌ هفته به روی ترک‌ها باز شود. این اقدام ایران که برای کاهش ترافیک ایجاد‌شده در مرز با ترکیه و تسهیل رفت‌و‌آمد کامیون‌ها در روزهای آینده صورت گرفته، بناست در کنار اجازه‌دادن به کامیون‌های ترکیه که مخازن سوختشان پلمب شده به دیگر ماشین‌ها نیز سخت‌گیری زیادی نداشته و اجازه افزایش رفت‌و‌آمدها از مرز داده شود. این اقدام ایران در حالی انجام شده که ترکیه برای انجام اقدام متقابل هیچ‌گونه وعده خاصی نداده و عطرچیان مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری تنها ابراز امیدواری کرده که ترکیه نیز برای کامیو‌ن‌های ایرانی شرایط رفت‌و‌آمد را بهبود دهد. البته ایران راه‌حل‌هایی را نیز در جلسه خود با معاون وزیر ترکیه ارایه کرده که بناست ترک‌ها در جلسه یک‌هفته‌یی خود با مقامات اقتصادی این کشور بررسی کرده و نتیجه آن را ارایه کند. به گزارش ایسنا، هر‌چند پیشنهاد پلمب مخازن سوخت کامیون‌ها ابتدا از سوی ترکیه مطرح شده بود اما وقتی مقدمات لازم برای اجرایی‌شدن این پیشنهاد در مرز ایران فراهم آمد ترک‌ها زیر قول خود زدند و کامیون‌های خود را بدون امکانات لازم برای این مساله روانه مرز کردند.

به‌دنبال این مساله تردد کامیون‌های دو کشور از مرزها به‌شدت کند شد و کار تا جایی پیش رفت که مرز عبوری ایران و ترکیه برای ماشین‌ها بسته شد، هر‌چند تلاش‌های ایران در رابطه با بهبود شرایط ترانزیتی با ترکیه ادامه دارد اما مشخص نیست طرف ترک به چه دلیلی و با چه هدفی تمامی راه‌حل‌ها و پیشنهادها را کنار می‌زند و برای هیچ تفاهمنامه‌یی اقدام نمی‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر