سازندگان پاسخگو می‌شوند

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۰

مشخص شدن نقش مجریان ذی‌صلاح در ساخت‌وساز، کاهش روند فرسودگی ساختمان، اصلاح سبک معماری در کشور و... موضوعاتی هستند که لزوم اجرای قانون صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها را نشان می‌دهند.

در‌حالی‌که صدور شناسنامه فنی برای ساختمان باعث می‌شود هر فردی پیش از خرید خانه، از مشخصات فنی ساختمان مطلع شده و از استاندارد بودن و باکیفیت بودن آن اطمینان حاصل کند، اما بعضی از کارشناسان حوزه مسکن، دلیلی مانند شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و کشور را مانع بزرگی برای اجرا و صدور واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان عنوان می‌کنند.


تنها پس‌انداز بیشتر خانواده‌ها باید شناسنامه‌دار شود

در همین رابطه رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان‌ها به‌عنوان یک طرح فراگیر جامع در کشور اجرا نشده است، اظهار کرد: تنها پس‌انداز بسیاری از خانوارهای ایرانی در طول عمرشان مسکن است و منصفانه نیست که این حاصل عمر مردم واجد شرایط فنی لازم نباشد.

به گزارش ایسنا، اکبرترکان با بیان مطلب فوق گفت: اساسا شناسنامه فنی، ویژگی‌های ساختمان را گزارش می‌دهد؛ در این بین احتمال بروز درصد خطایی هم وجود دارد. اما با پذیرش همان درصد خطا، اجرای شناسنامه بهتر از نبود آن است.

رییس دومین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان که قرار است اواخر آذر برگزار شود، با اشاره به اینکه ما باید در ابتدا صدور شناسنامه فنی و ملکی را برای همه ساختمان‌ها در سطح کشور اجرایی کنیم و در گام‌های بعدی در جهت ارتقای آن تلاش کنیم، تصریح کرد: اینکه تاکید می‌کنیم صدور شناسنامه فنی باید الزامی شود و در نقل‌و‌انتقالات ساختمان‌ها، اجاره و بهره‌برداری جزء لاینفک اسناد مورد نیاز شمرده شود و تدریجا ارتقا یابد؛ این موضوع بدین معناست که برای رسیدن به نقطه ایده‌آل هنوز فاصله زیاد است.

ترکان افزود: اما حداقل‌ها کاملا دست‌یافتنی است و بهره‌برداران حق دارند از کم‌و‌کیف ساختمانی که خریداری می‌کنند، مطلع باشند تا به‌تدریج به نقطه‌یی برسیم که ساختمان‌های فاقد اصول فنی، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و استانداردهای لازم، قابلیت عرضه در بازار نداشته باشند.

وی تاکید کرد: بخش‌های زیادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاکنون اجرا نشده و ظرفیت‌های آن تا‌به‌حال مورد استفاده قرار نگرفته است و برخی نارسایی‌ها نیز دیده می‌شود که در شناسنامه فنی و ملکی هم که جزئی از قانون است، عین این موضوع مصداق دارد.


شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید تبدیل به مطالبه عمومی شود

حمید بدیعی، دبیر کمیته علمی دومین همایش شناسنامه فنی ملکی نیز با اشاره به اینکه اجرای شناسنامه فنی ملکی باید در سطح کشور توسعه یابد و تدریجا نسبت به ارتقا و بهبود آن اقدام شود، گفت: اگر در فکر اجرای یک طرح جامع بدون نقص برای هر محصول و شناسنامه‌یی باشیم، هرگز و به این سادگی‌ها به نقطه مورد نظر نخواهیم رسید؛ به‌گمان ما اجرای شناسنامه فنی ملکی به هیچ‌وجه نباید متوقف شود و حتی اگر تنها چند نقطه مثبت دارد باید همان موارد تاثیرگذار به مرحله اجرا برسد.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین بخش که شناسنامه بدون آن فاقد اعتبار خواهد بود، بازرسی‌های فنی است. تمامی مواردی که ذکر شده زمانی قابل پذیرش و قابل اطمینان برای بهره‌بردار و دستگاه حاکمیتی است که تمام این فرآیندها توسط شرکت‌های کنترل و بازرسی از صفر تا 100 کنترل و بازرسی فنی شده باشد.

در این صورت این محصول به‌صورت فرآیند و محصول نهایی کنترل‌های لازم را داشته و از سلامت نسبی برخوردار است.

به گفته عضو هیات‌رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان، شناسنامه فنی ملکی با لحاظ کردن همه موارد مطرح می‌شود؛ یعنی شخص حقیقی یا حقوقی که مسوولیت صحت و سلامت ساختمان را به‌عنوان تولیدکننده می‌پذیرد و شرکت کنترل و بازرسی که مسوولیت کنترل‌های فرآیندی را از صفر تا 100 برعهده می‌گیرد و در مقابل این امضاهایی که انجام می‌دهد پاسخگوی مردم، دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای مسوول باشد.

بدیعی با بیان اینکه درخواست شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌ها باید به یک فرهنگ تبدیل شود، تاکید کرد: باید همه جامعه به این مهم دست پیدا کنند که کلیه نقل‌و‌انتقالات، اجاره، بهره‌برداری و... بدون وجود شناسنامه فنی ملکی انجام نشود و شهرداری‌ها بدون شناسنامه، پایان کار صادر نکنند؛ باید مواردی کیفی را که در‌حال‌حاضر در اختیار داریم انجام دهیم و پس از آن به‌تدریج نسبت به رفع نقاط ضعف دیگر موارد اقدام کنیم؛ در این صورت منافع بیشتر تامین می‌شود.

دبیر کمیته علمی دومین همایش شناسنامه فنی ملکی ساختمان با تاکید بر اینکه ما اگر بخواهیم تدریجی عمل نکنیم روند تولید باکیفیت به تاخیر می‌افتد و عملا مردم متضرر می‌شوند، عنوان کرد: ضروری است که شناسنامه فنی ملکی هرچه زودتر به‌شکل کلی و با حمایت همه‌جانبه شهرداری‌های کشور عملیاتی شود، حتی اگر به نقطه100 نرسیده باشد. اگر امروز با حمایت همه شهرداری‌های سراسر کشور شناسنامه فنی به‌صورت قاطع عملیاتی شود، حتی با نمره30 به‌تدریج این نمره به 100 ارتقا خواهد یافت. بدیعی خاطرنشان کرد: مردم ما با محصول باکیفیت و استاندارد آشنایی دارند و اگر به‌معنای واقعی، سازندگان ما محصولات باکیفیت ارایه دهند، مردم حاضر به پرداخت هزینه خواهند بود و از آن استقبال می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر